Koll på löp för p-piller?

Pontevecchio

Trådstartare
Dags att sätta min två brudar på p-piller.
P-pillrena är utskrivna och hämtade, blev
varianten promon vet.

En fråga dock. Det står att man ska starta behandlingen
5 dagar innan löp. Problemet är att den ena aldrig har löpt
(vad jag märkt) och den andra löpte en gång i våras så nu
har vi kattungar.

Ingen av de visar några direkta löptecken men jag vill inte
vänta tills nån är på smällen igen.

Hur gör jag? Kan jag bara börja rakt av nu utan att
veta när de tänker löpa?

Sv: Koll på löp för p-piller?

Dags att sätta min två brudar på p-piller.
P-pillrena är utskrivna och hämtade, blev
varianten promon vet.

En fråga dock. Det står att man ska starta behandlingen
5 dagar innan löp. Problemet är att den ena aldrig har löpt
(vad jag märkt) och den andra löpte en gång i våras så nu
har vi kattungar.

Ingen av de visar några direkta löptecken men jag vill inte
vänta tills nån är på smällen igen.

Hur gör jag? Kan jag bara börja rakt av nu utan att
veta när de tänker löpa?

Min veterinär sade att jag skulle börja ge mamma Katt piller när hon började vilja vara ute igen, ungefär när ungarna skulle vara 2-3 veckor gamla. Och det stämde bra på henne så hon får piller för att inte bli dräktig igen. Sterilisering sen när ungarna är avvanda. Ungarnas pappa kommer och hälsar på :crazy: så behov av pillrena verkar verkligen finnas för henne.

Vad det gäller katter som inte löpt tidigare har jag ingen aning. Min vet. rekommenderade att katten skulle ha löpt en gång först innan sterilisering/piller för att bibehålla sin egen karaktär. Resultatet av den löpningen blev i och för sig bedåååårande söt men ändå något... ehum... onödig.

Samma här, pappa katt är frekvent besökare och mamma katt vill redan (ungarna är en vecka) gärna gå ut. Så börja direkt med henne?

Lite rädd att min andra, vääääldigt originella dam ska ändra sig också. Hon verkar inte riktigt ha fattat blommor/bin heller, svårt att finna en manhaftigare hona ;)

Samma här, pappa katt är frekvent besökare och mamma katt vill redan (ungarna är en vecka) gärna gå ut. Så börja direkt med henne?

Lite rädd att min andra, vääääldigt originella dam ska ändra sig också. Hon verkar inte riktigt ha fattat blommor/bin heller, svårt att finna en manhaftigare hona ;)

Ungarna får ju sin dos av pillrena genom mjölken så det är väl inte världsbäst att börja så fort, men om man inte kan hålla mamma Katt inne eller ute bara korta stunder under uppsikt så kan man inte.

Ha ha, vad praktiskt med manhaftig hona :D Så länge som det varar...

Vaför kastrerar du inte istället? P-piller är inget jag skulle ge om det inte var tvingande nödvändigt med tanke på riskerna.

Tgd, enl vet ska det inte vara några problem med diande och p-piller samtidigt?

Honan är inte ute några längre stunder utan sitter mest på fönsterblecket men eftersom pappan stryker runt är jag orolig att han ska "komma åt".

MalinL, nemas your problemas

Vaför kastrerar du inte istället? P-piller är inget jag skulle ge om det inte var tvingande nödvändigt med tanke på riskerna.

Man kan inte kastrera medans ungarna diar. Och för att få kastreringen steril bör även mjölken ha slutat tillverkas så att säga, så under tiden man väntar på det (en par månader) så gäller det ju att hålla katten skyddad från att bli dräktig igen. Och för mig känns det som tvingande nödvändigt med piller den här tiden - annars blir det en till kull med ungar. Av de två tingen väljer jag p-piller. Berätta gärna hur vi annars skulle göra!!

Honan är inte ute några längre stunder utan sitter mest på fönsterblecket men eftersom pappan stryker runt är jag orolig att han ska "komma åt".

På min katts pillers bipacksedel står det att dom inte skall ges till digivande honor :crazy: och min veterinär sade också att det inte är det bästa för ungarna men alternativet, en till kull ungar, är ju heller inget alternativ. Så riktigt nyttigt är det väl inte för ungarna.

Man kan inte kastrera medans ungarna diar. Och för att få kastreringen steril bör även mjölken ha slutat tillverkas så att säga, så under tiden man väntar på det (en par månader) så gäller det ju att hålla katten skyddad från att bli dräktig igen. Och för mig känns det som tvingande nödvändigt med piller den här tiden - annars blir det en till kull med ungar. Av de två tingen väljer jag p-piller. Berätta gärna hur vi annars skulle göra!!
Jag menade snarare den andra honan som inte hade löpt ännu. Att hon borde bli kastrerad alltså. Den andra hade jag hållt inne så länge hon hade små ungar.

Vilket konstigt svar. Jag vet att det inte är mitt problem. Jag ville bara vara lite vänligt upplysande ang riskerna med p-piller.

Jag kan förstå om man väljer att ge en hona p-piller av rädsla för att hon ska gå i löp när hon har små ungar att ha hand om. Mina honor har dock aldrig löpt när de varit digivande så jag har inte haft det problemet. Svaret ovan var snarare riktat till TS.
Själv så anser jag att okastrerade katter ej bör få gå lösa ute men det är en annan historia.
Jag kastrerade en hona när ungarna var ca 12 veckor, men diande fortfarande och det gick utmärkt.

Jag kan förstå om man väljer att ge en hona p-piller av rädsla för att hon ska gå i löp när hon har små ungar att ha hand om. Mina honor har dock aldrig löpt när de varit digivande så jag har inte haft det problemet. Svaret ovan var snarare riktat till TS.
Själv så anser jag att okastrerade katter ej bör få gå lösa ute men det är en annan historia.
Jag kastrerade en hona när ungarna var ca 12 veckor, men diande fortfarande och det gick utmärkt.

I sak håller jag helt med dig!! Okastrerade katter (honor och hanar) skall inte vara ute. Men bor man på gård på landet och har katterna till nyttodjur utöver soffprydnad så blir det en period medan de växer upp som de går ute okastrerade. Min veterinär rekommenderar sterilisering av hona först efter den löpt en gång (för att kattens egen karaktär skall komma fram) så då blir det en period när katten är ute okastrerad, det är ju av intresse att den jagar och övar på att jaga den här perioden också.

Min veterinär rekommenderade även att mjölken skulle vara borta innan sterilisering för att få till en steril miljö under operationen. Om mjölk läcker ut blir det inte sterilt längre. Kan säkert gå jättebra ändå :idea: men eftersom katter som går ute hamnar i löp medans de har små ungar och jag inte vill ha en kull till (nåja, vill och vill, snarare är det så att jag bedömer chanserna att hitta hem obefintliga) så bör man skydda den dom här veckorna. Min katt kommer och går som hon vill ut/in (kattluckor) och är ute en hel del. Tillsammans med pappa Katt :crazy: Så därav p-piller dom här veckorna. Jag kan förstå att det är många fler än mig med precis samma situation.

Min katts mamma gick i löp medans ungarna var jättesmå och blev dräktig igen :crazy:

Konstigt svar? Jag bad om hjälp med p-pillrena och behöver ingen föreläsning på vad du anser om de.

Jag har läst på, jag är medveten om riskerna och varför jag väljer detta sättet är upp till mig.

I sak håller jag helt med dig!! Okastrerade katter (honor och hanar) skall inte vara ute. Men bor man på gård på landet och har katterna till nyttodjur utöver soffprydnad så blir det en period medan de växer upp som de går ute okastrerade. Min veterinär rekommenderar sterilisering av hona först efter den löpt en gång (för att kattens egen karaktär skall komma fram) så då blir det en period när katten är ute okastrerad, det är ju av intresse att den jagar och övar på att jaga den här perioden också.

Min veterinär rekommenderade även att mjölken skulle vara borta innan sterilisering för att få till en steril miljö under operationen. Om mjölk läcker ut blir det inte sterilt längre. Kan säkert gå jättebra ändå :idea: men eftersom katter som går ute hamnar i löp medans de har små ungar och jag inte vill ha en kull till (nåja, vill och vill, snarare är det så att jag bedömer chanserna att hitta hem obefintliga) så bör man skydda den dom här veckorna. Min katt kommer och går som hon vill ut/in (kattluckor) och är ute en hel del. Tillsammans med pappa Katt :crazy: Så därav p-piller dom här veckorna. Jag kan förstå att det är många fler än mig med precis samma situation.

Min katts mamma gick i löp medans ungarna var jättesmå och blev dräktig igen :crazy:

Man behöver inte vänta till katten har löpt före man kastrerar. I USA så har veterinärerna utfört tidig kastrering i många år, detta p g a det enorma problem med hemlösa katter som man ville få bukt med.
Här är en artikel om tidig kastrering: http://www.cassus.se/susan_little.htm
Det finns många uppfödare som kastrerar kattungar som skall gå till sällskap innan leverans (jag är inte en av dem).

Det går alldeles utmärkt att kastrera katter trots att de ger di. Möjligen blir det lite petigare operation just pga. sterilitetsfrågan, men det görs och det går i regel alldeles utmärkt.

Honor som behöver snittas går det i regel bra med trots att de opereras när de producerar mjölk. Det brukar funka bra med digivningen efteråt också.

Det går alldeles utmärkt att kastrera katter trots att de ger di. Möjligen blir det lite petigare operation just pga. sterilitetsfrågan, men det görs och det går i regel alldeles utmärkt.

Honor som behöver snittas går det i regel bra med trots att de opereras när de producerar mjölk. Det brukar funka bra med digivningen efteråt också.

Min veterinär tillhör inte dom som gör det i "normalfall". Och personligen håller jag med henne - taskigt mot mamma Katt att ha operationssår och aktiva krälande ungar OCH ge di. Det är ju bara frågan om några veckor ändå. Och så personligen är jag nog allt för lat för att riskera att "i onödan" hamna på att själv börja mata ungarna var tredje timme om mjölken försvinner (har heltidsjobb och mindre barn). För min del och för kattens del tycker jag (personligen, det här är inte fakta alltså utan helt mina personliga åsikter) att piller är att föredra dom här veckorna det är frågan om. Det är inte speciellt många.

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har en honkatt som löpte konstat i höstat så hon aldrig fick vila ifrån sina löp så vi satte henne på p-piller i slutet utav ett löp...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Corax
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 494
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar