kolla upp tänderna

_Runaway_

Trådstartare
Skulle behöva kolla upp tänderna på pållen nu av olika anledningar (länge sen sist, hittat ett litet sår i kinden bland annat), men vem fasen ska man ta ut? Har förstått att det här med hästtandläkare inte är så enkelt, huruvida de får kalla sig det och vad de är för utbildade osv. Ska man ta ut sin vanliga veterinär? Distriktsveterinärerna? Åka in på klinik, ja vad tycker ni?

Sv: kolla upp tänderna

Enligt min erfarehet, med risk att bli påhoppad:o är att din "vanliga" veterinär kan gott och väl kolla igenom munnen och tänderna på din häst. Krävs det så rekomenderar de att kontakta en "hästtandläkare".

Vad jag har hört så är det bara utbildade veterinärer som får "greja" i hästens mun. Sen är det ju bra om de har extra utbildning för hästens mun.
Jag åker alltid till klinik med mina hästar när det är dags att kolla tänderna. Där finns rätt utrustning för att kunna göra en säker undersökning. Eftersom veterinären vill ha huvudet uppåt på hästen finns det en "hylla" att lägga hästens huvud på så att det inte blir svårjobbat.

Ja jag funderar på om det inte är bäst att åka till klinik ändå, så man vet att det blir ordentligt gjort. Har ju märkt tidigare när vet. har undersökt i stallet att det är så svårt att komma åt och se ordentligt och så, just det där med att kunna lägga upp huvudet och det.

beror väl på från veterinär till veterinär oxå, i höstas kollade nästan alla hästari stallet av en vet, men han hade missat en vargtand på en unghäst, hade även slarvat på någon mer tror jag :crazy: så var hos en utbildad hästandläkare (utbildad i USA) i tisdags och han tyckte väl inte hans tänder såg så super ut, var typ sne och hade en halvös framtand som han antagligen haft i höstas oxå. Så jag skulle åka till en utbildad hästanläkare, blev inte så stor prisskillnad heller tror jag, har inte fått fakturan från hästandläkaren än men...

Jag tar ut min vanliga veterinär när det är dags för tandkoll. Hon är jätteduktig, den bästa häromkring på tänder. Tänk på att en hästtandläkare inte får ge hästen lugnande eller något sånt, om h*n inte är veterinär.

Vet ej vart du bor men på Ultuna i Uppsala så har de en hästtandläkare en gång i månaden tror jag...

Skulle behöva kolla upp tänderna på pållen nu av olika anledningar (länge sen sist, hittat ett litet sår i kinden bland annat), men vem fasen ska man ta ut? Har förstått att det här med hästtandläkare inte är så enkelt, huruvida de får kalla sig det och vad de är för utbildade osv. Ska man ta ut sin vanliga veterinär? Distriktsveterinärerna? Åka in på klinik, ja vad tycker ni?

Klinik eller legitimerad hästtandläkare - på dennes klinik.
Inga andra alternativ, bara slöseri med pengar.
inga hemma veterinärer har vare sig redskap eller möjligheter i vanlig stallmiljö att fullt ut kunna kolla igenom hästen - hästen behöver i regel ha getts lugnande och ha ordentliga verktyg så som fullgod belysning osv, för att fullt ut kunna kollas hela vägen in i munnen.

Det viktigaste för mig är att de kan hästtänder. Jag skulle inte ta ut en distriktare, och de vanliga vet som åker ut brukar inte kunna så mycket heller, men det finns undantag. På klinik är chansen större att de är duktiga, men det finns undantag där också tyvärr. Kan du inte kolla med andra som har häst i närheten efter rekommendationer, vart de åker/vem de tar ut?

Jag har en hästtandläkare som är veterinär också, och utbildad hos Torbjörn Lundström, han kommer ut till stallen, eller så kan man åka till honom. Han har ställning för hästens huvud, han ger lugnande, har speciallampor för bra belysning, och speciella slipmaskiner, funkar bra.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
757
Senast: cassina
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka