Kokt skinka legat framme ett dygn

macan

Trådstartare
Liten julskinka som skulle griljeras idag hittades nyss i grytskåpet :-( Den måste ha legat där i ca ett dygn, kan den vara ok att tillaga månne..?

Sv: Kokt skinka legat framme ett dygn

Absolut.

Jag hade inte tvekat. Det är inte rötmånad och du har säkert en aning svalare i grytskåpet än mitt i köket.

Däremot kanske hållbarheten blir lite kortare? Men å andra sidan brukar man inte ha julskinka veckovis i alla fall. :) Den äts väl rätt fort.

Det låter betryggande. Då tror jag att jag vågar mig på att prova. Är annars livrädd för magsjuka. :crazy:

Och jag säger tvärtemot. Jag hade INTE ätit en kokt skinka som legat utanför kyl såpass länge som ett helt dygn.

Läser man det här (från coop) så tycker jag inte att man vill äta den:

"Vid kokt skinka: Ju längre tid skinkan står framme i rumstemperatur desto kortare blir hållbarheten. Visst kan man ha skinkan framme någon timme vid något tillfälle utan att den blir dålig eller farlig att äta, men det bästa är att skära upp det man planerar att äta och lägga resten av skinkan i kylskåpet."

Den skall griljeras skrev du. Betyder det inte att den står i ugnen en stund?

Skinkan står bara inne i ugnen ca 15 min vid griljering, så den blir ju inte genomvärmd utan bara senap-ägg-ströbrödblandningen som bakas.
Skinkan är dock bland de minsta jag skådat, ett drygt kilo bara, så den lär inte bli gammal utan uppäten väldigt snabbt. Så att hållbarheten blir kortare om den stått framme är nog i det här fallet egentligen inte ett problem, utan frågan är om den redan nu kan vara dålig av den olämpliga förvaringen.

Kokt skinka är känslig, vad jag har förstått. Jag hade inte kunnat äta den utan att oroa mig för att bli sjuk, och då är det ju ingen njutning heller.

Kokt skinka är känslig, vad jag har förstått. Jag hade inte kunnat äta den utan att oroa mig för att bli sjuk, och då är det ju ingen njutning heller.

Fast man bör nog skilja på påläggsskinka och kokt julskinka.

Påläggskinka blir lätt skämd. Den är dessutom uppskuren så luften får tillträde till i stort sett hela köttet.

En kokt julskinka är hel och ska dessutom griljeras så den yta som varit i kontakt med luften "värmebehandlas".

Påläggsskinka luktar jag på. Den luktar karaktäristiskt illa om den är skämd. Men julskinka - näe. Det hade krävts mycket för att jag skulle bli misstänksam.

Hade det varit min julskinka hade jag tillagat den. Sen luktat, smakat försiktigt och om allt verkat OK hade jag ätit den :)

Nu är skinkan griljerad men inte provsmakad. Den luktade i alla fall inte konstigt innan tillagning. Blir kanske en skinksmörgås senare ikväll så om ett dygn lär jag veta om det var en bra idé eller inte. Jag får väl rapportera här :-).

Tror inte det är några problem om den legat i obruten förpackning, mycket känsligare när den blir uppskivad och kommer i kontakt med luft

En skinka som är genomsaltad och därefter kokt (typ julskinka/helgskinka) kan oftast utan problem ligga några dagar i utanför kylen så fremt du inte har väldigt varmt inomhus.

Icas och coops råd om förvaring tar jag alltid med en nypa salt då deras främsta uppgift är att sälja så mycket som möjligt, och att skrämma kunderna med dessa löjligt korta hållbarhets datum är ett led i deras säljteknik.

Titta bara på pålägg du köper över disk i charken, där du får ett bäst före datum om 5 dagar på etiketten, att det sedan är samma bit du får skuret av 8 dagar senare när du handlar säger de inget om....

Nu är skinkan griljerad men inte provsmakad. Den luktade i alla fall inte konstigt innan tillagning. Blir kanske en skinksmörgås senare ikväll så om ett dygn lär jag veta om det var en bra idé eller inte. Jag får väl rapportera här :-).

Jag ser tidningsrubriken framför mig: Farliga råd på Buke höll på att kosta macan livet! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: Stekspaden
·
Hundavel & Ras Ang valpning o temp. min tik ska vara beräknad till idag, hon bäddar piper stimmar runt och äter inte knappt. Fått ihenne en korv o...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 135
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar