Köldgräns?

Sv: Köldgräns?

Om jag hade en häst som inte reds hårt och hade päls över hela kroppen så skulle den såklart stå ute hela tiden :):)
Och hon går ute i hagen från cirka 11 till 13:00 med såklart tjockt 400 g vintertäcke, ett fleece och ett extra täckande kimberley, + bli riden extra långt pass. Funkar bra för mig och henne, och hon trivs med hö i boxen. Enda problemet är att man måste mocka två-tre ggr om dagen.. :S:S

tycker absolut hästar ska vara ute, helst jämt. I stall blir dom bara uttråkade, ensamma och kan inte röra på sig. Rätt utfodrade och ett vindskydd i hagen kan de vara ute i alla väder.

När vi hade trettiofem minusgrader brukade jag faktiskt täcka bägge hästarna och bara släppa ut dem den tid det tog att mocka. Det var mest för att pappa frös. :angel: Men det skedde ju inte så ofta under vintern, kanske fem dagar på sin höjd. :smirk:

Här får de vara ute som vanligt fast med mer mat och eventuellt extra täcke. Däremot om det regnar/blötsnöar och blåser så får de vara ute kortare tid, får gå ut senare och in tidigare fast de har täcke... När hästarna bara står och hänger i ett hörn av hagen och riktigt visar att de tycker det är skitväder så har de det nog bättre inne i en varm, torr box. Eller det är kanske matte som tycker det egentligen?
//marti

Jag har varit med en gång om att hästarna fick stå inne en vinterdag när det var riktig snöstorm och säkert -25grader (iallfall vad termometern visade).

Har hästarna mat ute och varma täcken tycker jag att köldgränsen är väldigt låg. Men som alltid tycker jag man inte ska stirra sig blind på termometern utan mer se på tecken på hästarna. Verkar de frysa ute, är de ovilliga att gå ut, ja då kanske det är dags att ta in dem.

Har haft helklippta hästar ute heladagarna (7-21) oavsett kyla. Skrangelhästen brukar frysa, då får hon komma in tidigare om det är riktigt kallt. Annars är det väl när det närmar sig 35-40 minus som man börjar ta in domlite tidigare. Dom har täcke o mycket hö!

lemonadsaft skrev:
Om jag hade en häst som inte reds hårt och hade päls över hela kroppen så skulle den såklart stå ute hela tiden :):)

Min förra pålle klippte jag första vintern jag hade honom.
Han hade då ett termomaster täcke, tror det var 300 gr, när han gick i hagen vilket han gjorde varje dag oavsett väder.
De andra två vintrarna klipptes han inte men eftersom han inte hade något skydd alls i hagen så hade han då ett ofodrat
regntäcke om det regnade.
Pålle reds varje dag trots vinterpälsen. Det var bara att skritta av lite längre så han började torka och
sedan fick han ha ylletäcke tills han var torr..

Min häst är också rakad men vi anpassar oss efter vädret och lägger på de täcken som behövs .

Så länge det bara är kallt så är det ingen fara, enligt mig .
Visst , inte överdriva nu va men nere i Småland blir det oftast
inte så kallt .

Då tar jag hellre in henne tidigare när jag regnar och blåser .

Kylan är ju fint väder för dom :) Busar dom ofta till det lite extra ute i hagen .

Hur kallt det är spelar ingen roll, däremot om det ösregnar o blåser, det är värre för dem.

Tycker nästan det är elakare att låta dom stå inne i ett stall när det är kallt! Om man inte har uppvärmt stall. I stallet kan de ju inte röra på sig och få upp värmen som de kan ute.

Dessutom klarar de ju kylan bra. Ett varmare täcke och extra mycket mat kan dock vara bra i alla fall =) Måste lägga till att min häst älskar när det är kallt!

Min häst (vbl) vill inte alltid in på vinterkvällarna (särskillt då det är extra kallt å jag fryser fötterna av mig att vänta på att han ska bestämma sig för att komma). Ibland tror jag han lika gärna skulle sova ute bara han fick maten i hagen. Lite av en polarvarg :D . Han jagar ut rävar å dylika djur som vågar sig in i hans "revir" :devil:

Har ingen köld eller vädergräns för min häst. Hon ska ut en stund varje dag oavsett kyla/nederbörd. Är det riktigt illa, så får hon vara ute iaf halv dag.....

Jag har ingenstans att ställa in mina hästar i vinter, så de får allt vara ute även när det blir kallt. :D (De bor i utestall, med tre väggar och tak samt med en 135 cm hög boxfront och dörr på den fjärde sidan)

Immer

Ingen köldgräns hos mig. Har ännu inte sett något hos mina hästar som tyder på att de vill in på grund av kyla.

Regn och blåst däremot och temperatur plus minus några grader runt noll då är de mer än villiga till att komma in.

Är det kallt så se till att hästarna har att äta i hagen hela tiden. Då klarar mycket låga temperaturer.

Köldgräns? Nä, här går de på lösdrift, och när det är som kallast är det fanken inte DEM det är synd om... det är ju MIG!!!! :D

Eftersom jag har kallstall, vilket betyder att det är samma temp inne som ute. Så spelar inte kylan någon roll. Blir det riktigt kallt så är det täcken och mat som gäller. Förra vintern när jag kom ut på morgonen och det var -28 grader så stod hästarna i stallet och mådde prima. Dock får de ljummet vatten vid fodringarna.

Hästar klarar kyla väldigt bra. Då är det mycket värre med nederbörd och blåst. Det märker jag på mina. Det kan vara hur kallt som helst, så länge det är vindstilla så vill de vara ute. Eftersom jag bor på närkesslätten så kan det blåsa rejält här. Då är det inga problem att få in hästarna ;). Eller som förrgår och i går när det var riktigt grisväder, då ville de in tidigare = 18-19 tiden istället för 21-snåret.

/Lizzie

Säger som flera andra.. Det finns för mig ingen köldgräns för om hästarna ska vara ute, det som styr är om vattenledningarna kan tänkas frysa igen om hästarna är ute 08-20.. det brukar dom göra, när tempen sjunker till - 30 till - 35 grader ute. Då får antingen hästarna vara inne längre / så måste vi släpa in en värmekälla till stallet.
Hästarna trivs alldeles utmärkt även i sträng norrländsk vinterkyla..

Min pålle blir jätte busig när det är kallt! Han tar sina rundor i hagen och försöker få igång de andra hästarna =) Fast de är så tråkiga så det brukar inte gå så bra...

Hästarna rör nog mer på sig än man tänker på. De strövar ju omkring lite och pillar med det ena o det andra. Och står de still så måste det väll betyda att de är nöjda och glada och inte fryser! De har ju som sagt chansen att röra på sig ute om de vill i alla fall.. Eller så står de väll still för att spara på energin. Inte vet jag.

Till SmizzSpeedy: Det brukar min häst också roa sig med! Han älskar kyla! Han trivs faktiskt bäst ute i alla väder. Till och med när det spöregnar ute så väntar han otåligt på att få komma ut på morgonen eller efter ridturen. Sen brukar han se lite ynklig ut när han ställer sig ute och regner öser ner över honom, men in det vill han ändå inte! Han gick på lösdrift förra vintern och när vi flyttade honom till ett stall i april var han helt hopplös. Han vägrade komma in på kvällen! Man fick ta in de andra och efter 10 minuter ställde han sig vid grinden och gnäggade hjärtskärande, då fick man ta honom.
Min häst är lite speciell =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar