Kolikhäst, njursten?

moiran

Trådstartare
Jag har en unghäst som haft ett gäng kolikanfall. Vissa svaga, men vi har haft ute veterinär fyra gånger senaste knappa två åren och ett klinikbesök då han visat kraftiga symptom. Vid klinikbesöket, då han var ett år gammal, konstaterades magsår som han fick behandling för. Udda eftersom var så ung, levde ett så obekymrat liv på bete med hagkompisarna och är en väldigt trygg individ.

Andra gånger har vi/veterinären gissat sandkolik och han har behandlats med loppfrö och bakteriepasta samt byte av hagmiljö från hage med sandjord till hage på lerjord. Men vi verkar inte lyckas med att hitta roten till det onda. Fri tillgång på bra grovfoder har han också, och bara en liten slatt havre vid intag på kvällen som enda kraftfoder.

Nu har vi börjat fundera på om det kanske är själva kisseriet som kan vara roten till koliken? Vi har noterat att efter att han kissat vänder allt och han blir mycket bättre - men det är ju en hönan eller ägget-fråga - har han blivit bättre så att han kommer på att han ska kissa, eller kissar han och sen blir det bättre?

Igår hade han svaga koliksymptom igen, som främst visar sig genom att han med jämna mellanrum ställer sig ungefär så här så här för att avlasta bakre delen av buken (alltså ingen kiss-ställning), ibland mer extremt än på bilden. Han var också öm vid palpering av länden. I övrigt var han inte nämnvärt allmänpåverkad (det blir han rejält när han får kolikont), ingen nämnvärd temperaturökning och tarmarna var i full gång även om han var rätt ointresserad av höet. Jag masserade försiktigt det ömma i länden och lade på täcke, och när han kissade ett par timmar senare verkade allt släppa.

De gånger vi har haft ute veterinär har han ju svarat bra på kolikbehandling (kramplösande och smärtstillande) och strax därefter kissat och blivit bra.

Skulle det kunna vara njursten eller liknande? Han verkar inte gå och småskvätta som han 'borde' göra om det ska vara det, utan kissar möjligen kanske tvärt om lite mer sällan än de andra. Men ingen missfärgning, konstig lukt eller konstig mängd.

Eller är det 'bara' kolik vars orsak vi ännu inte lyckats lista ut?

Sv: Kolikhäst, njursten?

Inga bra tips, men tycker du inte det där är kisställning? OM huvudet bara hade varit lägre så är det precis sådär de flesta av mina valacker ställt sig för att kissa. Dvs bakbenen bakom sig, fram med frambenen och så kissa.

Kan tyvärr inget om njursten, men om han är öm uppe vid länden så låter det ju inte orimligt det är något med njurar/kisseri, speciellt om han blir bättre av att kissa.

Hör med klinik om hur mkt man kan se vid undersökning kanske? Man kan iaf, vet jag, ultraljuda njurarna - dock är det 'trubbigt' verktyg, man ser inte så 'supertydligt', men man ser en del (om man ser njursten vet jag inte). Och man kan gå in med kamera och titta på urinvägar och urinblåsa iaf.

Analysera ett urinprov kanske? *spånar*

Jag skulle absolut försöka utreda med hjälp av klinik om jag vore dig då det ju inte riktigt låter som 'vanlig' kolik.

Inga bra tips, men tycker du inte det där är kisställning? OM huvudet bara hade varit lägre så är det precis sådär de flesta av mina valacker ställt sig för att kissa. Dvs bakbenen bakom sig, fram med frambenen och så kissa.

Nej, det är inte kisställning. Dels drar han upp nacken som på bilden, dels ställer han inte isär bakbenen något eller "går upp på tå", plus att han inte höjer svansen eller spänner korset så som de brukar när de vill kissa, utan går bara fram med frambenen så att bakbenen sträcks ut och bakdelen sänks.

Jämför
peeing.jpg

med
walking_stallion_twh_horse.jpg

Han har den övre ställningen när han väl kissar.

Kan tyvärr inget om njursten, men om han är öm uppe vid länden så låter det ju inte orimligt det är något med njurar/kisseri, speciellt om han blir bättre av att kissa.

Det är det lite så våra tankar gått. Men det kan ju även tänkas att han är öm uppe vid länden för att det faktiskt sliter på muskler/muskelfästen att avlasta magen med den där ställningen han använder och att det är därför han är öm... :confused:

Hör med klinik om hur mkt man kan se vid undersökning kanske? Man kan iaf, vet jag, ultraljuda njurarna - dock är det 'trubbigt' verktyg, man ser inte så 'supertydligt', men man ser en del (om man ser njursten vet jag inte). Och man kan gå in med kamera och titta på urinvägar och urinblåsa iaf.

Analysera ett urinprov kanske? *spånar*

Jag skulle absolut försöka utreda med hjälp av klinik om jag vore dig då det ju inte riktigt låter som 'vanlig' kolik.

Ja, det för väl bli ett nytt klinikbesök så får vi se om de hittar något. I och med att 'anfallen' kommer oregelbundet - ibland har han gått ett halvår utan minsta symptom, i våras/somras var veterinären ute två gånger samt att vi lyckades häva två lindrigare kolikanfall själva med promenader - så är det lite svårt att veta när det är värt att åka in. Men man kan ju absolut ringa in och höra med dem.

Senaste gången veterinär var ute luftade vi våra ideer om att det kan vara något med kisseriet avfärdade vet det. Men då stod iofs magen också still, vilken den också gjort de andra gångerna vet varit ute...

AH, då är jag med hur du menar. Mina har faktiskt inte höjt svansen eller dragit upp nacken direkt, däremot 'spänna' länden, men innan de hunnit det så blir det ju som på bilden, fast hals/huvud är fel. Men var ju stor skillnad jmf med hur sin kissar normalt, så där jag helt med.

Jag tänkte att man ju även när det är 'lugnt' på kolikfronten kan kolla upp njurarna och urinprov så gott det går. Om det t ex är urinsten så kanske den kan upptäckas ändå, fast den inte ger kolik just då? (Beror ju på hur lätt urinsten är att upptäcka, det vet jag inte).

Med lite 'tur' kanske man hittar något som ger en ledtråd, eller än heller något som ger förklaringen och kan avhjälpas innan det ger mer koliker. För precis som du säger är det ju knivigt att få till en US just NÄR han har kolik.

Men magen står alltså still när han har koliksymptom? Fattade det först som den inte gjorde det (men är rätt snurrig överlag nu, så..)

En kommentar som jag fick av min vet när min valack hade koliksymtom och plötsligt kissade var :
Va bra att han kissar då är det inte så farligt.
Jag fick för mig att tarmarna vid kolik trycker mot blåsan så att dom har svårt att kissa och därför är det positivt när dom kissar .
Kolik är jättejobbigt när det kommer gång på gång och man provar allt.
Har du möjlighet att göra nån utredning så gör det !

Hej från Hambo

AH, då är jag med hur du menar. Mina har faktiskt inte höjt svansen eller dragit upp nacken direkt, däremot 'spänna' länden, men innan de hunnit det så blir det ju som på bilden, fast hals/huvud är fel. Men var ju stor skillnad jmf med hur sin kissar normalt, så där jag helt med.

Jag tänkte att man ju även när det är 'lugnt' på kolikfronten kan kolla upp njurarna och urinprov så gott det går. Om det t ex är urinsten så kanske den kan upptäckas ändå, fast den inte ger kolik just då? (Beror ju på hur lätt urinsten är att upptäcka, det vet jag inte).

Med lite 'tur' kanske man hittar något som ger en ledtråd, eller än heller något som ger förklaringen och kan avhjälpas innan det ger mer koliker. För precis som du säger är det ju knivigt att få till en US just NÄR han har kolik.

Men magen står alltså still när han har koliksymptom? Fattade det först som den inte gjorde det (men är rätt snurrig överlag nu, så..)

Jo, det är ju ganska tydlig skillnad på de båda ställningarna, annars hade jag varit mer säker på att det hade varit kisseriproblem.

De gångerna han haft regelräta koliksymptom (ligger ned, kastar sig på marken vid promenad, väldigt allmänpåverkad) vid sidan av att han står och avlastar magen så har magen stått still (det är nog inte bara du som är förvirrad, det är nog minst lika mycket jag som förklarat snurrigt/omständigt). Men igår verkade magen bete sig precis som vanligt (den lät som vanligt och han lade ett par normala högar medan han fortfarande visade symptom utan att det verkade lätta), men han ställde sig ändå i den knepiga magutsträckarpositionen vid flera tillfällen, plus att han var öm över ländryggen då. Vilket var vad som fick mig och lite mer på allvar fundera på om det kunde vara kissproblem som är roten till det onda?

Anledningen att jag tänkte dryfta problemet lite här innan jag ringer och pratar med kliniken är för att det kan vara skönt att ha lite på fötterna angående symptom och vilka tecken jag ska titta efter för problem han skulle kunna lida av för att kunna ha ett mer givande samtal med klinikveterinären. Har man säkra observationer att komma med är det ju lättare för veterinärerna att spåna lite och göra en bedömning om det är värt att vi kommer in med honom för en genomgång.

En kommentar som jag fick av min vet när min valack hade koliksymtom och plötsligt kissade var :
Va bra att han kissar då är det inte så farligt.
Jag fick för mig att tarmarna vid kolik trycker mot blåsan så att dom har svårt att kissa och därför är det positivt när dom kissar .
Kolik är jättejobbigt när det kommer gång på gång och man provar allt.
Har du möjlighet att göra nån utredning så gör det !

Hej från Hambo

Aha. Det pekar ju mot att han kissar för att koliken blivit tillräckligt bra för att han ska klara kissa istället för tvärt om! Kanske hade han lidit av lindrig kolik innan jag kom hem från jobbet (han var observerad flera gånger under dagen när jag jobbade och verkade bete sig normalt, och äta som vanligt, så något större anfall kan det inte varit), och att det släppte några timmar efter att han kommit in och blivit masserad...

Ja, det är jättejobbigt! Det känns lite som att det när som helst kan gå riktigt illa. Och att man kanske gör något omedvetet som triggar koliken... :crazy:

Jo förstår absolut det, vet hur 'liten' man känner sig om/när veterinären tycker att 'det där är nog ingen fara' när man förklarar. När jag åkte in med D satt jag ju och var 'nojig' att han skulle komma in och de skulle tycka 'ja, precis som vi sa, ingen fara, du hade inte behövt'. För det var ju det de tyckt på telefonen, att 'det där låter inte akut, du behöver inte komma in, ta ut DV istället'.

Sen, det hade varit tusen gånger bättre OM det varit så än hur det eg var. Men man känner sig så liten, och börjar tvivla på sin egen magkänsla etc när de säger att 'det nog bara är ditt eller datt'. Så förstår precis du vill ha så mkt på fötterna som möjligt. Fast hamnar du hos 'rätt' vet tror jag inte du behöver ett dugg mer än det du berättade i första inlägget. Men det är ju det där att ha turen att hamna hos rätt veterinär med..

Svårt det där med kolik/kisseri/etc. Mitt fullblod hade ju väldigt atypisk kolik på slutet. Första och andra gången var det ju (såvitt vi vet) pga magsår. Men magen igång etc, inget stopp etc - men ont i magen utan tvekan.

Resten av gångerna var det ju inte magsår, men vad är svårt att säga, gissningen är ju mjälten. Men samma atypiska, magen igång, men ONT i magen. Innan det uppdagades att det nog var mjälten var vi ju på slutet inne på njurarna, de kan alltså få koliksymptom av ont i njurarna. Dock kan jag inte säga ngt om det 'brukar' lätta av att de kissar då etc. Däremot så första 'ej magsårskoliken' fbl hade, så när han fått kramplösande och smärtis så släppte det och han kissade faktiskt då. Men om det var en slump eller ej vet jag inte. Men då var det INTE någonting med tarmen som tryckte iaf.

Du bör definitivt kolla upp med klinik så fort som möjligt!

Jag har tidigare inte varit medveten om hur månag olika diagnoser som kan vara orsak till de symptom som vi kallar kolik förrän nu. Kompisens ponny inne på hästsjukhus med bukhinneinflammation.

Ponnystoet stod också lite i kisställning, eller mera som om hon stretchade bakbenen bakåt när min kompis upptäckte att något var fel.

Exit

Jag får ringa till kliniken på måndag och rådgöra lite med dem för att se vad de kan och vill göra utan att han har några pågående koliksymptom. Jag tycker det är obehagligt att inte veta vad det är, men samtidigt är jag medveten om att det är fullt möjligt, kanske till och med troligt, att de inte hittar ett skit om jag åker in med honom. För mellan anfallen - vilket kan vara allt ifrån ett halvår till ett par veckor, ofta ganska länge - så verkar han verkligen må prima. Han är i fint hull, glansig päls, far runt med sina kompisar i hagen, otroligt social, pigg och alert och ett riktigt A-barn när han tömkörs. Han han ont någonstans mellan anfallen döljer han det mycket väl!

Knepigt. Att hästen står i "kiss-liknande-ställning" är inte så diagnostiskt eftersom flera olika smärttillstånd i buken lindras i vissa ställningar.

Om det skulle röra sig om stenar i njurar eller urinblåsa så bprde symptomen vara mer konstanta, kan man tycka. Om han nu inte har en obstuktion pga urinsten i urinröret, för sådana skulle ju kunna dyka upp lite då och då. Emellertid borde han ju ha urinvägsinflammation tof, även under perioder då han inte har några kolikanfall, och det borde ge några symptom.

Jag tycker absolut att man ska kolla upp urinvägarna också, och om det inte ger något resultat göra en utredning ang magsäck och tarmar. Magsår är så mkt vanligare än man tror, även hos hästar som tycks vara tillfreds med livet. Har man kollat detta efter den där första gången?

Hur utfodras hästen? Har ni kollat om det finns sand/grus i avföringen (slam-test, görs enkelt i en plastpåse)? Tandstatus (lite knepigt eftersom han är så ung, det lär ju inte ha varit ett konstant tandproblem genom åren, men ändå)? Parasiter - träckprov kollat nyligen?

(Ser du mina fina v:n förresten!? ;))

Du bör definitivt kolla upp med klinik så fort som möjligt!

Jag har tidigare inte varit medveten om hur månag olika diagnoser som kan vara orsak till de symptom som vi kallar kolik förrän nu. Kompisens ponny inne på hästsjukhus med bukhinneinflammation.

Ponnystoet stod också lite i kisställning, eller mera som om hon stretchade bakbenen bakåt när min kompis upptäckte att något var fel.

Exit

Jag tror inte att det är något akut så som bukhinneinflammation eftersom det dels är återkommande med oftast ganska långa mellanrum, och att det många gånger går att häva genom promenad (eller en tur i trailer!). Själva koliken är ju förstås akut när han väl har den, men exakt vad koliken beror på vet jag jag ju tyvärr inte, men hittills har det gått bra att häva den med smärtstillande och kramplösande. Utom den gången som ettåring då han visade sig ha magsår då han tunnade ur och väldigt ofta hade "småkolik".

Knepigt. Att hästen står i "kiss-liknande-ställning" är inte så diagnostiskt eftersom flera olika smärttillstånd i buken lindras i vissa ställningar.

Om det skulle röra sig om stenar i njurar eller urinblåsa så bprde symptomen vara mer konstanta, kan man tycka. Om han nu inte har en obstuktion pga urinsten i urinröret, för sådana skulle ju kunna dyka upp lite då och då. Emellertid borde han ju ha urinvägsinflammation tof, även under perioder då han inte har några kolikanfall, och det borde ge några symptom.

Jag tycker absolut att man ska kolla upp urinvägarna också, och om det inte ger något resultat göra en utredning ang magsäck och tarmar. Magsår är så mkt vanligare än man tror, även hos hästar som tycks vara tillfreds med livet. Har man kollat detta efter den där första gången?

Hur utfodras hästen? Har ni kollat om det finns sand/grus i avföringen (slam-test, görs enkelt i en plastpåse)? Tandstatus (lite knepigt eftersom han är så ung, det lär ju inte ha varit ett konstant tandproblem genom åren, men ändå)? Parasiter - träckprov kollat nyligen?

(Ser du mina fina v:n förresten!? ;))

Nej, "kiss-liknande" ställningen säger väl bara att han har ont i magen egentligen. Anledningen att jag provade hypotesen att det kunde vara kisseriproblem var just att han var öm över länden och att han ofta verkar bli bättre efter att han kissat. Men det har jag ju nu fått en förklaring på att det kan vara tvärt om - att han kissar för att han blir bättre.

Han har inte riktigt samma symptom nu som han hade när han hade magsår (då han bl.a. tunnade av). Han följdes upp efter behandlingen och ansågs vara frisk igen, men vi har inte kollat upp om det kan vara magsår igen sedan dess. På kliniken sa de att det var väldigt ovanligt att betesgående unghästar som inte flyttat eller liknande hade magsår, men att de trodde att det kunde vara magsår som inte läkts sedan avvänjningen. Men får vi komma till klinik och kolla upp så får de absolut kontrollera det också.

Utfodringsmässigt så går han på fri tillgång till hösilage i höhäck utomhus större delen av dygnet. Han tas in på kvällen och får då 0,25 kg hel havre och mineraler och får i princip fri tillgång på hö under nattens 9h.

Vi har gjort slamtest ett par gånger i somras när vi misstänkte sandkolik, och visst kom det ut lite fin sand, men inte särskilt mycket.

Tänderna är kollade UA, men träckprov har vi faktiskt inte tagit i höst då de den största delen av sommaren gått på marker som bara gått nötkreatur på/tagit vall på det senaste decenniet. I våras hade de så lite parasiter att vi valde att inte maska.

Det verkar ju inte finnas något i skötseln eller utfodringen som brister iallafall. Gör det bara ännu knepigare...

Jag tror inte att du nödvändigtvis tänker fel ang urinvägarna. Att hästar inte skulle kunna kissa under ett kolikanfall stämmer inte, det är alltså inte så att kolik per automatik täpper till blåsans utförsgång. Däremot tror jag att hästen lättare kissar när smärtan börjar ge vika och den slappna av. Men i ditt fall ska man inte bara bortse från det faktum att kissandet och tillfrisknandet sammanfaller, för det kan ju också röra sig om en smärtsam spasm i urinvägarna. Man bör definitivt ta åtminstone ett urinprov.

Sedan kan det ju också finnas andra förklaringar till problemet i själva tarmsystemet. Magsår bör kollas, men även divertiklar (utbuktningar) på tarmen m fl anatomiska missförhållanden kan öka risken.

Du får hålla oss uppdaterade med hur det går!
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 283
Senast: Maddix24
·
Hästvård Jag körde igår in min ettåring till djursjukhuset då han visade kraftiga koliksymptom på betet. Han fick stanna för utredning och...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama