Kolik av lugnande?

V

Villeroy

Troligtvis hänger detta inte ihop men jag tänkte i varje fall kolla med er...

Min häst fick kolikkänning igår.
Dagen innan fick han Vetranquil.

Tror ni att det kan ha något samband?

Sv: Kolik av lugnande?

Kan inte svara säkert, men när min fick lugnande (domesedan) i samband med tandkoll sa vet att jag skulle promenera henne ca 30 minuter när verkan släppt. Det för att magen skulle komma igång igen.

//Alice

Ok, men då kanske det kan ha med varandra att göra i varje fall?

Tack för ditt svar!:)

Troligtvis hänger detta inte ihop men jag tänkte i varje fall kolla med er...

Min häst fick kolikkänning igår.
Dagen innan fick han Vetranquil.

Tror ni att det kan ha något samband?

Hej!
Min häst fick kolik en sen kväll efter att ha raspat tänderna under dagen. Fick Plegicil. Vet trodde inte att det hade samband, men det tror jag.
/ C

Jag vet inte riktigt vad det är för verksam substans i Vetranquil men det man brukar sedera med, Domosedan, innehåller detomidin som är en sk alfa2-agonist.
Sådana läkemedel gör att glatt musklatur i tarmen drar ihop sig och kan därför ge lättare koliksymptom.

Vetranquil ha azepromazin som verksam substans vilket vad jag kan komma på inte har ngn sådan effekt.
PL

Vetranquil ha azepromazin som verksam substans vilket vad jag kan komma på inte har ngn sådan effekt.
PL

Aha, är det det där medlet djurägaren kan ge oralt?

PS Jag har en sk "hästvademecum" där det står att acepromazin kan hämma tarmmotiliteten, inget jag hört brukar vara en valig biverkning, dock.. Sen fick ju Villeroys häst kolikkänning dagen efter vilket känns som lite lång tid för att det skulle vara acepromazinet, men man vet ju aldrig..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka