"Kollektiv fång"

pimy

Trådstartare
När min häst fick fång för två somrar sedan hos sin fodervärd fick även de andra 2 hästarna i stallet det. En av dem hade haft det förut och då de inte hade så många hagar gick alla hästarna på magert/obefintligt "bete" (mest stubbar och stenar) och stödfodrades med hö. Är det vanligt att hela stall drabbas och vad kan det bero på?

Sv: "Kollektiv fång"

som jag skrev i mitt inlägg, gick de på mkt magert, nästan obefintligt "bete", hagen bestod till största delen av sten, stubbar och sand, bara lite nedbetat gräs däremellan och hästarna stödfodrades med hö, så att betet var för kraftigt kan det inte berott på då de inte hade nåt bete...
Funderade kring giftiga växter i hagen som hästarna normalt sett skulle ha ratat men nu när det inte fanns annat så kanske de åt dessa?

Nån som har erfarenhet av liknande; att hela stall drabbas samtidigt??

Tycker att det verkar som du kom på svaret själv!
låter mkt troligt att hästarna pga dåligt bete åt växter och rötter de normalt inte äter,vilket kan ha orsakat fången.
Troligtvis hade de behövt mer hö eftersom de hade så stort behov av att äta oätliga saker..

Hade hästarna tillgång till mineraler även sommartid?
Hästar med mineralbrist kan äta allt möjligt konstigt,såg en häst en gång räddad från vanvård med svår mineralbrist, den försökte slicka i sig en impregnerad oljerock,helt desperat stackarn!
De fick ransonera salt och mineraler till den för den åt upp allt annars ..

Det kan oxå varit nån Hjälpsam granne som tex gav hästarna nyklippt gräs från sin gräsmatta, har hänt mig en gång..gör mig vansinnig att folk går och matar andras djur hur som helst.
Eller äpplen i stora mängder kan oxå orsaka fånganfall.

Har du grannar prata med dem innan de gör nåt dumt som att ge mat utan lov till ens hästar,det spar veterinärräkningar samt grannsämjan blir god!

Alla är tyvärr inte vana vid hästar och förstår inte att hästar kan bli svårt sjuka av tex gräsklipp och fallfrukt,jag lovar de blir tacksamma om man förklarar.Har man en fånghäst i sin ägo är det livsviktigt för den att inget onödigt händer som konstiga fodertillskott!

Turister som åker förbi hästhagar är svårare att påverka..skyltar på flera språk? :cool:

ja, jag antar att min gissning KAN vara korrekt... jag hade ju som sagt hästen utlånad på foder när detta inträffade, så exakt vad han åt eller matades med hade jag ju inte 100% koll på tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
444
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix