Kolikvarning eller?

shlubberdubb

Trådstartare
Tog nyss in hästarna. Min vallack har som rutin att kissa och bajsa när han kommer in. Så han ställer sig i kiss-ställning och det kommer ingenting. Står länge. Ställer sig sen med huvudet över boxdörren och hänger. Öronen riktas bak mot magen.

Han kliar flanken, biter i svansen, trycker rumpan mot väggen. Har ätit och druckit men är allmänt tjurig och grinig vilket inte alls är hans normala tillstånd. Jag går in för att ta av honom täcke. Han surar åt mig när jag tar i bensnörena. Går upp för att knäppa upp bukjordarna, lägger handen på magen och greppar spännet. Får mig ett nyp i senan ovanför knävecket så det gått hål. Heller inget han gör. Faktiskt aldrig tidigare gjort något sådant.

Får av honom täcket och går ut. Det har nu gått ca 1,5 timmar sedan de kom in. Nu krystar han ur sig en torr hög som går i smulor när det landar i halmen. Efter kommer lite tarmvätska. Sedan står han och biter sig själv i svansen.

Tar ut i gången och tempar. Temp normal. Lyssnar efter tarmljud. Det bubblar lite svagt i tarmen och han är irriterad av att ha mitt huvud mot magen.

Jag vet att tarmljud inte är att lita på. Har varit med om en i ett grannstall som lät som ett vattenfall men som hade tidernas kolik och senare togs bort. Har också varit med om kolikhästar förr som haft tarmljud mitt i kolikanfall.

Skall ut och gå med honom nu men funderar på om detta kan vara en kolikvarning. Känner ingen färsk urindoft i boxen så jag tror inte han kissat än. Kommer hålla koll. Blir en lång natt detta.

Vad tror ni?

Sv: Kolikvarning eller?

Gaskolik? Min har haft både tarmljud och avföring när hon haft det. Har betett sig som din fast hon flemar också och krafsar med framhovarna.

Urinsten. Ta pulsen på honom så ser du om han har smärtor eller ej.

Har konfererat med syster yster. Hittar ingen puls i benen. Andningen är normal men tung. Vi har båda tänkt på urinsten. Han har inte stält sig för att kissa fler gånger.

Varit ute och gått och han stannar och kliar ljumskar. Släpar mulen i backen ibland. Inte lagt sig. Druckit mer än normalt. Han har druckit mer nu än vad han gör på en hel natt.

Efter promenaden kom det ut en hög till. Torr och smulig. Gick in för att plocka bort den och då hittade jag en som han troligtvis lagt medans jag var inne och startade tråden. Den var mörk och torr.

Han har stått och tryckt rumpan mot väggen och kliat, lyfter på svansen och drar den åt sidan. Gick in och kliade för att se om jag kunde trigga kli-beteende men han svarar inte på det så tror inte det är klåda heller.

Står nu och äter hö.

Har aldrig haft kolik på honom förr så kan inte hans signaler. Men även på andra hästar som haft kolik har jag kunnat räkna ut det snabbt då de visat det tydligt. Jag kommer hålla koll på honom några timmar. Märker jag ingen förbättring så ringer jag jouren för telefonkonferens.

Det låter ju onekligen som kolik. Visst kan det vara något annat som besvärar, men första tanken är ändå magont. Ta ut en vet redan nu, bättre att slanga i vatten o paraffin direkt (såvida det nu inte görs några fynd som motsäger detta vid undersökningen) än att vänta.

Låter förstoppning, gaskolik brukar vara betydligt mer dramatiskt (gör ondare). Men det ena kan leda till det andra och dessutom går det eg inte att sia om över nätet.

Håller tummarna för att det släpper snart!

Mitt i Pink Floyd - The Wall på TCM skickar du ut mig i stallet på en natta koll. Hittade en hög till i stallet. Även dessa bollar hårda. Tempade och det ligger normalt. Hittade pulsen nu och den ligger på ca 40-45.

Lägger jag handen mot buken och trycker lätt grinar han illa. Närmare ljumskarna och under börjar svansen piska och huvudet svänga mot mig och han visar tydligt att det inte är uppskattat. likadant på bägge sidorna. Så brukar han inte göra. Jag menar, jag tryckte inte en slika hårt som när jag ryktar.

Har nästan tömt vattenhinken.

Jag ringer jouren.

Vet påväg. Går ut med en kaffe och en cigg och väntar in vet. Det var liksom ingen diskussion från vet om att komma efter att jag beskrivit läget. Tack Tant Ester. Har suttit och grunnat och tänkt att kanske oroar jag mig i onödan. Men jag ringer hellre ut i onödan än inte alls.

Som sagt, det blir en lång natt.

Just det, han har rullat sig också. Såg tydliga tecken på detta.

Vet precis hur det känns. Been there, done that. Hoppas det går bra för er.

Vet varit här. Sprutat smärtlindring och två doser kramplösande. Efter första dosen gick det någon minut så började jag se hur hästen slappnade av sedan började det bubbla mycket i magen. Man hörde på avstånd. Gick ut och gick medans vet skrev papper. Då kom suckarna och intresset för mat tillbaka. Fick andra dosen kramplösande i stallet efter det och när han gick in i boxen fick jag en fis i ansiktet. Ställde sig och åt glupskt av höt. Har också kissat och bajjat igen.

Vet såg de högar han gjort och konstaterade att de var torra och hårda. Sa att cirkulationsmässigt var det bra. Hög hjärtfrekvens men inte jätte hög.

Dock syntes det tydligt att pålle var mycket mer sig själv efter medecinerna.

Skall ha koll och hålla inne så jag ser att han träckar men promenera. Om jag under dagen tycker att han är normal får han gå ut. Lagt lapp i föräldrarnas kök vad som gäller för hästarna och mig. Kommer vara ensam på gården hela dagen då de åker och hälsar på syster yster på sjukstugan.

Så nu kan jag sova lugnt. Skall droga ner mig med smärtlindring eftersom jag själv inte mår speciellt bra efter onsdagens incident i transporten (se tråd i Grundutbildning om brandbilar och ambulans) så jag lär sova som en sten.

Gonatt!

Ps. Återigen, tack TantEster för att du bekräftade min magkänsla. Tack ni andra med.

Tyvärr har jag nog inte parafinolja hemma. Borde ha det. Skall införskaffas. Får leta upp ett jourapotek imorgon.

En sak är säker. Det blir ingen globen resa för mig. Dom pengarna gick oavkortat till detta.

Bryr mig inte eftersom hästen är viktigast.

Vid 9-halvtio på morgonen ringer den jourhavande vet som varit ute under natten för att kolla hur pålle mår. WOW! Tror jag fått en ny favvo vet. Ung trevlig kille med intresse för forskning och gått en del vidareutbildningar i England med inriktning på forskning och diagnostik.

Pålle mår dock strålande och står i stallet och är mest undrande över varför han inte får gå ut. Skall släppa ut straxt.

Vad skönt att han mår bra!:)

Visst värmer det i hjärtat när veterinärer bryr sig lite extra?
När mitt föl var 11 dygn blev han dålig. Jag ringde ut jouren 2 ggr (det var samma vet. båda gångerna) och 2 gånger kom samma vet. förbi stallet utan att jag ringt, för att kolla av läget på lillkillen:love:. (tog puls, kollade hjärtslag mm gratis) .Sen slutade det iofs med att vi fick åka in till ultuna akut.
När son med mor sen var hemma några dagar senare ringde jag stationen i ett annat ärende och en annan veterinär svarade. Dom blev så glada att jag ringde för alla på stationen undrade hur det hade gått för min lilla fölunge, dom hade precis suttit och pratat om honom och undrat på fikarasten.
Väldigt engagerade:love:

Älskar engagerade veterinärer. Jag förstår att en del kanske tappar det efter xx-antal år men har stött på en och annan som gör det efter massa yrkesverksamma år.

Härligt med att hela din station var så engagerade i din fölis. Hur mår han nu?

Skönt att höra att det ordnat upp sig! Hälsa pålle att han ska ge 17 i att äventyra sina framtida tävlingsstarter på det där viset..!

Antiqua; varför är det en liten tårta bredvid din avatar? Fyller du år!? Grattis i så fall!

Skönt att höra att det ordnat upp sig! Hälsa pålle att han ska ge 17 i att äventyra sina framtida tävlingsstarter på det där viset..!

Antiqua; varför är det en liten tårta bredvid din avatar? Fyller du år!? Grattis i så fall!

Skall hälsa honom det. Skall också säga till den sabla unghästen i stallet att hon skall sluta äventyra sina egna och mina framtida tävlingsstarter genom att ge f*n i att hoppa bommar i transporter.

Jag har haft tillräckligt med äventyr den här veckan. Tur att det är söndag. *touch wood*

Antiqua: Om det är födelsedag säger även jag Happy Birthday!

Tack tack!:bow:. Blev förvånad i morse när det var en tårta under avatarbilden, men det blir tydligen så om man har reggat sitt födelsedatum. Coolt!:D

Tack du också shlubberdubb:bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 886
Senast: Magnum
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka