Kokt i bollen efter 30 minuter, varför?

M

Min_forza

När jag tränar dressyr hemma på ridbanan, går hon superbra när vi rider fram. När det har gått en halvtimma börjar hon hoppa mkring som en tok. Hon är ju ganska svårriden och något het, och älskar att galloppera och hoppa ;)
Funkar inte alls att rida henne ordentligt då, hon far iväg och drar upp huvudet och är helt okontrolerbar!

Har bytat foder (till Dodson & Horrell's Safe & Sound och Pasture mix + lite uppblött lucern) och ger henne magnesium.

Red igår på gramaner, då tycker hon att det är jättekul att få visa upp sig och är mkt sammarbetsvillig (gick tom. passage! :love:)
Är efter Electro-Falstaff, ligger det i generna att vara så?

Är mycket tacksam för svar :)
Jordgubben

Sv: Kokt i bollen efter 30 minuter, varför?

Hon kanske har tröttnat, tycker det är för jobbigt, det är hennes sätt att "sätta sig emot dig" när hon tycker att något är för jobbigt, inte kul längre?

Låter som att det tar emot..........

Antingen psykiskt att hon tröttnat eller att du börjar komma åt henne och att det stränar/drar och tar emot. Graman känns lite överkurs........jag vill nästan likna den vid ett tortyr redskap......mycket få kan använda den rätt.

Varför inte rida hästen ute i naturen.Lite mer varierat.OCH ta hjälp av din tränare på ridbanan för att se vad som händer efter den där halvtimmen.

Hoppas det går bra!

Rider ut 3ggr/vecka och det kan nog stämma att hon försöker smita undan allt arbete..

Säger som dom andra.. Det är säkert hennes enda sätt att berätta för dig; att nu är jag trött! Och då måste du lyssna.. Låt inte uppvärmnngen ta så lång tid. Värm upp kanske en kvart istället och börja rid "ordentligt" tidigare så hon orkar. Låt hela passet vara en halvtimme, bättre en bra halvtimme än en timme nötande..

Att sätta på en graman och säga att hon går jätte bra känns ju lite fel.. Kan ju inte vara en ärlig passage hon går om du har dragit ihop henne med gramanen, då all hennes energi bara går rakt upp i luften istället för framåt..

Rid henne så länge hon orkar och sluta innan du känner att hon blir för trött.. Lyssna på hästen, dom är ganska duktiga på att säga vad som känner...

:bow:

tränaren sa iaf att det var en förberedande passage, men hon säger också att när hästen blir jobbig, ska jag jobba ännu mer..
har hon fel?

om jag då ska rida 30 min varje dressyrpass kanske hon inte får den kondition för att kunna hoppa sen, eller?
Vill ju tävla lite i dressyr snart och ser inga framsteg..
Ska byta tränare ( min förra fick barn) och då vet jag ju inte vem jag ska rida för, en som är försiktig eller en som är ganska hård?

tränaren sa iaf att det var en förberedande passage, men hon säger också att när hästen blir jobbig, ska jag jobba ännu mer..
har hon fel?

I mina öron låter det som om din tränare inta förstår nåt ärligt talat.Varför tvinga en häst som redan är trött????Dumheter tycker jag!!!
Bättre med korta bra ridpass än långa bråkiga som inte ger hästen något förutom obehagskänsla och ev träningsvärk.
Prova att baar rida korta bra pass under en period så lovar jag dig att du kommer att få ut betydligt mer av din häst och din ridning.

om jag då ska rida 30 min varje dressyrpass kanske hon inte får den kondition för att kunna hoppa sen, eller?
Konditionen får du inte av att harva runt på banan med en stressad häst som inte kan koncentrera sig längre...ut i skogen med er i stället för konditionens skull.

Ska byta tränare ( min förra fick barn) och då vet jag ju inte vem jag ska rida för, en som är försiktig eller en som är ganska hård?

garanterat en försiktig.Man kan ALDRIG få en häst dit man vill genom tvång eller hårda metoder,det föder bara spänningar och ovilja.

"Om du kommenderar din häst kan du möjligen få den att exercera,men aldrig att dansa"

och du;) skrota gramanen för både din häst skull och din egen utveckling.

Oj oj nu vart det lita knasigt ser jag...mina svar står inom det citerade...hoppas att du hittar det jag skrivit:smirk: klantarsel som man är.

Kan du inte rida fram ute längs med vägarna 20- 30 min i alla gångarter för att sedan arbeta på banan så länge som hon orkar för att sedan skritta av utomhus igen?

bra idé, men funkade inte :(

Hon har varit sådan alltid..

har hon fel?

Helt ärligt tycker jag du har ett pucko till tränare om hon säger åt dig att en ihopdragen, stressad häst som måste få utlopp för all sin energi någonstanns och kan bara hitta en utväg och det är uppåt.. Att det skulle vara förberedelse till passage så tycker jag tränaren borde ta o utbilda sig lite mer!
Om hästen blir jobbig som i trött ska du ge dig men om hästen blir jobbig som i bråkig och dum ska du ta igenom det innan du slutar. Men för ett otränat öga kasnke det är svårt att se skillnad på det..
Ta hjälp av en mjuk tränare som vill skynda långsamt.. Låt det ta något/några år innan du kan ta dig ut på tävlingsbanorna och låt hästen mogna med uppgiften. Låter inte som hästen är speciellt redo för någon tävling än på ett tag.

:om jag då ska rida 30 min varje dressyrpass kanske hon inte får den kondition för att kunna hoppa sen, eller??

Som någon annan sa så får inte hästen någon bra kondition av att harva runt på ridbanan. Vill du ha hoppmuskler måste du hoppa mer, det är ett helt annat sätt för hästen att träna när du hoppar än när du rider dressyr.
Om hästen kommer orka att hoppa när du bara rider 30 min?! Beror ju helt på hur länge du har tänkt hoppa?!?! Om hästen inte funkar efter 30 min i dressyren så borde den ju inte göra det i hoppningen heller.. Satsa på att hoppa-ridpassen är 30 minuter oxå så borde det ju inte vara några problem...

När jag skrev 30 min så menade jag inte för all framtid utan att om det funkar med 30 min så kan man sakta men säkert öka kanske 5 min i veckan.. Till slut är du uppe i den tiden du vill.. Men lyssna på din häst och ta hjälp av någon kunnig och utbildad. Både du och din häst måste känna att det funkar och att just den tränaren passar och förstår er.

Om du tycker det låter alderless för lite med bara 30 min träning om dagen så rid 2 ggr/dag. Skritta ut en sväng i skogen ett 30min pass och ta ett 30min pass på banan.. Morgon/Kväll kanske?!

Oj, lång novell... :crazy:

Muddson

Tack för alla svar :bow: men nu har hon äntligen lugnat sig, det visade att fodret gav resultat (efter 1½ månad) och nu är hon super! :love:

Jordgubben och tjöckizen ^^

När jag tränar dressyr hemma på ridbanan, går hon superbra när vi rider fram. När det har gått en halvtimma börjar hon hoppa mkring som en tok. Hon är ju ganska svårriden och något het, och älskar att galloppera och hoppa ;)
Funkar inte alls att rida henne ordentligt då, hon far iväg och drar upp huvudet och är helt okontrolerbar!

Har bytat foder (till Dodson & Horrell's Safe & Sound och Pasture mix + lite uppblött lucern) och ger henne magnesium.

Red igår på gramaner, då tycker hon att det är jättekul att få visa upp sig och är mkt sammarbetsvillig (gick tom. passage! :love:)
Är efter Electro-Falstaff, ligger det i generna att vara så?

Är mycket tacksam för svar :)
Jordgubben

Hon vill inte helt enkelt! Men det är därför du INTE ska ge upp! Hon blir bara trött och orkar inte mera.
Det är samma sak med min kompis häst, men hon har kommit mycket långt på bara 2 veckor. hästen går fint i form nu och bråkar inte alls lika mkt längre! Ta hjälp avb en tränare, det är det bästa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka