Sv: "kolla masken" lådan är inte tillförlitlig!
Anledningen till att vi redan idag har parasiter är för att folk har avmaskat enligt ett schema som många gånger veterinären har föreslagit.
England har redan en problematik med resistenta parasiter (var det SLU jag läste det på?).
För att skydda hästen på bästa vis så avmaskar man för att skydda markerna. På det viset så skyddar vi hästen mycket bättre än att avmaska för att skydda hästen.
Hästar som går i sockerbitshagar där det mockas dagligen har oftast ett väldigt lågt parasittryck oavsett om det går hästar där som har hur mycket mask som helst.
Alla så kallade proffesorer (bla Eva Osterman-Lind) jag har pratat med har alla sagt samma sak. Nämligen träckprov först, avmaska sedan annars så står vi där om några år utan något preparat som fungerar alls.
Att det finns parasiter som redan idag uppvisar resistens (vissa spolmaskstammar mot ivermectin) är ett faktum. Så det är inte längre frågan om och när det kommer utan snarare vad vi kan göra för att försöka minimera skadan.
Mvh
Tora
Självutnämnda "professorer" lite överallt... både här på forumet och ute i stallarna.
Om man inte kan gå på att djuren ser välmående ut och är pigga, har en väl fungerande mage etc - vad ska man då gå på egentligen? Är det inte det som är det viktiga?
Någon nämner här att vi avmaskar inte för djurens skull utan för markernas! Undrar just hur många som går och köper maskmedel för hagens skull... Varför vill man då ha så parasitfritt som möjligt - jo, det är naturligtvis för djurens skull. I min värld i a f.
Det här med parasiter verkar ju rätt komplicerat för oss vanliga dödliga. T ex, hur förklarar man att min englandsimporterade åring kom hit fullmatad med mask - han är uppväxt på enormt stora vidder, inga små sockerbitshagar där inte...Hur kan det bli ett sånt otroligt parasittryck där då?
En annan sak, tror folk att hästarna ska vara HELT parasitfria? Inte ens vi männskor är parasitfria, trots vår skyddade miljö!
Jag vet inte, alla gör som de tycker är rätt och riktigt när det kommer till kritan ändå.
Anledningen till att vi redan idag har parasiter är för att folk har avmaskat enligt ett schema som många gånger veterinären har föreslagit.
England har redan en problematik med resistenta parasiter (var det SLU jag läste det på?).
För att skydda hästen på bästa vis så avmaskar man för att skydda markerna. På det viset så skyddar vi hästen mycket bättre än att avmaska för att skydda hästen.
Hästar som går i sockerbitshagar där det mockas dagligen har oftast ett väldigt lågt parasittryck oavsett om det går hästar där som har hur mycket mask som helst.
Alla så kallade proffesorer (bla Eva Osterman-Lind) jag har pratat med har alla sagt samma sak. Nämligen träckprov först, avmaska sedan annars så står vi där om några år utan något preparat som fungerar alls.
Att det finns parasiter som redan idag uppvisar resistens (vissa spolmaskstammar mot ivermectin) är ett faktum. Så det är inte längre frågan om och när det kommer utan snarare vad vi kan göra för att försöka minimera skadan.
Mvh
Tora