Kolik, akupunktur mm

proxygirl555

Trådstartare
Har ni ngr bra tips för kolikbarn? Vi kör nutramigen, hur det nu stavas, olja i maten, semperdroppar, promenerar mkt med honom, tröstar han och idag testade vi akupunktur. Ngn som testat detta innan?

Sv: Kolik, akupunktur mm

Jag var på amningsmottagningen för att få hjälp med amningen men fick en del hjälp med lillens magtjorv (var nog på väg att bli riktig kolik). Rekommendationen:
*nutramigen (är det OK nu utifrån vissa giftlarm?)
*sempers magdroppar
*minifom
*lactulos
*jag skulle äta komjölksproteinfritt eftersom jag försökte amma/pumpa.

Förutom det bar vi mycket (han bodde hela kvällarna i famnen/sjalen), rapade mycket, gav mat i mam ultivent antikolikflaskor. Och det blev mycket bättre. Bytte Nutramigen till Sempers Lemolac när giftlarmet kom och det fungerade nästan bättre.

Storebror hade ständig förstoppning trots helamning och därför jätteont i magen. Vi gick till zonterapeut som tryckte ett par gånger och vips var det mycket bättre. Hoppas ni hittar något som fungerar.

Har ni provat "kolikmassage"?

Den använde jag mig av när dottern hade magont, hon hade inte kolik men var otröstlig många nätter när hon var 1-2 månader. Fick ut väldiga mängder gaser med massagen.

Inga tips utöver de ni fått, vår hade lindrigare kolik (ledsen mellan ca 20 o 02 i 1½ månad), körde kolikmassage, magdroppar och både amning o lite vanlig ersättning (för att jag behöve vila jag med). Skaffa en sjal eller ergonomisk bärsele om ni får bära mycket, det underlättar mycket. Lycka till!

Är det uppe i Stenungsund ni har varit?

Akupunktur är väl igentligen det enda som faktiskt hjälper mot kolik. Tyvärr hjälper det inte alla men väldigt många.

Det brukar dock ta 3-4 ggr innan det blir bättre och det är inte ovanligt att det tom blir värre efter dom första behandlingarna.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Bubble
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 922
Senast: linnsan
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka