Kombinationer i terrängen!!!

Donnatello

Trådstartare
Gick 0,90 banan nu i Mantorp (tävlade ej själv) och stegade upp kombinationerna där till 10,5 m. Började sedan fundera på hur min häst skulle få plats med 2 galoppsprång. Det funkar ju i banhoppning men ute i terrängen har man ju betydligt längre galoppsprång. Är det meningen att man ska korta upp till banhoppningsgalopp för att hoppa eller hur gör ni? Speciellt då ni med storgalopperade hästar.

Tacksam för svar!

Sv: Kombinationer i terrängen!!!

De brukar stå ifrån betydligt bättre på kombinationer i terrängen, sedan så måste man ju ta upp sin häst innan hindrena och inte bara brassa på.

Det finns olika sätt att mäta avstånd i kombinationer i terrängen också.
Det vanligaste är att man mäter från bakkanten på "A"-hindret till framkanten på "B"-hindret men vid kulvertar/stockar eller liknande "runda" hinder så kan man även mäta avståndet "centrum - centrum". Det betyder att man mäter mitt på hindret, där avsprånget avslutas och hästen börjar landningen, dvs toppen på språngkurvan.
Så det kan då när man stegar avståndet ge ett "konstigt" avstånd som när det sedan hoppas blir väldigt naturligt.
För att i vanliga fall så mäter man ju avståndet och räknar hur många galoppsprång du får mellan hindrena men i detta fall så räknar man först ½ galoppsprång (landningsdelen) sedan dom galoppsprång man vill ha mellan hindrena (2-3) och sedan avslutar med ½ galoppsprång (avsprångsdelen).
Hoppas du förstår min beskrivning.

Givetvis måste man plocka upp inför hindrena. Men då är det alltså meningen att man ska rida på i lite banhoppningsgalopp. Tyckte bara det kändes som att kombinationerna i terrängen bör vara lite längre. Har en kompis nämligen som red en kombination i lätt klass på 10,5 m och hon sa att de flesta red den på ett galoppsprång. Hon frågade en av våra landslagsryttare hur hon skulle göra med sin kortgalopperade häst och hon föreslog att man kunde rida lite på båge. Men hon kanske blandar ihop detta och avståndet var inte alls 10,5 m.

Det där är ju en av svårighetsmomenten i terrängen - man måste kunna reglera galoppsprångens längd och inte bara tro att man kan gasa runt i fullt ös medvetslös. Jag tycker att det är utmärkt att man ställs inför sådana teknikfrågor redan på en låg nivå.

Man får anpassa galoppen till de avstånd som är i kombinationerna.
Ibland får man korta upp till banhoppningsgalopp, ibland ännu mera och ibland får man länga.
Jag har en storgalopperad häst med mkt lätt för att länga sig, men jag ser ändå inte ngn anledning till att rida kombinationer på ett språng mindre även om det är fysiskt möjligt för hästen. (Sen att det blir så ibland på hästens initiativ är en annan historia :angel: )
Inför kombinationer osv går jag ner i tempo en bit före, för att kunna rida in i kombinationen i ett framåtläge och inte behöva bromsa för att få plats.

Jag tävlade just i Mantorp i helgen, 0.90 för häst, och jag antar att du menar häck-kombinationen, alltså hinder nummer sex? Om jag inte minns fel gick jag på två ganska tighta språng mellan. De hindren ligger dessutom på en ganska taskig sväng, så man får verkligen rida för att ha med sig högerbogen genom svängen. Men, fälttävlan ska inte vara lätt, och det är otroligt nyttigt att lära sig att hålla ihop i terrängen också, och hela tiden kunna vara flexibel med galopp-tempot.

Som jag har fattat det är det i alla fall tänkt att man ska rida på två då precis som i banhoppningen. Det var mest det jag ville ha fram givetvis ska man inte rida som en blådåre men som någon nämde ibland tänker ju hästarna lite själva också.
Jag tycker det är jättebra att det är lite tekniskt i debutant också alltför många rider nog alldeles för snabbt ibland och det kan ju sluta ganske illa till slut.

Är det ett eller två galoppsprång så får man se till att rida på det anser jag, däremot när det kommer lite längre distanser som tex 3 eller 4 kan det ibland passa bättre att ha 2 eller 3 för att inte störa rytmen för mkt.

Självklart måste man korta upp galoppen till banhoppningstempo.
En gång har jag ridit på 1 språng med flit där det skulle vara två. Det var i Åkebo (0,90) på näst sista hindret, två palissader i nedförslut med 10.20 m imellan, då fick det bli 1 språng på min mkt storgalopperande häst, gick mkt bra...
Annars försöker jag alltid hålla det antal språng som är tänkt.

Jag tävlade just i Mantorp i helgen, 0.90 för häst, och jag antar att du menar häck-kombinationen, alltså hinder nummer sex? Om jag inte minns fel gick jag på två ganska tighta språng mellan. De hindren ligger dessutom på en ganska taskig sväng, så man får verkligen rida för att ha med sig högerbogen genom svängen. Men, fälttävlan ska inte vara lätt, och det är otroligt nyttigt att lära sig att hålla ihop i terrängen också, och hela tiden kunna vara flexibel med galopp-tempot.

Den kombinatonen var även med i debutant för ponny, som jag red. Det var som sagt en taskig sväng som inte blev bättre för att hindervakterna satt "gömda" i innersvängen, nästan alla ponnyer hade reagerat på det. Men min ponny gick i vilket fall helt naturligt på 2 galoppsprång (om jag inte mins helt fel) ;)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 634
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈