Kolik efter avmaskning?

Lenis

Trådstartare
Har läst att det är risk för det eftersom det blir så mkt i tarmarna ifall hästen har en del mask, och undrar lite hur lång tid det kan tänkas vara kolikrisk? Vill ju gärna hålla extra uppsikt över hästen den tiden.. Har så många vänner som förlorat hästar i kolik och är lite hispig.

De sägs ju atttre dagar så är avmaskningen klar kanske på de dagarna?
Jag ska i år ta träck prov jag å se om han har mask el inte för har han inte d så kan jag vänta med att avmaska,lärde de av en kompis som importerade en friser hingst från holland som fick massa kolik å hamnade på strömsholm,han var full av mask trotts regelbinden avmskning,nu är han pigg å bra, de konstiga var att han magrade inte utan bara växte...så jag rekomenderar träck prov de var inte så dyrt heller ca 200kr plus moms.

Det var så lite så. :) Fick själv rådet här på forumet och har precis använt mig av dem för analys. Kostade 195 kr + moms = 269 kr. Inte speciellt dyrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar