Kolla in filmen på ridutbildningen på Strömsholm 1929

Islandshästryttare

Trådstartare
I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här med släktingar med militärbakgrund som har gått där och tycker det är kul att se eller bara är nyfikna på hur ridningen gick till där så jag slänger upp den här under tjatter. Hög nivå på både hoppningen, dressyren och ridning i fält!

https://www.filmarkivet.se/movies/ridutbildningen-vid-ridskolan-a-stromsholm/
 
Intressant med travpiruetter, det har jag nog aldrig sett förut. Och helomvändning på bakdelen i galopp. Det skulle vi väl kalla halvpiruett idag? Jag lärde mig helomvändning på bakdelen i skritt en gång i tiden. (börjar väl anses vara på forntiden numera :p, runt 1980)
Och med slutet av filmen slår mig tanken - undrar hur vanligt det är idag att man rider ut i grupp och galopperar och hoppar, liknande det de gjorde på filmen?
 
Intressant med travpiruetter, det har jag nog aldrig sett förut. Och helomvändning på bakdelen i galopp. Det skulle vi väl kalla halvpiruett idag? Jag lärde mig helomvändning på bakdelen i skritt en gång i tiden. (börjar väl anses vara på forntiden numera :p, runt 1980)
Och med slutet av filmen slår mig tanken - undrar hur vanligt det är idag att man rider ut i grupp och galopperar och hoppar, liknande det de gjorde på filmen?


Ja halvpiruett är nog en bra benämning på helomvändningen . Tror inte heller det är så vanligt att man rider ut så i grupp och tränar över hinder. Tänker närmast på hubertusjakt i så fall.

Tycker iallafall det är otroligt häftigt att det finns film på detta..Min morfar gick den militära ettåriga kursen vid Strömsholm 1924-25 så är väldigt kul att få en bild av hur det kunde se ut.
 
I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här med släktingar med militärbakgrund som har gått där och tycker det är kul att se eller bara är nyfikna på hur ridningen gick till där så jag slänger upp den här under tjatter. Hög nivå på både hoppningen, dressyren och ridning i fält!

https://www.filmarkivet.se/movies/ridutbildningen-vid-ridskolan-a-stromsholm/
Tack för tips! Min morfar var kavallerist och fick motsvarande utbildning i annat land. Kul att se!

Också intressant att man använde sig av trängande/indirekta tygeltag. 👍
 
Intressant med travpiruetter, det har jag nog aldrig sett förut. Och helomvändning på bakdelen i galopp. Det skulle vi väl kalla halvpiruett idag? Jag lärde mig helomvändning på bakdelen i skritt en gång i tiden. (börjar väl anses vara på forntiden numera :p, runt 1980)
Och med slutet av filmen slår mig tanken - undrar hur vanligt det är idag att man rider ut i grupp och galopperar och hoppar, liknande det de gjorde på filmen?
Tror det är vanligare med travpiruetter bland folk som har någon form av klassiska influenser i sin ridning. Jag gör piruetter och även förvända piruetter i alla gångarter. Men så rider jag en mix av klassiskt och TR-dressyr.
Tycker det är himla bra övningar/rörelser.
 
I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här med släktingar med militärbakgrund som har gått där och tycker det är kul att se eller bara är nyfikna på hur ridningen gick till där så jag slänger upp den här under tjatter. Hög nivå på både hoppningen, dressyren och ridning i fält!

https://www.filmarkivet.se/movies/ridutbildningen-vid-ridskolan-a-stromsholm/
Tack. Det var intressant att se.
 
Fin film! (Tror att jag har sett den innan). Min morfar var officer och blev därför tvungen att lära sig rida ungefär vid den här tiden (jag har bl a kvar hans ridlära skriven av en ryttmästare Hamilton).

"När du börjar med inridning av din unghäst vänj den vid ryttare genom att stå på den och genom att göra kaptensvändning". Märks att det var coola hästar :heart.

Bakdelsvändning gjorde vi när jag lärde mig rida i början av 70-talet. Bara i galopp (dit kom inte jag) kallades det piruett. Vi red ut och hoppade hinder i grupp, både sida vid sida och efter varandra. Fanns ett fält som till hela bredden hade 5-6(?) hinder av björkslanor efter varandra. (Ja vi stod på hästarna och gjorde kaptensvändning också. Även på unghästarna som började i verksamheten när de var 3-4). Säkerhetstänket hade inte kommit så långt.

Mina barn hoppade i o f bana i avdelning på sin första ridskola. Också ganska modigt, även om det var på ridbanan.
 
Vad roligt att se! Blir så avundsjuk att man inte kan få gå sånna ridutbildningar längre, väldigt coola och pigga hästar.
Tror inte heller det är så vanligt att man rider ut så i grupp och tränar över hinder. Tänker närmast på hubertusjakt i så fall.
När jag stått i privatstall har vi brukat rida ut tillsammans och både hoppat naturhinder och galopperat i grupp över fält eller stigar, ska man rida jakt borde man träna med andra för fy vad många ryttare som rider fälttävlan som inte klarar av att rida i grupp har jag märkt. :crazy:
 
Fin film! (Tror att jag har sett den innan). Min morfar var officer och blev därför tvungen att lära sig rida ungefär vid den här tiden (jag har bl a kvar hans ridlära skriven av en ryttmästare Hamilton).

"När du börjar med inridning av din unghäst vänj den vid ryttare genom att stå på den och genom att göra kaptensvändning". Märks att det var coola hästar :heart.

Bakdelsvändning gjorde vi när jag lärde mig rida i början av 70-talet. Bara i galopp (dit kom inte jag) kallades det piruett. Vi red ut och hoppade hinder i grupp, både sida vid sida och efter varandra. Fanns ett fält som till hela bredden hade 5-6(?) hinder av björkslanor efter varandra. (Ja vi stod på hästarna och gjorde kaptensvändning också. Även på unghästarna som började i verksamheten när de var 3-4). Säkerhetstänket hade inte kommit så långt.

Mina barn hoppade i o f bana i avdelning på sin första ridskola. Också ganska modigt, även om det var på ridbanan.


Min morfar höll på med hästar under hela sin militära tid vilket var hela yrkeslivet egentligen. Min mormor var livrädd för hästar däremot. Min mamma red militärhästar under hela sin uppväxt. Morfar blev också lärare på ridskolan och utbildad ryttmästare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp