"kolla masken" lådan är inte tillförlitlig!

remmis

Trådstartare
Jag tänkte bara informera er som orkar läsa detta om att "kolla masken" ldan som finns att köpa på apoteket inte visar tillförlitliga resultat.

Det är mkt vanligt att hästar vissar 0 på alla resultat och i själva verket har mask.

Tror inte att det har gjorts några riktiga studier ang. mitt påstående. Men flertal hästar på min anläggning har haft 0 men sedan visat symptom på parasit angrepp. dessa ha då vet. tagit blodprov på och parasitangrepp har konstaterats.

Sedan talade jag med min vet. idag ang. just avmaskning, då vi ska göra det på anläggningen i helgen. Jag badom råd.
Då berättade han att på en anläggning med 80tal trav hästar hade majoriteten fått 0. han undersökte saken närmre och visst, majoriteten visade efter blodprov parasit angrepp.

Så mitt råd till alla är:
håll era marker rena!!!
tänk på att sniglarna är parasit spridare!!
och till sist, lita INTE på kolla masken lådans resultat!!!

Sv: "kolla masken" lådan är inte tillförlitlig!

ÄNTLIGEN säger jag då! att någon vågar ta bladet från mun ang det här:bow:

Man kan INTE lita blint på de här träckproverna, jag ser en fara i detta att alla slutar avmaska och köper en låda en gång om året istället. Resistens i all ära men man måste våga vara liite kritisk till tillförlitligheten i de här provkiten.

Och vad för parasiter var det som syntes på blodprov? (Majoriteten av hästbeståndet har bandmask nämligen, syns på blodprov. Vilket inte betyder att en nolla på blodmask via en KMlåda är det minsta fel eller kontraindicerat.. det är skillnad på äpplen och päron)

Hästar har ALLTID en mindre mängd mask. Du kan liksom inte få en häst totalt maskfri. Förövrigt borde du läsa vad Alexandra skrev om bandmasken.

Men snälla, träckprov visar ju att hästen INTE smittar NU...att den sedan kanske gör det efter x antalet veckor har ju liksom inte med missvisande träckprovsresultat att göra.

Vad är nytt?? Du tar ju bara en liten del av hästens träck och skickar in för analys. Därför uppmanas man att skicka in prov igen för att resultatet ska vara mera tillförlitligt. Ingenstans har jag sett att det påstås att en analys skulle vara tillräckligt och ge ett 100% svar. Det säger ju sunda förnuftet. Provresultatet ska givetvis beaktas i samband med hur hästen ser ut. Finns redan tydliga indikationer på mask och provet visar 0 skulle i allafall jag ta ett prov till.

Att eftersträva en god hag/ betesstrategi är väl ingen nyhet i parasitdebatten?

Gällande Kolla Masken skulle jag gärna vilja ha en tillförlitlig källa/ undersökning på att det inte skulle funka. Dock får man inte glömma att det finns flera aspekter att ta hänsyn till, förutom det Alex och Mynta redan berört.
- är provet rätt taget, och representativt? Det ska ju inte vara för gammalt, och inte skickas över en helg t ex.
- är provet taget vid rätt tidpunkt, det visar ju bara dagsstatus?
De ägg som finns i tarmväggarna och inte fälls ut just då FINNS ju, men är så att säga inte aktuella för bekämpning. Finns ju inte mycket medel som rår på de blodisarna.

Sen undrar jag vad du anser vara lösningen?

Markerna hålls rena genom att man avmaskar när behov finns, dvs KollaMasken visar positivt! Visar det på 0 betyder det att hästen INTE SPRIDER SMITTA i dagsläget, inte att den är paraistfri. Det är det aldrig någon som påstått.

Det står också att den INTE visar på bandmask, vilket torde vara den parasit du menar vet hittar på blodprov.

Så vad är det egentligen du är ute efter? Att svartmåla en suverän hjälp i parasitarbetet?

Jag pratade med en parasitolog på SVA igår ang en häst i vårt stall som visat höga halter bandmask på blodprov. Hon sa att blodprov skulle hon inte fästa någon större vikt vid då det visar vad som varit - inte vad som är nu. Träckprov för bandmask var det som visar hur hästen är angripen nu - inte blodprov!

*knapplån*

Bandmask kan vara lurigt att påvisa genom träckprov då de sporadiskt avger ägg. Ibland ger det bättre resultat att ta ett blodprov.

Har även varit med om folk som avmaskar och sedan skickar träckprov någon vecka efter.

Jag själv tar två träckprov på mina hästar. Det ena på våren och det andra på hösten. Genom åren har jag lyckats få ner avmaskningen rejält. De som brukar påvisa mask är oftast nya hästar som kommit till stallet eller hästar som inte riktigt är 100% friska.

Mvh

Tora

Jag vill också påstå att det inte är helt tillförlitligt...

Min ena häst kom förra året hem från bete på annan ort och jag har för vana att avmaska då. Efter avmaskningen såg jag små röda maskar i avföringen tillsammans med spolmaskar. Blev förskräckt och ville kolla så det inte var stora blodmaskar hon fått!
Det kändes som en lång väntan tills hon gått tiden ut till nästa avmaskning då man enligt tillverkarens anvisning skulle avmaska igen.
Jag tog träckprovet på morgonen i boxen och avmaskade henne sedan. Skickade provet och det kom tillbaka med 0 epg på alla utom på lilla blodmasken där det var lite grann, men inte så mycket.
Men poängen är att efter avmaskningen (som gjordes precis efter provtagningen) fanns det fortfarande flertalet levande spolmaskar också med i avföringen - hon hade alltså mask trots att provet visade på 0.

Jag litar alltså inte heller helt på det!

Det kommer ju dock nya sätt framöver. Man kan ju t.ex redan nu hitta stora blodmasken genom att söka dess DNA, vet dock inte riktigt hur det går till.

Men efter avmaskning så kommer ju maskar ut, det är väl inget konstigt med det? Det är ju därför man avmaskar?!

Tar du sen träckprov efter intervallet, så visar ju det hur bra det funkat. De ägg som satt i tarmväggen kan dock aktiveras av avmaskning, och komma ut senare (det är ju inte många medel som tar dem). Om så, så måste du följa intervallet.

De spolmaskar som kom ut kanske inte var könsmogna så de la ägg än?

Hur många provlådor per år måste du inhandla då - för att känna dig säker?

En sak är klar att det är ALLTID business med i bilden, marknadsföring m m, såväl på de här lådorna som på avmaskningsmedel.

Personligen så efter att läsa allt yrande fram o tillbaka om provtagningar, tillförlitlighet, avmaskningsscheman etc etc så återgår jag definitivt till det som har fungerat i alla tider;

Titta på allmäntillstånd, hull, hårrem. Håll markerna rena. Avmaska enligt fast schema rek av veterinärerna. Passa på och ta blodprov en gång om året för hälsocheck av hästen.

Det funkar inte att alla ska gå omkring och vara professorer på mask och försöka agera efter detta. Dessutom så säger alla "professorer" olika saker...man blir lite trött o matt på det hela.

Kollamasken låda är exakt samma sak som att själv skicka in till ett laboratorium..det är bara förenklat för hästägaren. Att det råkar heta LÅDA har ju nada med saken att göra och är ingen NY buissness i den bemärkelsen träckprov. Tycker du att SVA bara sysslar med sk buisness i och med dom handhar träckprovskoll ?

Personligen hann jag aldrig inhandla en kollamasken innan jag blev hästlös, men det hindrade väl inte mig från att ha tagit egna prov och skicka in. Mig räcker det med 1 ggr/år. Sen är det skitsamma för mig om saker är förenklad som i en låda eller om jag själv får arbeta för saken skull. Är ju samma sak.

En i mitt gamla stall var hur mycket som helst emot att vi skulle börja med träckprov. Hennes häst var ju regelbundet maskad och dessutom som hon kallade detta *finmaskad* (detta uttryck var tydligen för att hon nångång använde Ivomec). Vi tog prov, och hennes häst hade över 1200 EPG..motför min då unghäst 350. Så himla fint avmaskad var den hästen.

Det är väl plättlätt med träckprov..yrande blir det då folk är osäkra helt enkelt och när hästfolk ska prova något nytt. Låt det gå en tid ska du se att saker och ting faller på plats.

Varför tycker du det är bättre att stödja en resistensutveckling egentligen ? Vad är du skraj för ?

Förässten, VILLKA professorer är det du pratar om ? Du kanske skulle ge en lite bättre förklaring.

En i mitt gamla stall var hur mycket som helst emot att vi skulle börja med träckprov. Hennes häst var ju regelbundet maskad och dessutom som hon kallade detta *finmaskad* (detta uttryck var tydligen för att hon nångång använde Ivomec). Vi tog prov, och hennes häst hade över 1200 EPG..motför min då unghäst 350. Så himla fint avmaskad var den hästen.

Lite delvis KL då Mynta kan och vet det jag skriver, men jag vill använda hennes citat.

Och min exemplariskt avmaskade häst, som var rund, blank och trind hade 1200 epg lilla blodmasken. Vilket jag INTE kunnat veta om jag inte skickat prov.

Det finns en engelsk reklam som är tillhälften apbra (den andra hälften är inte så bra för den handlar om rutinavmaskning). Det är en bild på två hästar. Den ena är i perfekt hull, högblank och strålar av hälsa. Den andra är i underhull, matt och tufsig och ser inte välmående ut. Rubriken lyder (översatt till svenska): Vilken av hästarna har blodmask?

Under bilden: De har det båda två! Och så (den dåliga delen) Avmaska nu innan din häst är en skugga av sitt vanliga jag.

Men, förutom rutinavmaskningsdelen i reklamen är den spot on. För det går inte att se utanpå förrän vid mycket svåra parasitangrepp. Vi avmaskar inte heller ffa för HÄSTENS skull i de lägen när vi avmaskar en tillsynes frisk häst. Man avmaskar för att minska parasittrycket och smittspridningen på MARKERNA!

Självutnämnda "professorer" lite överallt... både här på forumet och ute i stallarna.

Om man inte kan gå på att djuren ser välmående ut och är pigga, har en väl fungerande mage etc - vad ska man då gå på egentligen? Är det inte det som är det viktiga?

Någon nämner här att vi avmaskar inte för djurens skull utan för markernas! Undrar just hur många som går och köper maskmedel för hagens skull... Varför vill man då ha så parasitfritt som möjligt - jo, det är naturligtvis för djurens skull. I min värld i a f.

Det här med parasiter verkar ju rätt komplicerat för oss vanliga dödliga. T ex, hur förklarar man att min englandsimporterade åring kom hit fullmatad med mask - han är uppväxt på enormt stora vidder, inga små sockerbitshagar där inte...Hur kan det bli ett sånt otroligt parasittryck där då?

En annan sak, tror folk att hästarna ska vara HELT parasitfria? Inte ens vi männskor är parasitfria, trots vår skyddade miljö!

Jag vet inte, alla gör som de tycker är rätt och riktigt när det kommer till kritan ändå.

Om man inte kan gå på att djuren ser välmående ut och är pigga, har en väl fungerande mage etc - vad ska man då gå på egentligen? Är det inte det som är det viktiga?

Du anser alltså att 1200 epg är inget att bry sig om om hästen mår bra?

Det här med parasiter verkar ju rätt komplicerat för oss vanliga dödliga. T ex, hur förklarar man att min englandsimporterade åring kom hit fullmatad med mask - han är uppväxt på enormt stora vidder, inga små sockerbitshagar där inte...Hur kan det bli ett sånt otroligt parasittryck där då?

För att det går runt tillsynes fullf riska och välmående hästar med 1200 EPG blodmask och smittar ner betet.

Men, om hästarna är fullt friska och välmående - är det då inte vi människor som skapar ett problem, som egentligen inte finns?
Vi ska väl inte stirra oss blinda på siffror enbart, eller?

Men, om hästarna är fullt friska och välmående - är det då inte vi människor som skapar ett problem, som egentligen inte finns?
Vi ska väl inte stirra oss blinda på siffror enbart, eller?

Det är då man avmaskar för att minska smittrycket. För olika hästar är olika känsliga för mask. Och dessutom så om du låter det 'härja fritt' och betet blir mer och mer nedsmittat, och hästen får mer och mer mask. Så det kommer ju en gräns, där hästen KOMMER att påverkas. Och den dag dus täller dit en äldre häst på det betet, eller en ung häst, så kan det ta en ände med förskräckelse.

MÅLET är ju att ha hästar som inte sprider smitta (i någon större mängd iaf), som inte behöver avmaskas. Alla nöjda och glada.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka