Sv: "Kollektiv fång"
Tycker att det verkar som du kom på svaret själv!
låter mkt troligt att hästarna pga dåligt bete åt växter och rötter de normalt inte äter,vilket kan ha orsakat fången.
Troligtvis hade de behövt mer hö eftersom de hade så stort behov av att äta oätliga saker..
Hade hästarna tillgång till mineraler även sommartid?
Hästar med mineralbrist kan äta allt möjligt konstigt,såg en häst en gång räddad från vanvård med svår mineralbrist, den försökte slicka i sig en impregnerad oljerock,helt desperat stackarn!
De fick ransonera salt och mineraler till den för den åt upp allt annars ..
Det kan oxå varit nån Hjälpsam granne som tex gav hästarna nyklippt gräs från sin gräsmatta, har hänt mig en gång..gör mig vansinnig att folk går och matar andras djur hur som helst.
Eller äpplen i stora mängder kan oxå orsaka fånganfall.
Har du grannar prata med dem innan de gör nåt dumt som att ge mat utan lov till ens hästar,det spar veterinärräkningar samt grannsämjan blir god!
Alla är tyvärr inte vana vid hästar och förstår inte att hästar kan bli svårt sjuka av tex gräsklipp och fallfrukt,jag lovar de blir tacksamma om man förklarar.Har man en fånghäst i sin ägo är det livsviktigt för den att inget onödigt händer som konstiga fodertillskott!
Turister som åker förbi hästhagar är svårare att påverka..skyltar på flera språk?