Kom aldrig iväg till tävlingen..

Lenis

Trådstartare
..så besviken, hästen gick inte på släpet idag! Skulle hoppat vår första lilla klubbtävling, och han bara vägrade.. :cry: blev så besviken så jag lipade när jag kom hem *moget jag vet* Hans förra ägare kommer om en vecka så ska vi lastträna. Tror det var det att han inte kände igen släpet, men han brukar gå rakt på ALLT så jag blev så paff *sucka*

Är det bara jag som har problem med alla tävlingspållarna med lastningen?? Vore underbart att ha en häst man slapp börja lasta en timme innan man borde åka.. trodde jag hade det nu juh :crazy:

Fy så jobbigt! :(

Kan bara ge dig rådet att lasta, lasta, lasta och åter lasta! Så hästen blir så van att den tycker gå in i släpet är lika lite konstigt som att gå in i boxen!
Ge hästen gärna mat i kärran också, så den vet att det kan vara jäkligt trevligt därinne också! ;)

Håller tummarna att du får ordning på din häst, och det får du säkert!

Och pssst, man är inte alltid så mogen!
Själv så gick jag ut från banan efter första klassen igår och tjöt av besvikelse att jag alltid har sådan otur att jag får en rivning i "fel läge"... ;)
Väldigt omoget jag vet, men knappast ngt som ngn mår dåligt av! :D

Jag lastar aldrig min häst när vi ska iväg och tävla. Jag är nervös och då går han inte in.
Min hästskötare fixar det där på egen hand.
Jag håller mej där i från så länge det går, och då fungerar det fint. :)
Mitt råd är att du ska hålla dej från hästen och låta någon annan lasta.

Vad skönt att det finns fler "omogna"! ;)
Som det sagts, man borde hålla sig ifrån lastningen eftersom man blir nervös själv, men hästen litar bara på mig och går inte på med nån han anser vara en främling (dvs typ alla som inte ägt honom..).

För att krångla till det hela lite är han en sån häst som ska gå på själv, man får inte gå framför honom in i släpet. Sk "självlastande", men då ska de verkligen vilja gå på också :crazy:

Samma sak säger jag; träna träna träna.

Min kompis har en D ponny som de haft i ett år nu. Och det är inte många gånger hon har gått på :crazy: . Flera timmar har de stått utanför transporten. Men nu så har dom tagit kontakt med en NH tjej, och hon har lärt dom och hästen ett jättebra sätt, så att min kompis t.om. kan lasta själv. Hon står utanför och svingar ett rep, som betyder gå fram. Hästen går i själv (hon står på utsidan) och hon kan stänga bommen bakom. För att sedan gå fram och sätt fast transportgrimskaftet.

Jag hade problem, men jag fick träna och träna. Nu går hon på men jag har en lina bakom, bara för att ha den där.

Kram Favina :bump:

Men har du problem med att lasta ALLA hästar som du provat med? I så fall kanske Du behöver mer hjälp och träning än hästen. Bra att du får hjälp av förra ägaren iallafall.

Nej då, syrrans hästar lastar JAG, det går lättast då. Men vi har haft ett antal hästar i familjen och nån av oss har alltid haft en svårlastad, en hade blivit misshandlad, en gillade inte att åka transport (kom från Irland där han bara åkt lastbil hela sitt liv) osv. Men självklart tror jag att jag också behöver träning, man blir aldrig fullärd ju!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 919
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar