komma gång från början

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Exklusiv

efter ett par veckors igångsättning + mkt muskeluppbyggande övningar i skogen, kan det väl passa sig att börja lite smått i paddocken? eller har jag helt fel? :angel:

iallafall, nu vill jag ju göra rätt från början, vad ska jag börja med i träningen? alltså, övergångar eller öppna eller sluta osv

hur ska jag gå till väga för att känna att ja gör rätt?

vad ska jag börja med, och vad ska jag göra sen?
någon som är duktig på detta och som vill skriva ner vad jag ska tänka på och vart jag ska börja?

hoppas ni förstår mig rätt, från grunden liksom

sen har jag tänkt mig såhär:

*vila 2-3 dagar i vecken, för musklerna byggs väl i vila? :angel:

*skogsridning/mkt skritt/gå brevid "stigen"/långa galoppsträckor/klättring - 2-3 dagar i veckan

*cavaletti/studs/lättare dressyrträning - 1-2 dagar i veckan

låter detta bra, tror ni det skulle kunna bli en fin häst av detta? :o

Sv: komma gång från början

lite berende på vad du vill uppnå och era mål.... men jag gör ett försök (har relativt mkt erfarenhet av igångsättningar av konvalicenter och tillridningar av tävlingshästar i dressyr)

det du kan tänka på i början är att rida 5-6 dagar i veckan men inte så speciellt hårt.
att du skrittar fram mkt länge, då skritt bygger otroligt bra, ca 45min. sen kan du beroende på om trav eller galopp är den "lätta" gångartaen, rida
ex.
v.1 3 min trav
v.2. 5min
v.3 7min
v.4 10 min
v.5 10 min trav + 3 min galopp
v.6 10 + 10
v.7 normalt pass

de första veckorna rid mest rakt fram, inga små volter. sen kan du börja lägga in stora volter, serpentiner och v.4 skänkelvikningar.

varjera underlaget så senor hinner vänja sig

vid belastande arbete bryts muskelfirerna ned. sedan under vila så byggs de upp och föstärks. dvs muskeln blir större. så det gäller att inte träna för hårt så de bryts ned mer än de byggs upp.

framtill att hästen är igång dvs. efter ca 2-3 månader (beroende på utbildningspunkt och kondition) så rid inte för hårt!

sedan så kan du ha som måttstock att jobba 2 dagar och sen vila 1. osv.

lycka till!

Sv: komma gång från början

Det är svårt att hjälpa 348 olika typer av hästar-ryttare-ekipage med exakta igångsättningsscheman som passar just dem. Alla ekipage är OLIKA. Alla är inte skapta i samma form.

Men vi kanske kan hjälpas åt, i denna tråd - http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=803804 - som jag hr modifierat lite nu, när betessäsongen snart är slut och många hästar bör vara igångsatta mer eller mindre.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator, som på grund av egen (personskada) har gett sin häst ett par veckors vila NU.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar