Kolik? Magsår? Katarr?

Nea_

Trådstartare
Har en bekant som har en häst som för tillfället inte mår helt bra...hon är inte sugen på att äta eller dricka och har så varit nu i två dagar.
Iakttog hästen igår i boxen och hennes mage mullrar och låter, stoet lyfte då och då ena bakbenet lite upp mot magen och tittade mot magen en del och såg trött ut och lade sig ibland. Hon tuggade mycket...stod och tugade och tuggade fast hon inget åt...Hon rullade inte och såg inte ut som att hon hade smärtor men eftersom hon tittade och lyfte benet lite irriterat mot magen så är något fel.

Vi tog ut henne och min häst och promenerade i ridhuset med dem, släppte sedan lös dem och när min for runt så travade hon efter...inga tendenser till att lägga sig utan när han snusade på saker så stod hon tätt intill och snusade hon med. När vi kom tillbaka till stallet så smuttade hon lite på sitt vatten men inte mycket mer.....sedan lade hon sig i boxen för att vila. Hon såg trött ut men inte smärtande så att man såg det i ansiktet på henne....säkert är hon trött om hon inte äter och dricker.

Hennes ägare ska ta dit veterinären men jag måste kolla med er vad ni tror....tycker det låter som en konstig kolik då magen mullrar på....hon har bajsat lite också samt pinkat. Stallet hon stod i var lite stressigt och livat så hon flyttade ned hästen till vårt lugnare stall så får vi se om det hjälper.

Vad tror ni? Kolik? Katarr? Magsår?

När min häst hade kolik var hans mage spänd och tyst och när krisen var över så mullrade den men då åt han också igen....denna hästs mage mullrar som en häxkittel men ändå äter hon inte utan står och tuggar och tuggar och ser ganska trött ut. Skulle hon haft rejält ont borde hon ju inte travat med min häst i ridhuset och nyfiket luktat på det han luktade på...helskumt!

Sv: Kolik? Magsår? Katarr?

jag tycker att ägaren ska ringa veterinär

Det ska hon eftersom hästen är dålig på att dricka...så hon inte blir uttorkad så jag har inte lagt ut tråden för att slippa veterinären utan bara av nyfikenhet...om fler råkat ut för en sådan här variant av kolik...vad man gjort för att unvika och så vidare.. Givetvis ska veterinären komma till hästen om hon inte idag mår bra inget snack om saken.

kolik är ju ett samlingsnamn för olika magsmärtor. Det är ibland jättesvårt att veta varför en häst får ont i magen. Min ena häst har kolik 1-2 ggr om året alltid vintertid. Hon har aldrig haft förstoppning utan hon får alltid gaskolik då mullrar hennes mage rejält och hon får ibland diarre som sprutar ur henne. Jag gör allt för denna häst, ändå får hon detta varje år. Hon är undersökt och behandlad av vetr i omgångar hon får prima hö och halm. Inget kraftfoder bara lite betfor o mineraler, vetekli och loppfrö + örter som är bra för magen. Kollar henne 2 ggr om året med kolla masken och hon är parasitfri sedan tre år tillbaka. Hon dricker också mkt vatten som aldrig är iskallt. Hon går ute från morgon-kväll i jättestora beteshagar året om så ibland är det här med kolik en gåta likväll för oss som för vetrinärerna. En del hästar verka tåla vad som helst medans andra är hyperkänsliga för allt.

Jag håller tummarna för hästen! Hoppas att veterinären kan se vad som är fel!

Hej!
Hästen verkar må bättre och veterinären har kollat henne men kunde inte så mycket göra (mötte ägaren som kortast på lunchen)...som jag förstått det på hästen så är hon en liten kolikfia men hon har en bra och omtänksam matte.

Jo det verkar ju finnas alla varianter av kolik.....jag försöker alltid lära mig mer när jag snavar över sådant som jag blir osäker över...lade ut tråden därför. Roligt att höra andras åsikter och erfarenheter

Ibland är det inte lätt att vara hästägare....

Tack för att du skrev och lycka till med din häst!

Tror att det är någon slags förstoppning. En av mina hästar fick
förstoppning i blindtarmen (flera ggr), då lät det som ett åskoväder
i magen + att det kom träck som vanligt. Han drack inte, kunde inte
kissa trots att han försökte. Visade alla koliksymptom. Veterinären
kunde dock konstatera förstoppningen.
En tanke ifrån mig bara....

Och för att slippa några arga påhopp för att hästen fick förstoppning så vill jag bara
säga att; ja den var avmaskad för bandmask, först en gång o sedan en dubbel dos
till. Den var ute hela dagarna i stor hage och den fick den motion som den skulle ha.
Dock så var den konvalecent p g a en skada o leddes eller tömkördes varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka