Köldgräns?

L

lemonadsaft

Vad har ni för köldgräns då era hästar går ute i hagen, om ni nu har någon? Tycker ni att det är fel att hästen får stanna inne de kallaste dagarna (minus tjugofem) och bara komma ut ca. en / två timmar?

:rofl:

Sv: Köldgräns?

här finns ingen köldgräns, hästar klarar kyla så hemskt mycket bättre än vad många verkar tro.
Nej, här går hästarna ute från tidiga morgonen till sena kvällen oavsett gradantal!
har man en frusen häst är det ju bara att lägga på extra täcken samt ge extra mat, har hästen bara mat och äta så fryser den inte förutsatt att den inte står mitt i blåsten. 100 ggr bättre än att låta den stå inne. Men det är min synpunkt!
men så har vi ju sällan över 25-26 grader minus, jag kanske skulle tänka annorlunda om det skulle krypa över 30 strecket..

Nä, ingen köldgräns för mina hästar...fast här nere i södern blir det heller inte kallt...Annat var det när jag hade hästar i Norra hälsingland och temperaturen dök ner till minus 40...och mina dräktiga damer vägrade gå in:eek: ...dom hade rimfrost över hela sig men trivdes som sjutton därute...Annat är det om det blåser "isbjörna" och regnar samtidigt...då vill mina in:smirk:

så länge det "bara" är kallt får de gå ute. Madamerna har fri tillgång på bra mat och björnpäls och verkar inte bekommas något alls av lite kyla. Problemet kan vara vattnet. Är det riktigt kallt ute fryser nämligen vattnet i stallet, så då får de vara inne längre... :crazy:

Nja, för att värmen i stallet ska hålla sig uppe så att inte ledningarna inne i stallet fryser. Är det långa köldperioder det handlar om släpar vi fram den stora "betongtorkarfläkten", men beräknas den bara vara några enstaka dagar blir det några timmar inne extra för hästarna de dagarna...

Nej men jag har en blåstgräns/nederbördsgräns.

Dvs när det blåser riktigt elakt (tex i våras när det var orkan, men halvstorm här) så var mina inne. Likaså vissa dagar när det är strax under nollan och samtidigt regnarhårt och blåser hårt då får dom bara vara ute lite.

/KT

De trivs utmärkt ute fast det är kallt. Blir väl ett extra täcke å lite mer mat så klara de sig=)
Men är det riktigt kallt har vi oxå problem med fruset vatten så då får de acceptera att vara ute lite mindre.

Bor uppe i kalla norrland, hade jag fått bestämma skulle hästen min få vara ute hela dagen (08.00 - 19.00 - 20.00) varje sig det är + grader eller 30 minus.

Men är det 30 minus och neråt kommer hästarna i till lunch (11.00)

Sen det där med vatten, hästarna har inget vatten i hagen uppe hos oss, de äter snö och dricker sedan när dom är inne..

Där jag haft häst, har inte faktumet om hästen klarar av att vara ute stryrt hur länge den går ute om det är snorkallt, typ kallare än minus 25.
Det som styrt är att man varit tvungen att få in hästarna efter ett par timmar så inte vattnet i stallet fryser...

Min häst är rakad, så hon kommer bara ut två timmar när det är minus tjugofem. :):)

Jag har ingen köldgräns för min häst, och har aldrig ens reflekterat över att jag skulle ha det. Har ett normalt halvblod som gillar att vara ute, så är det kallt slänger jag bara på ett tjockare täcke.

För min häst är nederbörd värre. Ösregnar eller haglar det vill hon gärna komma in!

Nope ingen köldgräns direkt, men eftersom de är helklippta så är de ju inte ute hela dagarna om det är minusgrader ute.

Men däremot om det blåser eller småregnar så är de inne speciellt om det är runt nollan för fuktigheten gör det betydligt värre än om det är riktigt kallt och sol.

Ingen köldgräns för mig, men jag bor i Gbg. Täcke o extra mat om det är väldigt kallt.

Köld klarar hästar bra, snöblandat regn är mkt värre, men det löser man med täcke o extra mat.

Hittills har vi aldrig haft så kallt att jag ens tänkt att hästarna ska behöva stå inne. Det är oftast som kallast på nätterna, och då står dom ändå inne. Tror inte att det alltför ofta varit kallare än ca -20 grader när jag släppt ut hästarna.

Det har aldrig lyckats varit så kallt att hästarna inte kommit ut. Som kallast runt -27 eller så - men det är bättre att de rör på sig ute än står på kallstall. Extra hö kan de få, men ute trivs de jättebra.

Rejäl nederbörd (snö/ regn) i kombination med blåst kan förkorta utetiden något, men oftast funkar det ok med ett bra regntäcke.

Har islandshästar, partiellt klippta. Behöver normalt sett inte täcke ute.

har ingen köldgräns..lägger bara på dom ett extra täcke å ser till att som har hör ute hela dagen...

Det är ju som flera sagt nederbörd och blåst som egentlgien är "problemet" Kölden i sig klarar hästar bra. Vi får inte glömma att de från början är gjorda för att gå ute året om. Oftast är det nog mer vi som fryser än de. Men har man en klippt häst eller en häst som har svårt att hålla hull skulle jag lägga på täcke. Mina går ute hur kallt det än är, visserligen ahr de ett vinskydd i hagen men det är sällan de är där. Om det är riktigt snöoväder eller regn och blåser så brukar jag släppa ut dem ett par timmar och sen ta in dem igen. Man brukar se på dem om de tycker det är trist väder eller inte. Ett vinskydd i vinterhagen är dock väldigt bra. För det kan ju vara fint väder när du släpper ut och åker till jobbet och vara riktigt busväder innan du kommit hem och då vet man iaf att de har en torr vindtät plats att gå in i.

Min pållar går på lösdrift så de får själv välja när de vill gå ut och in oavsett väder.
Pållarna (björnarna:D ) går utan täcke men får fri tillgång på hösilage så de håller värmen.
Här har det varit minus 5 som lägst än så länge, då åt pållarna ca 25 kg hösilage och 5 kg hö per dag.
De har inte klagat än så länge.. :)

Minus 25 tror jag aldrig att det kommer bli här nere i södern men skulle en syster till Gudrun hälsa på så hade jag nog låst in pållarna ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar