Komineraler?

P

Piggelin

Hej!
Jag behöver köpa komineraler och ge till mina getter, men det säljs bara i 25 kg säckar och det gör de aldrig åt innan det hinner bli för gammalt. Frågan är om jag skulle kunna ge samma vitaminer/mineraler till hästarna också istället för deras vanliga Kraft miner blå?
Har hört att det finns foderrådgivare som säger att man lika gärna kan ge komineraler för att det enda som skiljer är priset (hästfolk får givetvis betala mycket mer än kobönder). Så tydligen finns det större stall där det går åt en hel del mineraler som ger just komineraler istället för att spara pengar.
Vad tror ni om detta :confused:
(Det är Effekt Normal som jag funderat på att ge i så fall istället för Kraft Miner blå).
 
Kan du inte bara gämföra mineralinehållet från de båda säckarna. Det kan du göra i affären. I övrigt vet jag inte.
Men om bara inehållet är så gott som samma ser jag inte att det ska vara nåt problem, men kolla så att det inte finns några konstiga extra tillsatser i komineralerna. :)
 
Effekt är ju inte anpassat till häst och har därför sämre smaklighet än mineraler anpassat för häst.

Effekt Normal har ungefär samma kalcium och fosfor tillsats som Krafft mineral Grön, men ett mineralfoder innehåller ju så mkt mer än bara Ca och P.

Om vi jämför mineraler från Hippo och Krafft så ser vi bland annat att:
Selen, vid 50 gram Effekt Normal ger du dubbelt så mkt selen som en normalstor häst bör få per dag.
Koppar-tillsatsen är en tredjedel mindre i Effekt.
Magnesium -tillsatsen är en sjättedel mindre i Effekt.
Effekt har även fel förhållande mellan vitaminer.... och nej, jag är inte rädd för att fodra med något som har en ko på förpackningen, OM det stämmer näringsmässigt till min häst (och grovfoder).

/M
 
Varför inte köpa mineraler som är till får? Mina får får Lactamins EFFEKT Fårmineral utan koppar då får är känsliga för just koppar ( har för mig att getter är det också ), köper själv i 25kg säck men tror att det finns i mindre förpackningar. Tror att det skulle passa getter bättre......
 
Getter och Får är egentligen ganska olika. Getter och Kor är mer samma sak (utom storlek då ;)). Den som sa till mig att ta komineraler och akta mig för allt som det står Får på har en Getfarm och är väldigt insatt i hur Getter fungerar så jag litar på det :).
 
Ojdå, det var mer än vad jag visste, det var inte meningen att ge ett så dåligt tips! Men jag har bara får och trodde att getter är nästan "samma" sak . :crazy:

Loggan
 
Står installad hos en bonde och hans kor får mineraler som kommer i 15 kg säckar, tror de heter effekt, orange säck. Läste på den om den skulle gå att ge till häst, men det enda som stod var att den inte skulle ges till får p.g.a den höga järnhalten har jag för mig det var.

Men om du besöker granngården så ska de väl kunna fixa fram mineraler till just getter och i mindre förpackning. Annars kanske du kan svänga förbi närmsta bonde och höra om du kan få köpa mindre partier genom denne?

/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 921
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 417
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: MonteRose
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 837
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp