G

Gilan

En kompis häst fick igår kolik. När veterinären kom hade han 90 i puls och ingen trodde att han skulle överleva. Men dte gjorde han.

men idag är han helt svullen över buken. men han rullar sej ej,äter men han har inte druckit nåt sen i går eftermiddag. Och han är jätet svullen precis vid virveln.

Usch otäckt sånt här. Nån som har haft häst med allvarlig kolik? Hur gick dte för den? Varför har han 2 svullna knölar vid virveln?

Det första ni måste göra är att få i honom vatten.
Blanda i ngt gott i vattnet eller häll i honom med hjälp av en petflaska..tex.
Svullnaderna har jag ingen koll på, ömmar det när ni undersöker svullnaden?
Kan han ha kastat sig ner på backen och därför fått en svullnad? :confused:
Eller så kanske han har sparkat sig själv?

Min fjorda hade ett allvarligt kolianfall för x antal år sedan. Aldrig några känningar före eller efter, tack o lov.
Vi trode inte att hon skulle klara det, men d gjorde hon.
Hoppas att det går bra för denna häst osså.
Vad gjorde veterinären går då den var ute? Någon behandling?
Säger som ovanstående, hästen måste få i sig vatten, annars finns det risk för uttorkning och/eller förstoppning.
Jag skulle ringa o ev be vet komma ut igen, för att höra om knölarna och hur ni ska få hästen att dricka.

svullnaderna beror nog inte på koliken.
Blanda i melass eller betfor vatten som han kan dricka.
Har vart med vid ganska mycket kolik känningar, dom flesta har gått bra, min häst dog tyvärr vid ett kolik anfall och det gjorde en av mina iackorderingar också.
men oftast brukar det gå bra.

Min häst fick tyvärr avlivas pga kolik och det var allt annat än roligt.
Vatten är ett måste! Undrar bara om det är så bra för honom att äta. Många hästar sätts ju på diet när de haft svår kolik, ibland sätts de till och med på svältkur. Han borde få typ kli, kokta linfrön och sånt som smörjer tarmarna en aning. Paraffinolja är också bra. Om det var sandkolik han hade så ska ni ge honom loppfrö uppblötat i vatten. Det tar ut sanden och verkar stabiliserande för magen. Han kanske har gått och pillat i sig sand nu när gräset börjar växa...

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka