Kolla pulsen?

Tabasco

Trådstartare
Hejsan!

Jag vet i princip ingenting om distans men tänkte att
distansfolket nog borde kunna svara på mina frågor.

Jag har i en idrott och ledarskaps-kurs på gymnasiet valt
att fördjupa mig i konditionsträningen av min häst.
Läraren vill givetvis att jag ska lägga upp en planering med
mål, hur jag ska komma dit osv. Jag har 12 veckor på mig.
Jag måste även på något sätt kunna visa på att hästens
kondition har förbättrats.
Vi satt och disskuterade en del och kom fram till att det
enklaste sättet borde vara att hålla koll på hästens puls.
Men hobbyryttare som jag är så har jag aldrig gjort det
tidigare och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Min tanke blev genast, hur ska jag se förbättringen?
Ska jag ha en utvald runda som jag rider en gång i veckan
i samma tempo varje gång och sedan ta pulsen på hästen
för att se om den övriga träningen har gett någon effekt?
Och hur tar man enklast pulsen på en häst?

Hästen har gått på bete hela sommaren och har lagt på sig
en gräsmage och tappat en hel del kondition.
Han har visserligen ridits regelbundet förrutom de 2 senaste
veckorna.
Just nu orkar han med en runda på ca 1-1,5 timme med mest
skritt, en del trav och en liten galopp utan att bli alltför trött.
Hur jag ska lägga upp träningen har jag klart för mig, det jag
undrar över är alltså hur jag ska gå tillväga med pulskollen.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor!

Sv: Kolla pulsen?

Jag kallar mig inte för erfaren vad det gäller att genom pulsning se om träningen gett resultat, men jag hade i din situation kört mitt träningsprogram (som du hade klart) och sen välja en tur tex 5km trav i din hästs "vanliga" uterittstrav, och sen omedelbart i "mål" ta pulsen, sen igen efter 5 min och sen igen efter 10 min. Jag hade tagit första puls direkt, alltså sakta av till halt och pulsa, sen hade jag vänt och skrittat för hand tillbaks hemmåt, och sen tagit pulsen vid 5 och 10min, hela tiden avsuttet. Om träningen ger resultat borde du kunna se det ganska bra, dels på att pulsen direkt efter trav borde bli något bättre, men framförallt att hästen sjunker i puls fortare och fortare.

Enklaste och billigaste sättet att ta pulsen är med ett stetoskop (kan köpas på apoteket för en hyfsat billig peng, runt 100kr tror jag) Du sätter lyssningsgrejen i sadelgjordsläget i höjd med armbågen på hästens vänstra sida och räknar slagen i 15s och gångrar det med fyra.

Så hade jag gjort! Lycka till!

Hej,

jag skulle börja med att ta hästens puls innan jag överhuvudtaget börjar för att ha något utgångsvärde. Detta tar jag lämpligast på morgonen när hästen är lugn och i vila. Detta pulsvärde är mitt utgångsvärde. Sedan kontrollerar jag pulsen efter ridturen (eller efter en viss sträcka) för att se vilken pulsen har då. Detta för att se hur hästen ligger i puls efter arbete. Detta är ett sätt att mäta pulsen på och se förbättring. Ett annat sätt är att mäta återhämtningspulsen efter att hästen gjort ett visst arbete (travat i 10 minuter). Pulsa direkt efter och efter 5 och 10 minuter. Gör denna kontroll med viss regelbundenhet (och enligt plan!) och efter samma typ av arbete. Då kommer du att se förändringen!

Det finns även litteratur om detta med pulsträning av häst,
Träningslära av Lennart Stilling (se www.distansritt.nu) ...

Lycka till,:)

Tack så jättemycket Noteca och Perscar för svaren!
Nu har jag klart för mig hur jag ska göra :bow:

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Distans Hej alla, Jag har precis fått hem min fina arab valack! Han är 6 år gammal och grundriden i dressyr samt lite hoppad. Vi håller...
Svar
1
· Visningar
2 449
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte