"kolla masken" lådan är inte tillförlitlig!

Sv: "kolla masken" lådan är inte tillförlitlig!

Självutnämnda "professorer" lite överallt... både här på forumet och ute i stallarna.

Om man inte kan gå på att djuren ser välmående ut och är pigga, har en väl fungerande mage etc - vad ska man då gå på egentligen? Är det inte det som är det viktiga?

Någon nämner här att vi avmaskar inte för djurens skull utan för markernas! Undrar just hur många som går och köper maskmedel för hagens skull... Varför vill man då ha så parasitfritt som möjligt - jo, det är naturligtvis för djurens skull. I min värld i a f.

Det här med parasiter verkar ju rätt komplicerat för oss vanliga dödliga. T ex, hur förklarar man att min englandsimporterade åring kom hit fullmatad med mask - han är uppväxt på enormt stora vidder, inga små sockerbitshagar där inte...Hur kan det bli ett sånt otroligt parasittryck där då?

En annan sak, tror folk att hästarna ska vara HELT parasitfria? Inte ens vi männskor är parasitfria, trots vår skyddade miljö!

Jag vet inte, alla gör som de tycker är rätt och riktigt när det kommer till kritan ändå.

Anledningen till att vi redan idag har parasiter är för att folk har avmaskat enligt ett schema som många gånger veterinären har föreslagit.

England har redan en problematik med resistenta parasiter (var det SLU jag läste det på?).

För att skydda hästen på bästa vis så avmaskar man för att skydda markerna. På det viset så skyddar vi hästen mycket bättre än att avmaska för att skydda hästen.

Hästar som går i sockerbitshagar där det mockas dagligen har oftast ett väldigt lågt parasittryck oavsett om det går hästar där som har hur mycket mask som helst.

Alla så kallade proffesorer (bla Eva Osterman-Lind) jag har pratat med har alla sagt samma sak. Nämligen träckprov först, avmaska sedan annars så står vi där om några år utan något preparat som fungerar alls.

Att det finns parasiter som redan idag uppvisar resistens (vissa spolmaskstammar mot ivermectin) är ett faktum. Så det är inte längre frågan om och när det kommer utan snarare vad vi kan göra för att försöka minimera skadan.

Mvh

Tora

Är det någon som vet hur det ser ut på forskningssidan på verksamma ämnen?

Hur man snabbt och enkelt får ner smittrycket samt minskar sina kostnader betydligt:

Alla tar träckprov på våren. De som behöver avmaskas med intervall den sommaren. Övriga går utan, men tas nytt prov till hösten för att kolla om det är några förändringar.

År två tas prov på alla på våren. De som inte behövde avmaskas förra året och inte behöver det nu heller går in på "prov en gång per år". Nya som inte behöver avmaskas får ett prov på hösten.

På 2 år har man då ett stall där ca 10% av hästarna behöver behandlas regelbundet mot blodmask, övriga kontrolleras varje eller t.o.m. varannat år med träckprov.

Har man problem med bandmask tar andra rutiner över, samma sak om man har mycket styngfluga så blir det en avmaskning på hösten.

Stallet jag jobbar mest med nu är det mindre än 10% som behöver avmaskas. Den som behöver det gör jag tätare prov på (gör själv) då jag har personligt intresse i hästen.

Sammanlagt har jag sparat många tusenlappar åt dessa hästägare under åren. Samt en bättre hagmiljö för alla hästar.

Du är mkt flitig och ger råd till många här, och är aldrig otrevlig, det är strongt av dig måste jag säga.:bow:

Jag ser att du är väldigt organiserad dessutom, man skulle kanske ha någon som dig i stallet:)

Och det menar jag UTAN ironi så ingen får för sig det...jag tror att om man ska få detta att fungera, om det finns en sådan plan utarbetad för att motverka ev resistens, så måste man göra det väldigt tydligt och enkelt. Annars blir det ett enda virrvarr av olika tyckande och vad man tror, plus de råd man får av veterinärer.
Själv kan jag visst ifrågasätta veterinärers råd emellanåt, men det är svårt att helt bortse ifrån vad de säger i frågan. De har ju trots allt en rätt gedigen utbildning på hästens hälsa.

Nu ser jag personligen inte detta med maskangripna hästar som ett stort problem just hemma i mitt stall, med ett stort undantag, importhästen som var MKT påverkad av parasiter vid ankomsten.
Den största ändringen här hemma det är betydligt flitigare mockning av hagarna och det vill jag tacka dig för särskilt. Dina inlägg var en bra påminnelse om hur viktigt det är, det har gått lite slentrianmässigt annars...

Absolut, målet är friska hästar och med det minskad smittspridning.

Absolut, målet är friska hästar och med det minskad smittspridning.

Mm, och där är ju träckprov enda sättet att veta säkert 'var' man befinner sig i cykeln så att säga. Dvs om man kan sluta avmaska på intervall eller bör fortsätta.

Jag förlorade ju tyvärr damen som 1½ år gammal hade 1200 EPG blodmask när hon var fyra år. Det årets träckprov hade jag 'sett fram emot', då hon efter att stadigt varje vår (trots avmaskning enl intervall) låg stadig på 1200, men som som treåring var 'nere i' 550 EPG (eller om det var ännu mindre, brukar blanda ihop två prov det året). Så väldigt nyfiken på vad årets koll skulle visa. Dock togs hon ju bort innan det.

(Sen fick jag en kalldusch istället av fbldonnans ca 500 EPG, jag var nästan säker på att hon skulle tvärnolla. Aldrig träckprovad, men avmaskad enligt intervall med ivermektin, och gått i små fyrkantshagar (vet inte om de mockades, men det såg så ut iaf). Iofs gått på bete över ett år innan, men iom rutinintervallsavmaskningen och hur hon bott 'sen' trodde jag ju hon skulle vara tämligen ren. Tji fick jag typ.. Nu vet jag ju inte om hon kommer få uppleva nästa vår, men om så är det provet OCKSÅ högintressant, att se om hon är under 100 nu och jag kan slopa avmaskningen, eller ej..)

Usch ja, du har haft otur, inte maskrelaterade då men i a f:(

Även om man inte är överens i alla frågor så är det säkert så att i 9 fall av 10 så gör hästfolk det som de tror är bäst för hästen, eller hur?

Tackar!

Och jag håller med, för att man ska få igenom förändringar så MÅSTE det vara enkelt och lätt att förstå för alla.

Jag har gjort så att jag tagit hand om all provtagning, anslagit reslutat, tagit ansvar för att medel inhandlas och distribueras (ägaren får självklart ge hästen själv om den vill), osv.

Sen syns det tydligt resultat, och då ökar ju förtroendet, och ryktet sprider sig dessutom. Det blir ett mervärde att stå i det stallet.

HOPPAS att hästägarna värdesätter det arbete du lägger ner!

Usch ja, du har haft otur, inte maskrelaterade då men i a f:(

Även om man inte är överens i alla frågor så är det säkert så att i 9 fall av 10 så gör hästfolk det som de tror är bäst för hästen, eller hur?

Japps, och det är ju där det är så bra med kunskap, för när djurägarna lär sig 'rätt' och ffa FÖRSTÅR varför det ska vara si eller så, varför det den betrodda veterinären sagt etc, och inser att det bästa för hästen är att bla bla, då är de väldigt ändringsbenägna. Innan de förstått/fått ökad kunskap däremot så blir det lätt 'varför överge det som tycks fungerat under alla år?'

Och där har jag också varit, Madick här är 'skyldig' till att väcka både mitt intresse för (och iom det kraftigt ökade kunskap) både vad gäller det här med grovfoderanalys och uträknad foderstat, samt det här med avmaskning.

Och jag var inte helt lättövertalad från början jag heller, 'det hade ju gått bra i alla år, och det där lät både dyrt och krångligt' :devil:

jag kommer inte namnge dessa veterinärer jag talat med.

jag kommer inte namnge mina "källor"

jag vill inte ha några person angrepp i tråden .

tråden är startad för att vi ska kunna "bolla" om detta heta ämne. Och där igenom bli ännu duktigare och mer informerade.

Jag skiter i vilka vet du pratat med , du jämför ändå äpplen med päron.
Som ngn skrev ovan kolla maskenlådan är inget annat än ett vanligt standardträckprov med dess begränsningar.
Har man inte baskunskaperna för att använda resultaten blir det förstås fel.
PL

Heta ämne?

Träckprov per post?

*fnissar lite*

Man måste veta när var och hur man tar provet och när man skickar det. Och ser hur man tolkar provsvaret för den delen.

tråden är startad för att vi ska kunna "bolla" om detta heta ämne. Och där igenom bli ännu duktigare och mer informerade.

Du kommer med ett okunnigt uttalande och tycker det är något vi ska debattera? Det enda som är argumenterat mot dig här egentligen är de som försöker förklara för dig vad ett träckprov är...

jag kommer inte namnge dessa veterinärer jag talat med.

jag kommer inte namnge mina "källor"

jag vill inte ha några person angrepp i tråden .
.

Och påståenden utan källhänvisning är inget annat än påståenden. PÅståenden är möjligen grund för att starta en diskussion där andra kan komma med faktabemötande, men påståenden, speciellt de som är överbevisade gång på gång, för ingenting framåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka