Kolik av hö?

D

Dam

Har samma fråga i en annan tråd på hästvård, men inga svar... försöker här... damen har ordinerats boxvila. Ska stå fem dagar inne. Min största fasa just nu är att hon ska få kolik, därför undrar jag hur man undviker detta under boxvilan? Jag vill gärna att hon har att göra när hon står inne, men är det farligt att ge fri tillgång till hö nu när hon bara står? i morgon ska jag promenera ett par gånger med henne så det händer något i alla fall... Jag har dragit ner rejält på kraftfodret, får inte ens en tredjedel av den vanliga dosen... Men hur göra för att hon inte ska falla ur?! Alla tips mottages mycket tacksamt... :bow:

Sv: Kolik av hö?

Du kan utan bekymmer ge fri tillgång på hö. Dra ner kraftfodret i stället.

Ok, tack, Gör det direkt : ) fick tips om att ge kokta linfrön, ska vara bra för tarmar osv... Vad tror ni? Kanske bäst att låta dem klara det själva, utan jox???!!!:bow:

Har hästen krångel med magen i vanliga fall?
Annars var det ju bara fem dagars boxvila, så förutom att ta bort kraftfodret tror jag inte du behöver krångla till det.

Nope, inga kända trubbel med magen. Däremot rids hon mycket (6-7 dagar i veckan) i vanliga fall och får därför en hel del kraft plus lucernpellets som komplement till höet... Men, tar bort allt då, även lusernen och hoppas att hon inte tappar för mycket av sina fina muskler ;)

Du behöver inte ta bort lusernet, det kan gott vara kvar så att hon inte faller ur.

Lusern är iof ett grovfoder..

Muskler lär hon inte tappa för mycket efter fem dagar. Däremot kanske på sikt om den endast ska ha lugn igångsättning efteråt eller så.

jo, medveten om att lusern är grovfoder, men jag tänkte mest att det kanske inte är så bra att ge pelletrerat... Kanske kan ge henne lite av det ändå, uppblött tillsammans med mineraler och vitaminer...

Ang igångsättning så är det skritt två dagar sedan succesivt, jag siktar på att hon ska vara helt återställd och som vanligt igen om två veckor (förutsatt att läkningen går som den ska)... Hon är i bra form så fem dagars vila borde inte ställa till det alltför mycket...

:bow:tackar för svaret!

Inga problem med att ge pelleterad lucern :) Bara blöt upp det så det inte är stenhård kan vara en bra ide. Men du behöver inte dra ner något på det. Kankse måste muta ner det om du har otur bara.

Jo, damen är ju inte överförtjust i lusern om man säger så... Blötte upp och blandade i b-vitamin, shy feeder nu, så går det nog ner :smirk:

Kan tänka mig, den pelleterade varianten var inte så popullär hos min förra ponny heler. Det var mutning som gällde för att få ner den :angel:

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 245
Senast: Boerperd
·
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 751
Senast: Muninna
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10