Köldgräns?

Sv: Köldgräns?

Bah vi har ingen köldgräns, det enda vi gör är: Först frukost inne seddan ut med vintertäcke å in igen vid lunch å äter å seddan ut igen tills intag.

AnnaKarinA skrev:
Köldgräns? Nä, här går de på lösdrift, och när det är som kallast är det fanken inte DEM det är synd om... det är ju MIG!!!! :D
:rofl: :bow:

Jag har mest inne min häst för att alla hästar är inne förutom två stycken, och de står inte ens nära varandra, och min häst blir totalt crazy av att vara själv.. Hon verkar trivas inne med extrahö och bara komma ut någon timma. Såklart bockar hon extra mycket då när vi rider ute de kallaste dagarna och hon stått inne, men hon är ju glad. : ) : )

har ingen köldgräns men är det -10 och kallare måste hästarna in när solen går ner, annars fryser vattenledningarna.

När det är risk att stallet fryser är de bara ute några i taget på ridbanan medan vi mockar.

De jobbar ändå mellan en och tre timmar per dag på ridskolan.

Men det för stallets skull, inte för att hästarna fryser.

*knapp*

Här är hästarna ute. Är det riktigt kallt så brukar dom komma ut lite senare.
Det är värre när det är runt noll, blåst och regn :crazy:

*lånar en knapp*

Pålle får gå ut oavsett temperatur, men är det RIKTIGT kallt och blåsigt (min har tyvärr inget vindskydd), mkt nederbörd får han komma in lite tidigare (runt 14-15 snåret), då har han iofs kommit ut senast 7..Så han får ändå sina timmar ute.

Vill ha honom ute så mkt som möjligt p.g.a åldern + att han har kronisk lymfangit som mår bra av att vara ute och röra sig.. :)

Det är väl nästan aldrig riktigt kallt och blåsigt samtidigt. Men det känns riktigt kallt när det blåser, det kan jag hålla med om.
Vi har vindskydd, som dom faktiskt börjat använda riktigt mycket ,så ute dygnet runt året runt är vad som gäller. Bara en häst som har täcke, varför vet jag inte.
Vattnet är enda problemet.

Ingen köldgräns. De går ute hur kallt det än är. Mer täcken, bara! :) Rimfrosten gör hästarna vita! :)

Däremot kan det bli kortare dagar i hagen när det är RIKTIGT RUSKVÄDER.

Måste ärligt säga att, trots att jag bor i Norrland, så har jag ännu inte varit med om att hästarna inte kunnat gå ut i hagen någon dag.

Norrland

Mina hästar VILLE inte gå ut när det var -30, men de fick snällt gå ut i alla fall. Men då stod de och tryckte vid dörren så de fick gå in efter två timmar.

Vi saknar boxplatser till 5 st hästar som går på lösdrift så någon köldgräns finns inte. Jag har inte ens täcke till min som går på lösdrift. Om det blir jätte kallt så får dom bara massor att äta och sen har dom ju faktiskt utestallet att gå in i också.

lemonadsaft skrev:
Vad har ni för köldgräns då era hästar går ute i hagen, om ni nu har någon? Tycker ni att det är fel att hästen får stanna inne de kallaste dagarna (minus tjugofem) och bara komma ut ca. en / två timmar?

:rofl:

jag bor i sörmland, här har vi ingen köldgräns, hästarna går ute fast det är minus eller plus, kom igen om det blir 35 minus, då kanske luften blir lite svår att andas och det är skönare i stallet, men jag tror inte hästarna varken lider eller bryr sig!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar