Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Blomskan

Trådstartare
Skulle ni som hästägare tycka att det vore en fördel om en hovslagare även var utbildad inom något annat inom hästhälsa.
Exempelvis equiterapeut, hästmassör eller kanske något annat.

Några förslag på vad man kan kombinera hovslagaryrket med?
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Nej, jag skulle hellre se en riktigt skicklig hovslagare än en mångsysslare.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Min tanke var att man kanske blir skickligare på att se helheten.
Sedan är ju inte tanken att man ska ha tolv olika utbildningar och kunna "lite" om varje.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag skulle absolut tycka det var en fördel och kunskaperna lär ju komplettera varandra på ett sätt som ger en än bättre helhetsbild.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag skulle gärna ha en hovslagare som kan se helheten mer! Gärna som massör/ET/kiropraktor eller liknande. Men gärna ridande på högre nivå oxå, så att denne har kunskap om hästens mekanik i arbete förankrat "på riktigt".

Det skulle underlätta så himla mkt eftersom ET ofta säger, jaaa... Man kanske skulle korrigera hovarna lite sådär... Om ET är hovslagare då så är det ju bara att denne skor hästen!
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Helst inte, jag är också av tron att man inte kan bli riktigt duktig på flera saker utan endast en oftast om man vill ligga på proffsnivå då det inte finns utrymme att ta in hur mycket kunskap som helst eller tid.

Fick jag välja skulle det bli något ytterligare fysiologiskt område för att kunna se helheten ännu mer.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Min erfarenhet är att det är väldigt, väldigt svårt att vara tillräckligt duktig inom flera områden. Hovslageri är ju inget litet område, heller, utan kan ju kräva väldigt mycket expertis i svåra fall.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

När jag gick hovslagarutbildningen var det än klass kompis som utbildat sig och jobbat med häst massage.

Varför, jo han var evigt trött på att komma ut till samma häst gång på gång då hovarna såg till att samma spänningar kom tillbaka.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Å ena sidan så tänker jag att en bra hovis är ovärderlig och att man blir bara riktigt bra om man skor mycket. Men å andra sidan så vet jag att en hovslagare sällan kan sko 40 timmar i veckan eftersom det är så fysiskt krävande och att de måste hålla i kroppen. Så om en hovis lägger ned tid på vidareutbildning inom något kompletterande yrke så är ju det ingen nackdel.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Min hovis är också dressyrtränare/ryttare.
Han är en utmärkt hovis och har elever tom svårklass.
Så man får nog säga att han är rätt bra på båda sakerna han gör.

För mig är det super med en hovis som kan ridning/biomekanik. Och tvärtom också super att ha en tränare som kan hovar.

Jag har också valt vet så. Hon har tävlat svårklass ett gäng år och förstår ridning. Hon är givetvis mkt bra på det veterinära med.

Vissa har mer begåvning och energi än de flesta av oss andra.. ;)
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Min hovslagare är läkare också. En del av läkaryrket har han säkert nytta av i jobbet med hästar med, men framförallt har jag haft nytta av honom då han hjälpt mig tillrätta med rätt stora bekymmer när jag egentligen varit där med hästen. Sist han verkade nordisen upptäckt han även benbrott i min hand som ortopederna missat…
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Min erfarenhet är att det är väldigt, väldigt svårt att vara tillräckligt duktig inom flera områden. Hovslageri är ju inget litet område, heller, utan kan ju kräva väldigt mycket expertis i svåra fall.

Det låter ju jättekonstigt.
Jag känner flera människor som är ruskigt duktiga på sitt yrke och samtidigt tävlar på hög nivå i dressyr och utbildar unghästar.
Så du menar att människan bara är kapabel att ta in ett kunskapsområde ordentligt, åt gången?

När det kommer till hovslagare som också är exempelvis hästmassörer så går ju dessa yrken/kunskaper hand i hand.
Det är ju liksom en vidareutbildning inom samma område som skapar ett större kunskapsområde.

Det är ju inte som att utbilda sig till trädgådsmästare och kombinera det med pilotyrket.. Dock inte sagt att man inte kan vara duktig på båda.

Sen är det säkert skillnader från person till person.
En del har inte förmågan/intresset att lära sig medans andra kan ta in hur mycket kunskap som helst.

Själv är jag kunskapstörstande utöver det normala. Och när det kommer till hästar suger jag åt mig allt.. :)
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Skulle ni som hästägare tycka att det vore en fördel om en hovslagare även var utbildad inom något annat inom hästhälsa.
Exempelvis equiterapeut, hästmassör eller kanske något annat.

Ja, jag ser bara fördelar med hovslagare som också rider bra, samt är kunniga fysioterapeuter :). Om intresset finns tror jag att man kan vara duktig på många av dessa områden samtidigt!
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

En hovslagare som är massör vore trevligt, så kan den rätta till spänningarna och hovarna^_^ min hovslagare är dock snarare i behov av massage och/eller en kotknackare :p
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag hade faktiskt tänkt utbilda mig till båda en gång i tiden. Sen kom min reumatism ivägen :( Även om jag inte är dålig nu så vet jag att jag lätt får ont igen. Det räcker med träningsvärk i någon muskel för att knäna ska börja värka. Annars hade jag gäääärna utbildat mig.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag skulle vilja säga att man måste vara ganska bra på både biomekanik och hästens rörelseapparat med allt det innebär av massage osv, för att vara en riktigt bra hovslagare. Det är ju inte så att hovarna är fristående från resten av kroppen, snarare så att individens kropp och rörelser är A och O för hur individens hovar ska skötas.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Min hovslagare är läkare också. En del av läkaryrket har han säkert nytta av i jobbet med hästar med, men framförallt har jag haft nytta av honom då han hjälpt mig tillrätta med rätt stora bekymmer när jag egentligen varit där med hästen. Sist han verkade nordisen upptäckt han även benbrott i min hand som ortopederna missat…

Har han röntgensyn också? O_o
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Har han röntgensyn också? O_o

Absolut :D
Nejdå, men han misstänkte att det var båtbenet efter att ha klämt lite på handen, och efter hans akutremiss till just röntgen bekräftades hans misstankar.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Han är inget av det på heltid. 50/50 tror jag. Några dagar i veckan läkare, de andra dagarna hovslagare :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 332
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 296
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp