N

NoRoses

Hej nu fick jag reda på att hösilaget i våran stallet är så dålig att det är fattig på protein såå jag funderar på att komplettera med lucern eller krafft..
Hon får dagligen havre kli och kornkross, hon rids varje dag och är varmblod sto.
vilket tror ni skulle vara bäst för henne?
eller har ni något annat förslag?
Jag lyssnar!!
:smirk:
 
Ifall du nu börjar fundera på vad du ska ge och att stråfodret innehåller för lite protein så föreslår jag att du fortsätter att fundera på varför du överhuvudtaget ger henne korn...
Läs på och fundera.
Är kornkross verkligen ett foder du vill ge din häst? :confused:

Vad och vilken kombination av foder är passande för din häst?

Allt är individuellt, men lucern är ett komplement som fungerar bra hos oss, tillsammans med hö, mineraler, havre och ibland foderjäst.
:)
 
Som tidagare talare skrev (???), varför ger du korn? Finns det inte tillräckligt med energi i silaget? Jag skulle definitivt komplettera med Lucern hackat strå om jag vore du. Det ger både protein och tillfredställer tuggbehovet/växttrådsbehovet lite mer.
 
:o Men jag fick ett foderstatsprogram från en här på bukefalos och den visade på 11 Mj och 81 protein....stämmer det??
 
Korn innehåller mycket stärkelse som är svårt att bryta ner i hästens kropp.
Korn innehåller inte mycket protein <- en ren myt.
 
Det stämmer ganska bra, men 81 är inte mycket, särskillt inte i förhållande till 11 MJ.
 
Nu lånar jag lite tråd här.
Magdalena, tror du att det finns ett sambandet med lugn häst = mycket slagg i kroppen?
Alltstå, korn = lugn häst
 
Bra fråga... Jag fodrar aldrig med korn, så jag har inte ens funderat över det.
 
Jag ger henne kornkross för att hon skulle inte kunna klara sig enbart på havre då skulle hon vara en rena krutpaket..
Kanske jag borde ge henne krafft? jag funderar nu på att köpa lucern till henne.
Hösilaget är typ den andra skörden..
så kvalitet är inte bra och de flesta viktiga ämnen är så låga.
 
Andraskörd behöver inte alls vara låga värden. Kan du ta reda på vad det är för värden, om det är analyserat?
 
Skulle korn ge "slagg i kroppen"??? Det många anser är väl snarare att det finns ett samband mellan havre och het häst (förmodligen en följd av överutfodring) och att man skulle kunna undvika detta genom att byta en del av havren mot t ex korn. Ett annat sätt är försåts att dra ner på kraftfodergivan, men men. Korn har en mindre gynnsam aminosyrasammansättning än havre för just hästar.
 
Med korn blir det onödiga mängder slagg. Det är inte så många som överhuvudtaget reflekterat över detta, tydligen...
Stärkelsen från havre är skonsammare för hästen att bryta ner och därför anses havren som mer lämpad för hästen.

I dag odlas bl a. Matilda havren som är riskfri för hästar som inte klarar vanlig havre. En skonsammare fett/energi sammansättning.

Det är typen av fett (energi) i havre som gör att vissa hästar reagerer "snett". Alltså inte dirket över utfodring.

Det står ett ganska intressant avsnitt om korn i bl a. Hästensutfodring ABC som ska finnas gratis på Granngården.
 
Nu vart jag nyfiken..
Ger korn idag men hade helst sluppit. Har ett fullblod som blir "havretokig" av vanlig havre. Endast av havre hon reagerar så, inte på grund av mängden Mj eller så.

Denna matilda havren. kan du berätta mer om den?
Vad menar du med "skonsammare sammansättning"?
 
På bl. a Krafft's hemsida kan du läsa mer om Mathildahavren, annars är det knappast problem att finna alternativ till korn eftersom foderutbudet i dag är stort. Det finns ju massor av müssliblandningar.

Majs är visst nog oxå klassat som mindre bra för hästen.

Jag kan bara berätta att min häst som inte "tål" vanlig havre äter nu Special (Mathilda) Havre och det är inga problem.
Den är lite "kraftigare" än vanlig havre så man kan ge lite mindre ranson.
:)
 
Visst finns det en massa musli blandningar de kan äta.

Dock äter min häst redan hippo alfa och pga kostnaden ville jag komplettera med något billigare = korn.

Vet du ungerfärlig kostnad på matildahavren?
 
Bara så ni vet det har det gjorts försök på matilda havren på Wången och det visade sig att den inte var "bättre" än vanlig havre utan gav faktiskt mer slaggprodukter hos hästen, och var inte ett bra alternativ för presterande hästar... vet dock inte hur vetenskapligt försöket var.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Twihard
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp