kolik av opticorten

N

Nora_

hästen va dålig i går... så hade ut vetrinären i går kväll... hon hade fått kolik av opticorten som hon ätit i 28 dagar pga. hosta.

Vad mer kan det hela leda till? han sa att det fanns många nackdelar med opticorten... :confused:

Sv: kolik av opticorten

Veterinären kan omöjligt veta varför hästen fått kolik. Att orsaken skulle vara Opticorten finner jag dessutom ganska långsökt, inte direkt en av de vanligare biverkningarna på kortison.

okej.. men jag har nu iallafall pratat me vet. och han säger att det är opticorten som av biverkningarna gjort att hon fick kolik...
en annan häst i stallet åt poticorten biverkningarna för den hästen vart fång..:S

tycker dom på atg kan varna å säga vad som kan hända...*suckar*

Jag ser inte heller opticortenet som ngn särskilt trolig orsak till koliken.
Att fång kan utlösas av kortison är känt sen länge, däremot anser Ove Wattle inte att kortison i sig kan orsaka fång utan det måste finnas ngt annat med i bilden.
Vad jag vet så finns det inget försök där man lyckats framkalla fång enbart med kortison.
PL

okej det låter ju bra iallafall e lite orolig för att hon ska få fång... men hon äter nu hö å dricker.. bajsar å kissar å ligger inte å drar inte upp benen längre... hon hade legat en stund i dag men reser sig så fort man kommer(hon brukar inte ligga i vanliga fall) å är pigg å fräsh i övrigt.

Det med hästen som fick fång av opticorten sa dom på atg att det var ovanligt men att risken fanns speciellt om dom äter ex. ensilage samtidigt..

Men min häst äter in ensilage iallafall utan bara hö.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat