Köldkramp

Ainon

Trådstartare
Gick nyss och postade ett paket med hunden och höll på att få hjärtsnörp. Helt plötsligt hoppar hunden på tre ben, fick panik och trodde han brutit något innan det någonstans i huvudet klickade och minnet om köldkramp ploppade fram :o. Var tvungen att värma någon tass var 100m typ trots att han sprang snabbt :crazy:
Det är torrt i luften och ja jag vet inte hur kallt (har ingen termometer) men inte så kallt alls, kanske -10 grader.
Hur kommer det då att bli då kylan kryper ännu lägre, det dubbla eller tom kvadruppla...

Har hört talas om någon sorts salva samt någon stort skor man kan använda.
Någon som har erfarenhet?

Både min hunds första vinter och min första som hundägare.

Sv: Köldkramp

Min kines brukar få köldkramp i tassarna ibland, då är hon trebent ett tag och sen går hon normalt igen. Nån gång har det hänt att hon satt sig ner, hållt upp tassen och pipit i några sekunder och sen är det bra... Jag tycker dock att det ännu så länge är så "lindrigt" att hon klarar sig utan skor men blir det värre så köper jag nog Muttlucks till henne, har hört av andra kinesägare som har erfarenhet av att ha skor på sina hundar att de sitter stadigt och inte ger några skavsår... Vet dock inte hur små storlekar det finns, chihuahuas är ju lite mindre än kineser ;)

Hundarna som jag hjälper till med på helgerna hoppar på tre ben någon gång under varje promenad. De hoppar ett litet tag, sedan går de som vanligt igen - ingenting att bry sig om. Hundarna verkar inte heller bry sig, mer än då de hoppar trebent.

Jag kör med fleeceskor. De ser ut som tummvantar (fast utan tummar) och så dras de fast med kardborre högst upp. Då har hunden chans att ta grepp med klorna (iaf en större och tyngre hund) Bra också för hundar som får snöklimpar mellan tårna när man t.ex. kör skidor! Nu är min vovve lite tåligare eftersom att hon är stor, men när det börjat krypa ned mot -30 grader så har hon faktiskt både skor och täcke :) eftersom att har ett stort motionsbehov hur kallt det än är ute! (Eller hade ska jag skriva, som unghund...)

Jamen det är klart, han är ju byggd för att bo i Mexiko och inte Norrland :p

Jo det finns nån vaxbaserad salva som man kan smörja på, vet dock inte hur effektiv den är.

Hundarna som jag hjälper till med på helgerna hoppar på tre ben någon gång under varje promenad. De hoppar ett litet tag, sedan går de som vanligt igen - ingenting att bry sig om. Hundarna verkar inte heller bry sig, mer än då de hoppar trebent.

mina gör också så, hoppar på tre ben lite när de vill, sommar som vinter =P

Jo han är ju pytte, väger bara 1,4kg, hittar inte enns något täcke i hans storlek, allt är enormt. Men ska kolla in de där skorna. Han hoppade ju som på tre ben och ibland 2 ben eftersom han fick i flera tassar samtidigt...

Det bästa tänker jag om det finns någon sorts isolerande salva/sprey som det bara är att kladda på lite de kalla torra dagarna innan man kliver utanför dörren

Liknande trådar

A
Hundhälsa Min hund har betett sig så märkligt vid två tillfällen de senaste dagarna. Både igår mitt på dagen, och idag alldeles nyss vid kl 21 har...
2
Svar
28
· Visningar
3 468
Senast: sukrig
·
Övr. Hund Idag har jag och den gula hunden genomfört mentalbeskrivningen. :laugh: Det började inte bra, när alla människor stod på plats och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka