Behöver bara skriva av mig litet...
För ett par månader sedan fick min arabkille en liten kolik-attack.
Vi gick jag var på plats när detta hände och var ute och gick med honom och magen blev bra igen.
Då ringde vi två vet. båda sa ut och gå och se vad som händer då han inte verkade ha sådär fruktansvärt ont som man sett andra kolik-hästar har haft..efter det att vi knatat så kom magen igång ganska omgåande.
Teorierna är många om varför han fick koliken.
*foderombyten?
Inga snabba foderbyten då han ätit samma mat hela tiden.
Havre och soja,hö.Inget mer och inget mindre.Åt samma sak hos gamla ägarna. Visst höet blir ju ett foderombyte om koliken inträffade efter det jag haft honom ett bra tag,alltså runt en och en halv månad efter det att han kommit hem till mig.Jag är jäääääätte noga med sakta foderbyten.
*Inälvsparasiter?
Avmaskad samma veva som han kom hem till mig.
Vi vet inte varför han fick det.
Natten till igår så har han inte ätit upp sitt krafftfoder och ett halvkilo med kvällshö låg kvar oätet.
Frukosten har han bara puffat runt.
Boxen ser välrullad ut och boxen ser ut som kaos.
Ingen hade hört av sig till mig om det här innan jag kom till stallet på kvällen
Jag rusar ut och kollar till honom.
Magen knorrar bra och han är pigg men dock grinig och lättirriterad;det är det enda som pekar på att något är tok.
Tar in honom och kollar in honom,tar tempen.
Allt är som det ska.Inget märkvärdigt alls.
Gör i ordning lite klimäsk(vetekli och råsocker blandat med ljummet vatten) och han ser skeptiskt på det men äter det.
Han har aldrig varit sådär matkär som andra hästar kan vara...
Tar in honom i boxen och ger honom hans kvällsmat hö+krafftfoder.
Han tittar knappt åt krafften..bara luktar lite men ratar det.
Sedan förra kolikattacken så har vi tillsatt betfor i havre och sojan,men nu tänkte han inte äta.
Gjorde nytt foder,den här gången utan betfor och då tog han en liten liten tugga men luktade inte på det ens resten av natten.
Frukosten ratade han helt.Det är inga fel på fodret...det luktar inte konstigt och de andra hästarna äter med god aptit?
Men höet äter han.
Han har alltid varit väldigt kräsen när det gäller mat men det här tar priset?
Nu ska jag byta foder på min vets inrådan.
Ringde vet så fort deras telefon blev påslagen i morse..
Ingen soja alls i ren soja säger han.Byt till färdigfoder istället.
Sagt och gjort..är påväg till hästfoderbutiken med stora plånboken i högra bakfickan.Sedan ska jag köpa paraffinolja.
Han sa att det är MÅNGA araber som har problem just nu med sina magar..
Är det vädret som spökar?Lågtryck/högtryck?När det svitchar för fort så har min arabskrot fått problem med magen och sänkt aptit.
Åh..jag sitter och tänker.
Kan det vara så att han inte mår bra av att stå stilla?Han har stått nu de senaste dagarna då han fick en A2 spruta i lördags?
Äh..jag tänker högt och funderar bara.
Blä..är det fler som har erfarenheter?
För ett par månader sedan fick min arabkille en liten kolik-attack.
Vi gick jag var på plats när detta hände och var ute och gick med honom och magen blev bra igen.
Då ringde vi två vet. båda sa ut och gå och se vad som händer då han inte verkade ha sådär fruktansvärt ont som man sett andra kolik-hästar har haft..efter det att vi knatat så kom magen igång ganska omgåande.
Teorierna är många om varför han fick koliken.
*foderombyten?
Inga snabba foderbyten då han ätit samma mat hela tiden.
Havre och soja,hö.Inget mer och inget mindre.Åt samma sak hos gamla ägarna. Visst höet blir ju ett foderombyte om koliken inträffade efter det jag haft honom ett bra tag,alltså runt en och en halv månad efter det att han kommit hem till mig.Jag är jäääääätte noga med sakta foderbyten.
*Inälvsparasiter?
Avmaskad samma veva som han kom hem till mig.
Vi vet inte varför han fick det.
Natten till igår så har han inte ätit upp sitt krafftfoder och ett halvkilo med kvällshö låg kvar oätet.
Frukosten har han bara puffat runt.
Boxen ser välrullad ut och boxen ser ut som kaos.
Ingen hade hört av sig till mig om det här innan jag kom till stallet på kvällen
Jag rusar ut och kollar till honom.
Magen knorrar bra och han är pigg men dock grinig och lättirriterad;det är det enda som pekar på att något är tok.
Tar in honom och kollar in honom,tar tempen.
Allt är som det ska.Inget märkvärdigt alls.
Gör i ordning lite klimäsk(vetekli och råsocker blandat med ljummet vatten) och han ser skeptiskt på det men äter det.
Han har aldrig varit sådär matkär som andra hästar kan vara...
Tar in honom i boxen och ger honom hans kvällsmat hö+krafftfoder.
Han tittar knappt åt krafften..bara luktar lite men ratar det.
Sedan förra kolikattacken så har vi tillsatt betfor i havre och sojan,men nu tänkte han inte äta.
Gjorde nytt foder,den här gången utan betfor och då tog han en liten liten tugga men luktade inte på det ens resten av natten.
Frukosten ratade han helt.Det är inga fel på fodret...det luktar inte konstigt och de andra hästarna äter med god aptit?
Men höet äter han.
Han har alltid varit väldigt kräsen när det gäller mat men det här tar priset?
Nu ska jag byta foder på min vets inrådan.
Ringde vet så fort deras telefon blev påslagen i morse..
Ingen soja alls i ren soja säger han.Byt till färdigfoder istället.
Sagt och gjort..är påväg till hästfoderbutiken med stora plånboken i högra bakfickan.Sedan ska jag köpa paraffinolja.
Han sa att det är MÅNGA araber som har problem just nu med sina magar..
Är det vädret som spökar?Lågtryck/högtryck?När det svitchar för fort så har min arabskrot fått problem med magen och sänkt aptit.
Åh..jag sitter och tänker.
Kan det vara så att han inte mår bra av att stå stilla?Han har stått nu de senaste dagarna då han fick en A2 spruta i lördags?
Äh..jag tänker högt och funderar bara.
Blä..är det fler som har erfarenheter?