Kolik av snö, svar NU

Empalie

Trådstartare
Vår shettskille på 3 år har haft kolik ett par gånger nu senaste två veckorna, senst var idag och det har varit snö både gångerna. Vi vet att han är väldigt glad i snö och äter den gärna:mad:
Ikväll behövde vi inte ta ut veterinär, det gjorde vi dock förra gången, pållen blev pigg efter att ha gått ett tag (men han hittades liggande i hagen och ville inte äta sin middag). Nu har det varit ett uppehåll från snön men inatt kom den ju och då var det dags igen. Vad gör man nu, veterinären sa att jag skulle släppa ut honom som vanligt igen imorgon men magkänslan säger att jag inte riktigt vill det för då är det kanske samma sak igen. Finns det något man kan ge dem som motverkar koliken?
Snön går ju liksom inte att undvika!
Från en som aldrig haft en kolikhäst innan!

Sv: Kolik av snö, svar NU

Det finns ju loppfrön och linfrön som gör så att tarmarna får arbeta, vilket är bra mot kolik vad jag har hört. Annars skulle jag nog försöka ha honom i en rasthage/sjukhage och skyffla bort snön i hagen så han inte får i sig något. Jag vet inte om snö kan ge kolik så den frågan kan jag tyvärr inte svara på

Jag har en kolikhäst som har gett mig mycket problem och kratrar i plånboken. Jag ger honom linfrökross i förebyggande syfte. Linfrö håller igång tarmarna och lugnar ner magen. Fast jag märkte skillnad först efter ca 2 månader och då fick han dagligen. Så det kanske inte är till så stor hjälp nu genast..
Annars tycker jag det är en bra idé att ge din ponny linfrökross så du kan förebygga kolik senare. Ger även olja med i maten, det gör så att allt "glider" lite bättre :p

Har du kollat så att han inte har brist på något som gör att han käkar snö? Och är du säker på att det är snön som gör att han får kolik, att det inte bara har råkat sig vara just då det snöat?
Du kan ju gå igenom de dagliga rutinerna och kolla om något har ändrat, ens minsta lilla?

kram Skrutten

Ingenting har ändrats det enda är snön, annars är det samma rutiner, samma mat och samma hge. han får inget kraft nu utan bara riktigt med grovfoder. Jag vet inte va man ska göra men ska köpa linfrön eller loppfrön direkt och börja ge honom...

Ja det har han annars hade det varit en helt naturlig orsak tilll att han äter snö....

Har du någon sjuk/rasthage han kan gå i?
För då kan man ju se om snön är orsaken till att han får kolik...

Prova att ge varm (ljummet) vatten- de dricker bättre då.

Men snälla... vi har haft veterinär ute förra gången och denna har vi haft tätkontakt hela tiden vet skulle kommit ut om det inte visade sig gå t rätt håll... läs tråden inan du skriver

Hade stora problem men kolik. Men inte en kolik på 5 år - dvs inte sen jag började med att ge ljummet vatten i hagen - när det är kallt ute. Prova- billigt och kan fungera!

Senast ändrad av en moderator:

Angående snö sa vet att det bara var att släppa ut som jag skrev tidigare.
Vi tänkte göra så här imorgon.
Jag släpper ut som vanligt och ger hästarna deras morgonhö, sedan måste jag till jobbet. När hästarna (två) har ätiti upp tar min sambo in den lille i stallet i sin STORA box, 12 kvadrat för en liten shettis, där får han stå med stalldörrarna öppna så pållarna kan se varandra. Vid halv tolv tiden kommer min kusin ut och går med honom en sväng och släpper sedan ut honom i hagen och ger middagshö. jag ärhemma vid 15 tiden och får då se hur allt är.
Bättre än att låta han gå hela dagen i snö iaf. Eller tycker ni han ska gå ute.
Skotta en sjukhage är ju inte så lätt dessutom kankse han får i sig massa annat skit om han går med nosen i marken, dessutom ska det snöa hela dagen imorgon också!
Kusinen ska köpa lin eller loppfrö imorgon och skall sedan ge honom detta, hoppas det kan bli bättre då!
Ha sprutat i han lite olja med ikväll, kan ju alltid hoppas att det smörjer lite!

Ja, ljummet vatten kan vara en bra idé! Min förra häst fick tarmvred och jag var tvungen att avliva honom. Så jag vet att det är jobbigt med kolik, man vet aldrig när det händer. Hoppas det funkar med ljummet vatten! Och daglig motion då med:)

Hur gör du det ljummet utan en thermobar som jag just nu inte har tillgång till. Vattnar du hästarna regelbundet eller har du ngt tips för hur man kan hålla vattnet varmt en längre tid?

Jag tror han ska röra på sig så mkt som möjligt (i hagen eller att man leder honom) och få honom att dricka tillräckligt med vatten. + Gärna linfrö eller nåt annat som sätter fart på magen- kolla med vet,

Jag tycker du ska låta honom gå ute, iaf prova någon dag som du kan vara hemma och kolla efter honom hela dagen. Det kan ju vara att han blir stressad av att stå inne även om han ser ut och de andra hästarna, och stressen kan utlösa kolik.
Prova med att värma vattnet så att han inte dricker kallt vatten, det kan ha någon betydelse.
Linfrön och olja blandat med vatten så att det fått svälla rekommenderar jag varmt, det har fungerat i förebyggande syfte hos oss!

Och som någon sade, dagliga motionen är viktig, och så att man ser att han bajsar ordentligt.

När det inte är problem -som nu - så ger jag dem varmt vatten på morgonen- de går direkt till baljan och dricker- jag lovar. Gottegott!! Jag har varmvatten i stallet (lite fusk)
Men om jag skulle få problem med kolik skulle jag nog se till att fylla på vid lunchtid också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: animalasia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V