Koll på bakbenen

L

**Lina**

Hur ska man veta att hästen arbetar ordentligt med bra bakbensaktivitet och välvd rygg? Det här med ryggen har vi ju nyligen diskuterat i en annan tråd så den kanske vi kan lämna...

Det jag vill komma till är att många ryttare är allt för fokuserade på vart hästen har sitt huvud/hals/nacke även om man är medveten om att rätt position kommer automatiskt om bakben och rygg arbetar rätt. Men anledning till att man fokuserar på huvudet är ju för det ser man ju väldigt bra från där man sitter. Om man lika enkelt skulle kunna ha koll på bakbenen uppifrån ryggen så skulle säkert "huvudfokuseringen" försvinna.

Hur vet man att man inte har bakbenen på släp? Små tips? :bump:

Sv: Koll på bakbenen

Ingen som vill vara det minsta pedagogisk??? :cry:

Sv: Koll på bakbenen

Du borde känna det om/när det händer:D

Om hästen har bakbenen med sig så går den i balans.
den rör sig mjukt - landar mjukare
Den blir lättare i handen
Förhållningarna går igenom
Den blir både vändbar och flyttbar

Jag tror att det fokuseras på detta av tränare som själva upplevt detta :angel:

:o :o :o

Nu får jag snart däng :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar