Kolik - äter jord? Bra eller dåligt?

neywaz

Trådstartare
Jag har en häst som har en rätt så känslig mage, får ganska lätt kolikkänningar och har en lätt sån just nu. Det är inte värre än att det går att gå ut och gå med henne några gånger så släpper det, och hennes bajs är just nu löst så jag tror det är för att hon fick lite för många äpplen igår :crazy:

Nu verkar hon pigg och glad igen, men en sak förbryllar mig och det är att hon gärna äter jord/rötter. Jag upptäckte det när jag släppte ut henne i hagen för observation att hon gick till en jordgrop och började tugga.

Tror ni att detta är BRA för magen eller kan detta ha varit orsaken till koliken och inte de 10 äpplena? Tips och funderingar tas tacksamt emot.

Sv: Kolik - äter jord? Bra eller dåligt?

kolik kan de få av många orsaker men att äta jord är säkert orsaken till att din häst får det. Givetvios gjorde nog äpplena sin sak också=)

Att de äter gjord beror på att de saknar något i form av mineraler/vitaminer. Gå igenom hästens foderstat noga!

Mitt sto som lätt får kolik får betfor, groov 125, musli blå, 2 dl miner blå, extra salt och luserne och givetvis hö!

Kolik kan ha många orsaker. Tål din häst äpplen?
Det är en vanlig orsak. Men viktigast av allt är att hästen får rikligt med stråfoder. Min häst fick jämt kolik innan jag förstod att hon måste ha minst 12 kg hö / dag. Hon får inte äta pelleterat foder heller. Men numera mår hon jättebra. Det finns söt-rötter (kvickrot, tror jag) som hästar älskar. Dom gräver upp dom även om dom har ett stort bete med mycket gräs.
Hoppas du får ordning på din kolik-häst. Lycka till.

Tusen tack för era svar!!! :bow:

Denna häst går på lösdrift och har fri tillgång till stråfoder, det enda hon får utöver detta är en klick mineraler blandat med en skvätt havre/betfor för at det ska gå ner i magen. Jag räknar foderstater så förhoppningsvis får hon det hon behöver. Hon är bara drygt två år dessutom så jag undrar varför hon har så känslig mage. Jag importerade henne från danmark när hon var fem och halv månader och då redan avvand sedan två veckor :crazy: Hon var dessutom full av mask så till en början så fick hon fölfoder för föl som mist sin mamma för att få balans på tarmarna och vi satte upp ett schema för att bli kvitt masken (givetsvis med träckprover och hela baletten) Numera har hon inte mer mask än de andra hästarna.

Undrar om det är kvickrot som lintrollet skrev som hon gräver upp för man ser hur hon grabbar tag i rötterna och äter dem.

Om hon tål äpplen vet jag inte än, hon har fått äpplen då och då men aldrig tio på en gång. Jag är så van vid mina andra hästar som i princip kan få fri tillgång på äpplen eftersom de helt enkelt slutar äta när de inte vill ha mer...

Hoppas hennes känsliga mage är nåt som försvinner med åren :(

Just nu är hon bra i magen och promenerar bekymmerslöst omkring och äter gräs och hö. Men det är inte så himla kul att ha en problemmage eftersom jag ju hoppas på att hon ska bli min nästa tävlingshäst och då kan hon inte ha en strulmage...

Senast ändrad:

Kolla upp henner mineral/vitamin intag igen . Du måste hja extremt bra värden om hon klarar sig på bara lite havre och betfor+miner. Att ge matolja i maten mjukar även det upp tarmar och hindrar förstoppning. Ett bra tips! Och musli får igång magen. Byt ut havren mot det om hon bara får det för att mineralerna ska ner.

Nu verkar hon pigg och glad igen, men en sak förbryllar mig och det är att hon gärna äter jord/rötter. Jag upptäckte det när jag släppte ut henne i hagen för observation att hon gick till en jordgrop och började tugga.

Tror ni att detta är BRA för magen eller kan detta ha varit orsaken till koliken och inte de 10 äpplena? Tips och funderingar tas tacksamt emot.

Nej, det är inte bra för din häst att äta jord. Det är en ganska vanlig orsak till återkommande kolik. Se till att din häst ar ngt att äta (stråfoder) och sysselsätta sig med i hagen så slutar den nog med jordätandet. Sedan är nog 10 äpplen för mycket för din häst..

Akta så hon inte får sandkolik om hon står o käkar lera!!

En kompis häst hamnade på Helsingsborg när hon fick sandkolik.. Tarmarna va fulla i sand. Veterinären sa att det ändå dom kunde göra va o operera o se om dom kunde få bort alla sand men efter mycke strul valde dom att se vad som hände utan operation och dom hade TUR och klarade hästen som nu mår bra.. Men hon va riktigt illa ute...

Tack för tipsen om musli! :bow: Vi har väldigt bra värden på hösilaget, just nu går hon på bete också. Hon är nästan i överhull trots att hon bara äter stråfoder. Jag ska köpa in musli och blanda ut mineralerna med detta istället :)

Nej, det är inte bra för din häst att äta jord. Det är en ganska vanlig orsak till återkommande kolik. Se till att din häst ar ngt att äta (stråfoder) och sysselsätta sig med i hagen så slutar den nog med jordätandet. Sedan är nog 10 äpplen för mycket för din häst..

Fast saken är att denna häst redan har fri tillgång på stråfoder :crazy:
Tio äpplen är nog alldeles för mycket för denna häst ja :(

*Delvis kl*

Mina hästar äter också jord! Tidigare bara stoet och på vissa fläckar i hagen som verkar vara extra delikata. Igår schaktade vi i hagen för att fylla grus, och underlaget som kom fram var tydligen delikat, bägge hästarna gick dit och ställde sig och åt i en rasande fart :eek: Så fick stänga tillfälligt staket runt tills vi fått på gruset. Vet inte varför de äter jord, men min mammas hästar har gjort det i perioder på vissa ställen i skogshagar.

Jordätning brukar ha ett samband med för lite grovfoder..allstå FIBRER

Du bör omedelbart se till att förhindra din häst att äta jord. Jorden (eller sanden) passerar inte genom tarmsystemet utan blir liggande som en tung kaka, ofta i "botten" på den stora blindtarmen. Sedan får hästen kolik, ofta börjar det med lättare kolikanfall som inte kräver någon medicinsk behandling, men i många fall blir tillståndet plötsligt allvarligt med någon komplikation som t ex omvridning.

Se till att hängna in de ställen där hästen gräver och äter rötter/jord och ge den loppfrön - dessa används i behandlingen av just sandkolik då de binder jord/sand till sig på nåt sätt som jag aldrig har begripit. De bör inte heller vara skadliga om hässten trots allt har kolik av någon annan anledning.

Rötter är gott och när hästen väl kommit på att det går att gräva efter dessa är det ofta en befäst ovana. Grävandet brukar dock komma när övrigt grönt börjar ta slut i hagen, så kanske är det inte förstahandsvalet iallafall... Grovfoder i hagen är en viktig del i att bryta beteendet.

En annan, mer långsökt, orsak till din häst kolikkänningar skulle kunna vara magsår. Hästen får för lite grovfoder, tuggar i sig jord och rötter pga sysslolöshet och ett uppdämt tuggbehov.

Sedan kan det förstås vara så att kolikattackerna inte alls har med jorden att göra. Hästen kan vara felaktigt utfodrad, ha inälvsparasiter eller kanske dåliga tänder som gör att den inte kan sönderdela fodret som den ska = risk för gasbildningar. Orsakerna kan vara många, men om jag ska gissa så tror jag på sandkolik.

Musli behövs säkert inte. Påverkar inte magen postivt. Tillräckligt med grovfoder kompletterat med vitaminer, mineraler och salt är basen. Är hon i gott hull får hon i sig tillräckligt med eneneri/MJ, har du räknat på innehållet av smältbartråprotein i gtrovfodret och det täcker hennes behov behövs inga fler tillskott vare sig av havre eller musli.

Loppfrön blandat m t ex lite betfor kan förebygga sandkolik. Ett gele bildas där sanden förhoppningsvis fastnar och följer med träcken ut!

Vet du om hon dricker tillräckligt? Är gödselbollarna torra? Kan också orsaka kolik.

Tusen tack för svaren !!! :bow:

Det konstiga är att trots att hästarna alltid har en eller två hela hösilagebalar i hagen så gräver de glatt i jorden ändå?! Det är inget som de gör ofta men ibland ser man dem göra det. Min kolikhäst gjorde det mer än vanligt då hon hade ont i magen. Jag ska börja ge loppfrön till henne för säkerhets skull.

Hästen blev tyvärr sämre inatt/imorse från att ha varit pigg och glad i flera timmar och blev riktigt dålig, veterinären gav smärtstillande, kramplösande och konstiigt nog hade hon feber också!! Veterinären trodde på gaskolik. Tarmarna låter normalt, pulsen gick inte att höra pga att hon började andas häftigt. Nu är hon bättre igen, äter och dricker som hon ska men väldigt trött efter omständigheterna, det är ju förståeligt. :( usch vad jobbigt detta är! Blir en lång sömnlös natt igen :cry:

Vi har en nordis i stallet som också har haft känslig mage och upprepade kolikbesvär. Han ville gärna äta "sumpig" jord när han reds ute i skogen bl a.

Precis som din häst så har han en bakgrund med ordentliga parasitproblem, så det är inte utan att man funderar på vad maskarna kan ha ställt till med. På sista tiden verkar han dock ha "normaliserats". Det är väl drygt ett år sedan han blev av med all mask.

De har bete, samt buskar och annat de äter på. God mängd hö (i det närmaste fri tillgång) samt får lusern, minerler och krafft protein (lågt protein innehåll i grovfodret). Så tror inte det är orsaken med för lite grovfoder i mitt fall.

Jag vill inte sno din tråd.
Men min häst ( två år ) fick kolik i idag på fm oxå. Hade en allvarlig kolik i våras, fick stå på sjkh flera dgr. Då sa de förstoppn kolik.
Det är INTE kul! Idag får det räknas som gaskolik. Som tur var släppte det m smärtlindr och promenader. Men man vågar inte slappna av än.
Vet inte vad som kan va boven hos min heller...Gjort träckprov, 20 kg hösilage / dag, dricker bra osv..

Ser honom inte äta jord, men pillar ju med de grässtrån som e kvar o då kommer säkert sand med...

Väldigt jobbigt är det, för man blir så orolig och när de har så ont blir det väldigt dramatiskt.

Min ena teori kan va hösilagets kvalite. Det skiftar från torrt / blött, mörkt och som hö....Att det blir som ett foderbyte var gång en ny bal kommer??? Men vi har analys som brukar visa bra värden. Har inte fått den för i år än.

Vi är många i stallet som delar på en storbal. Två av dem har haft problem med magen sen vi börjat m hösilage, men inte mer än att de är "pruttiga" o lite lösa ibland. Resten är helt ok i magarna. Vi är 10 som har det tillsammans.

Jag har inte ägt min så länge ( feb ) och han har gått på hösilage innan o
inte haft problem....
Funderar på att försöka få tag i hö...MEN med dessa milda vintrar är det istort sett omöjligt att lagra det bra!

SUCK!
Jag hoppas att både din och min slipper mer av det.
/ C

skulle rekomendera krafft - miner (den blå säcken) om din häst äter jord.
1 dl i krafften varje dag gör susen :)

Vad du kan göra för att minska risken för kolik är att dagligen ge din häst lite vanlig olja i maten, ex rapsolja, det smörje tarmen och förhindrar förstoppning.
Du kan även ge loppfrö som när det bli blött blir som klister, det tar med sig grus och jord ut den naturliga vägen och minska markant risken för grus/sandkolik.

Om din häst fått kolikkänning kan du ta en påse loppfrö hälla den i vatten, röra om och sedan ge hästen detta. Det tipset fick jag när mitt halvblod fick kolik.
Man kan också ge bara olja i stor mängd. Betfor som är extrem uppblött med drygt 75% vatten och resten betfor är också ett beprövat knep.
Loppfröna verkar lugnande samtidigt som den tar med sig skit ut.
Bästa är att kontakta veterinär innan man utför någon sådan åtgärd. Du har tur att det släppt så lätt på din häst, jag hade det betydligt svårare med halvblodet och har sedan den dagen gett olja och loppfrö dagligen, inga mer kolikkänningar sedan dess.

Mina hästar får ca 2kaffemått rapsolja/dag uppdelat på morgon och kvällsgiva sen får dom 1dl loppfrö på kvällen.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 413
Senast: lady_vip
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 592
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Igen en tråd av mig (hoppas att ni lyckas att läsa min dåligt svenska) Jag behöver lite creativ råd, för just nu bli jag galen när...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: alexvb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur