Kollektivavtal

BernT

Trådstartare
Var hittar man vilket kollektivavtal man har på jobbet? Jag vet att vi tillhör Handels men har försökt leta fram just det kollektivavtal som vi har men hittar inte. Sånt kanske inte ligger ute iofs?

Var hittar man vilket kollektivavtal man har på jobbet? Jag vet att vi tillhör Handels men har försökt leta fram just det kollektivavtal som vi har men hittar inte. Sånt kanske inte ligger ute iofs?

Är inte det bara att fråga? I min bransch och företagsstorlek (hyfsat små) har de flesta företag inte kollektivavtal, av naturliga skäl.

Har ni inget fackligt ombud på arbetsplatsen som du kan fråga?

För att få veta vilket avtal som gäller är det enklast att fråga arbetsgivaren. För att få tag i avtalet i fråga så vänder du dig till någon av de fackförbund som ingått avtalet ( kollektivavalsbärande organisationer)

Fackförbunden lämnar bara ut information om kollektivavtalen till dem som är medlemmar, eller väldigt potentiella medlemmar, icke medlemmar hänvisas till sina arbetsgivare i frågan.

Man kan även kontrollera om företaget som man vill börja arbeta hos har kollektivavtal hos Fora.

Men det måste väl ändå ha stått i ditt arbetskontralt?

Se blir jag lite häpen nät folk skriver under kontrakt utan att läsa vad det står.

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 285
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Jeffery
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka