Kolla halt häst

D

_Dimma_

Tycker det är ganska svårt att se omhästen haltar..Alltså om den bara markerar lite på nåt ben,inte är så jättehalt.Det är ju jättesvårt att se(om man springer med hästen alltså ,rider man känns det ju lite tydligare)Om nån annan visar vilket ben hästen haltar på så ser jag men att upptäcka det själv är svårt..
Någon som har nåt bra tips på hur man lättare kan lära sig att se?

Sv: Kolla halt häst

_Dimma_ skrev:
Tycker det är ganska svårt att se omhästen haltar..Alltså om den bara markerar lite på nåt ben,inte är så jättehalt.Det är ju jättesvårt att se(om man springer med hästen alltså ,rider man känns det ju lite tydligare)Om nån annan visar vilket ben hästen haltar på så ser jag men att upptäcka det själv är svårt..
Någon som har nåt bra tips på hur man lättare kan lära sig att se?

Det ända sättet att lära sig är att titta på en himla massa hästar...

Lättast är ju att se på hästen på en volt, när du longerar.
Dels kollar man ju på benen, men även på huvudet, om hästen nickar, och även på korset. Man kanske måste ha lite taktkänsla för att bli bra på att se om hästen är oren i gången?

Humelibumlan skrev:
Det ända sättet att lära sig är att titta på en himla massa hästar...
Kan bara hålla med... :bow:
Risken finns dock att man blir som jag, vrålglor på alla hästar man ser... :o

okej får väl försöka kolla på alla hästar jag ser så kanske jag lär mig tillslut ;)

De flesta som tittar om hästen är halt tittar från sidan, vilket jag också alltid gjort och det är som sagt ganska så svårt att se om man inte är jätteduktig, men en veterinär som var ut till min häst sa att det var lättare att se framifrån eller bakifrån (trav) beroende på om hästen är halt fram eller bak. Då kan man lättare se om den sätter ned båda benen samtidigt (litet svårt att förklara, men jag menar såklart vänster fram - höger bak och tvärt om). I alla fall tycker jag det är lättare. Det är också lättare om hästen springer på hårt underlag som asfalt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama