kollektiva avtal och sjuk häst

Om jag skulle göra det beror på några saker.
Vem frågar? Vissa personer blir jag trött på att hjälpa då de aldrig ger tillbaka och i värsta fall blir arga om man gör "fel"
Vilken häst är det? Vissa hästar vill iallafall inte jag kladda med sår på. Att riskera livet när det gäller ens egen är en sak men jag tänker banne mig inte ta några risker med andras djur.
Hur lång tid gäller det? Om hjälpen behövs några gånger under en kort period så är det en sak. Om man förutsätts hjälpa till i flera månader så är det en helt annan vad gäller uppbundenhet och ansvar och därmed stressnivå. Här återgår även frågan till fråga ett. En god vän kan räkna med hjälp under en mycket längre period än en mycket ytlig bekant.
 
Jag tycker att hästen alltid är hästägarens ansvar i första hand. Bara för att stallet drivs kollektivt tycker jag inte att det implicerar att man per definition ska hjälpa till med rehab, sårvård osv för andras hästar. Att hjälpa tillfälligtvis är okej, men att förlita sig på andras goda vilja totalt, nej, det skulle inte jag varken kräva eller ställa upp på.
 
@FlipTheFrog jag svarade på det du skrev att i det fallet hade du "betalat tillbaka" med att ta tjänster så som jul och nyår osv. Jag anser att det är en utopi att det funkar så för samtliga personer i ett stall. Folk har helt enkelt väldigt varierande nivå när det gäller samvetsgrannhet, samvete och god vilja så att säga.
 
Jag menade inte att en specifik deal skulle gälla alla i ett helt stall, utan kom med förslag på vad man som hästägare kunde erbjuda för mottjänster. En annan som inte vill göra extra jobb kanske istället erbjuder en ekonomisk ersättning. Förstår inte hur det skulle vara så utopiskt? Eller ovanligt? TS kan väl inte beskriva det första fallet av kollektivstallshäst som behöver särskilt omvårdnad?

Att lova nånting som man inte tänker hålla är förstås inte hållbart i längden. Och den som vägrar hjälpa till i ett kollektivstall flyttar förmodligen på sig så småningom - om inte annat så kanske den dagen då den egna hästen behöver sårvård...
 
@mackan ; märker man inte det ganska fort vilka som det går att göra så med som stallägare? Min stallägare sprutade penicillin, matade extra och tempade min häst varje dag i 5 dagar i våras. Den här helgen har jag lagt 5 timmar på att måla stall fast det egentligen inte är något som förväntas av hyresgäster. För mig som är helt ensam med häst är det guld värt att kunna få hjälp, precis om jag gärna hjälper andra.
 
@Shudde klart man märker det snabbt! Men det jag menar är att även om alla inte är lika givmilda och samvetsgranna exakt som ngn annan så betyder det ju inte att de är dåliga inackorderingar för den skull, det jag avser med inläggen är varken mer eller mindre att när det handlar om större tjänster så tror jag inte man vare sig kan,ska eller bör räkna med att de kommer väga jämt ut i slutänden i alla lägen. Så därför kommenterade jag det jag gjorde att jag tycker det är lite av en utopi att tro att det ska väga jämt i slutänden för samtliga involverade, för så "enkelt" är det inte alltid, långt därifrån.
Utifrån det så när jag hjälper folk gör jag det för att jag kan och vill i första hand, och funderar inte så mycket på att det kommer gynna mig i slutänden för lika gärna kan det inte göra det och då blir det ju bara värst för en själv om man först sagt ja och hjälpt ngn, för det valet har man ju ändå själv gjort, och sen blir sur för att man inte fick ngt tillbaka ;) Men som tur är får man ju det från väldigt många, men inte alla. Som stallägare/stallchef blir det dessutom jäkligt märkligt om man skulle hjälpa en person men sen inte en annan pga sina egna personliga åsikter om olika personer ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 407
Senast: caballus
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 974
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp