Kolla hälta

S

Skuggabaldur

Min pålla skadade sig i bakbenet för en vecka sedan. Det är inte ömt längre och hon haltar inte i skritt. Lite svullet bara.
Tänkte ringa vet. imorrn och höra om jag kan börja rida så smått (hon har bronkit och måste hållas igång). Men jag hade behövt kolla hur hon går i trav innan, så hon verkligen inte haltar. Fick henne att trava för några dar sen, men det var ju då. Hon grisepassar helst när man springer med henne för hand. Så jag tänkte fråga er om jag kan sätta på ett par boots fram för att få henne att trava några meter, så jag ser att hon verkligen inte är halt? Eller kan det påverka steget/göra så ev. hälta döljs?

För övrigt: hur snart börjar ni rida hästarna efter liknande skada? Är det nödvändigt att vänta tills svullnaden gått ner helt? Nu är det inte bara det att jag är ivrig att komma igång förmin skull, utan det är pga bronkiten och så att hon behöver röra på sig för att inte bli smällfet...

Sv: Kolla hälta

Jo, hon hade små sår på insidan av benet plus att det var svullet upp till strax under hasen. Och hon var halt. Vet. trodde svullnaden berodde på såren. Vet inte om hältan gjorde det också eller om hon fått sig en smäll. Troligtvis har det kommit en massa älgflugor och hon har försökt slå bort dem och träffat fel.
Vet. tyckte ej det var nödvändigt att komma ut eller sätta in medicin.
Det är det jag vet om det var till nån hjälp.

Låter som det är mer än sår och jag skulle inte sätta igång utan veterinären kollat. Har du långt till närmaste klinik?

Så lätt att få mjukdelskador som kan ta lång tid på sig att läka.

Nja, inte så jättelångt, men hästen kan inte åka transport, så det blir svårt. Svullnaden har gått ner mycket också, som tur är. Får se hur det utvecklar sig...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka