Kolonilott

Gabbi

Trådstartare
Plötsligt fick jag infallet att jag kanske vill ha en kolonilott, i väntan på min egen trädgård. Är det någon som har det och kan ge lite feedback? Brukar det bli mycket inbördes gagg om vem som är där för sällan och gallrar för dåligt bland morötterna? Denna förening har 100 kvm, 150 och 200 och skulle skicka mig lite info som nog ligger hemma och väntar på mig redan.
När man säger upp sin plats, gräver man upp sina mer värdefulla växter då eller lämnar man kvar dem? Min sambo säger att man måste vara där och vattna varje dag?! Kan det verkligen torka så?

Sv: Kolonilott

Man hyr väl platsen - inte växterna?
Har man blommor eller andra växter man är rädd om så flyttar man väl med dem? Så har jag gjort mellan olika land och växtplatser - även om det varit på gårdar och tomter. Jag har tex en pion som följt mig från ställe till ställe.

Vattning... tja, förra sommaren vattnade jag inte en dl. Vissa somrar har jag vattnat flera gånger i veckan, andra somrar ett par gånger per sommar.

Man är väl exakt så uppbunden av odlingen som man gör sig?

Ja, jag tänkte lite så också. Man kan väl plantera olika känsliga grödor, och kanske placera dem på olika skuggiga platser om man redan innan vet at man inte kan eller vill komma varje dag?

Ang att ta med sig växter så har jag ingen aning. Därför jag frågade. :-)

Det kan bli så torrt att det är en ur odlings- och skördesynpunkt bra idé att vattna varje dag (under en regnfri period - dessa är olika vanliga och olika långa på olika håll i landet).

Men det finns åtgärder man kan vidta för att hjälpa jorden att hålla kvar fukten, och sen blir ju ens odling så ambitiöst skött som stämmer med ens person. Varken bättre eller sämre.

Vill man ha ett liv som kretsar kring lotten hela odlingssäsongen, eller är det tex så viktigt att få åka bort ibland att man är beredd att ta konsekvenserna av att lotten blir lite vanskött under tiden?

Svaret på vattningsfrågan finns väl lite i vad du tänkt odla?

Plus tekniker. Med täckt odling (halm, gräsklipp etc) behöver du vattna betydligt mindre.

Sedan är det ogräsrensning. Jag som bott på landet med mina odlingar hela livet bryr mig inte så mycket. Det som överlever, det överlever. Blir det syndafall så naten tar över, ja då gör den det. Jag strävar inte efter utseende på min plätt, jag odlar mat. Kanske är grupptrycket högre på en kolonilott...

Hör dig för hos föreningen du tänkt det vad de har för regler kring ogräsrensning osv. Det brukar finnas krav på att lotten ser ordnad och prydlig ut. Men det varierar med föreningen vilka krav de har.

Växtligheten kan man ju välja så man inte har så känsliga sorter. Tillexempel örter, rabarber, bärbuskar, sparris och jordärtskockor är ju perenna och kommer tillbaka år från år och är därmed inte lika känsliga som ettåriga växter. Växter som står direkt i marken är mindre känsliga än växter i kruka. Var tredje dag tycker jag max man ska behöva vattna även om det är varmt. Men det beror såklart på vad det är man producerar och vilken jordart man har. Rädisor och ruccola tenderar ju till att bli galet starka och sallad väldigt besk om den råkar ut för lite torrare perioder.

Senast ändrad:

Ang vattning så kan det vara så, beroende på vädret och på vad man odlat men även på hur noga man är med att få fina grödor.

Jag har också funderat på kolonilott men det blir svårt eftersom vi alltid åker bort 3-4 veckor på sommaren just när det behöver vattnas som mest och det även är dags att skörda.

Tack för svar alla.
Ja, jag får kolla med dem hur strikta de är med ogräs, och även isåfall kanske välja en lott som inte ligger där flest ser den. Jag ska nog inte åka bort så länge i sommar, däremot har jag oftast mycket att göra och det är lite det som gör att jag tvekar, att jag inte vill ta på mig ytterligare ett nytt tvång. Däremot tror jag det är mer välgörande för själen att stå där och påta än att sitta på facebook och uppdatera en gång i minuten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar