Köksluckor "budgetrenovering"

Garaget

Trådstartare
Har rätt okej köksluckor, rent form och utseendemässigt.
Men de är SÅÅ tråkiga i färgen, hade så klart velat haft helt nytt i köket, men eftersom vi håller på med andra saker (sådana dära dyra måsten, exempelvis en ny panna :( ) så hamnar köket lite i skymundan.

Har funderat på att måla om köksluckorna och lådorna...
Nån som har något tips på hur man ska göra, grundarbete är så klart det viktigaste av allt...
Men vad ska man använda för sorts färg?

Tacksam för tips och input! :D

Sv: Köksluckor "budgetrenovering"

Fråga i en färgnutik vilken färg som är bäst och hur det bästa sättet är att applicera den, samt vilket underarbete som krävs.
Vi gjorde en jättebra renovering som var billig just genom att måla luckor, vi rollade med en fin roller. Sen på med nya beslag och de var som nya !

Någon variant av lackfärg ska du nog ha, men gå till färgaffären så får du rätt :)
Jag hade inte rollat, jag hade spraylackat.

Absolut är förarbetet viktigast. Men frågan är vad det är för luckor - en del luckor är det helt klart värt att kosta på en liten slant och lämna in för lackering. Det är inte jättedyrt, och blir oftast billigare än att köpa motsvarande (sämre) utrustning själv.

Penselmåla alt. rolla hade jag absolut inte gjort.

Våra luckor vmålades med en matt färg så det blev jättesnyggt att rolla, men det var nån sorts specialroller som liksom var fin i sina fibrer så det lev inte blaffigt, det såg proffsigt ut. Ska man istället ha blankare luckor så är det absolut snyggare att spraylacka

Beror också lite på vad det är för typ av luckor. Släta, med speglar, ådring, ja - sådana detaljer.

javisst, och oavsett hur de ser ut som kommer man ju inte undan det trista underarbetet.

*KL*
Jag ska se om jag kan ladda upp en bild på luckorna senare i eftermiddag.
De är så klart med speglar på, de verkar lite ljust laserade nu, så man ser ådringen som lyser igenom...

Vi har rollat luckor flera gånger med superbra resultat. Men man ska ju verkligen kunna göra det rätt också, och ha en viss sorts rulle. Pensel är en big no-no.

Fråga på färghandeln, de vet exakt hur du ska gå till väga.

Jag har sett snygga penselresultat, men då är det riktigt dyra penslar, riktigt duktiga målare och väldigt gott val av färg som verkligen flyter ihop.

Inget jag skulle ge mig på (varken roller eller pensel) som glad amatör.

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 438
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 447
Senast: Wonna
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka