Kombinera fodertillskott och medicin??

AnneSofie

Trådstartare
Min häst har nyl blivit behandlad för hovledsinflammation och har nu fått fenylbut-nånting (kan inte tyda vets. handstil, kan det vara det som ofta omnämns som "butta"?) utskrivet.

Köpte idag biosynov som jag tänkte ge henne, men min fråga är-kan det vara skadligt att kombinera dessa två produkter?

Har aldrig behövd behandla nån av mina hästar för nåt likn. nån gång så är lite osäker..:crazy:

Tacksam för svar!:bump:

/Annesofie

Sv: Kombinera fodertillskott och medicin??

Tror inte det är någon fara jag gav min ledtillskott, Butta + Djuvulsklo och det var inga problem

Ring och hör med veterinären. Vissa preparat kan interagera med läkemedel och förstärka eller försvaga effekterna. (Men kan även få andra skumma reaktioner).

Det du fått är Fenylbutazon som kalla Butta.

/Maria

Ibland är det tom bra att kombinera. Jag ger gärna ngt för magen, typ Microbalans eller foderjäst, när en häst går på butta el pencillin eftersom bakteriefloran lätt påverkas.

Biosynov är väl ett rent glukosaminpreparat? I såna fall går det utmärkt att kombinera. På smådjurssidan väljer man ofta att kombinera en behandling med antiinflammatoriskt (NSAID, samma grupp som butta) med glukosamin för att få en så god effekt som möjligt, företrädesvis hos hundar med kroniska ledförändringar.

Men som sagt, kolla så att inte Biosynoven innehåller t ex djävulsklo, ett preparat som (möjlligen ej vetenskapligt förankrat) räknas till NSAIDgruppen och alltså kan orsaka överdosering och ökad risk för biverkningar tillsammans med butta, Finadyne, Metacam, Quadrisol och allt vad medicinerna nu heter!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka