Köksgolv av den motspänstigare sorten...

Ludd

Trådstartare
Bor i en bostadsrätt jag fick köpa loss billigt. Huset är i stort sett inte renoverat sedan 40-talet (då byggdes det).
Tänkte i vintras ta bort den fula plastmattan i köket och slipa trägolvet under det. Hade hyrt hem slipmaskiner o dyl. Skulle nog kollat mer än ett hörn under den där plastmattan dock... Större delen av golvet under täcktes av en annan, ännu äldre plastmatta, brun med medaljongmönster. Denna var i sin tur fastlimmad på det stackars trägolvet med (jag överdriver inte) ett fem cm tjockt lager kontaktlim blandat med tidningspapper. En vidrig stank av kontaktlim spred sig i köket, samma lukt som alltid svagt känns där annars, när jag tog bort den översta plastmattan. Och den stora längsgående åsen som jag känt under den översta plastmattan visade sig vara gasledningen som var dragen tvärsöver den understa plastmattan, tvärsöver köksgolvet alltså, tilljämnad med lite cement :eek: Jag som trodde att det kanske var en golvplanka som slagit sig extra mycket...
Jag tappade helt modet (undrar vem som inte skulle gjort det) och åkte och köpte, ja just det, en ny lika ful plastmatta som jag med sorg i hjärtat skar till och lade på plats. JAG VILL HA MITT TRÄGOLV!
Ett riktigt trägolv, inte klickvarianten. Har astma så är viktigt med naturmaterial. Ideer, någon?

Sv: Köksgolv av den motspänstigare sorten...

Linoleumgolv är ju naturmaterial = Uppbyggt på linolja, trämjöl och kork. Finns ju i massor av olika mönster.

Alltså, gasledning...får man verkligen ha det så ?

Tack för ditt svar. Grejen är att jag vill ha bort både gasledningen och det stinkande lim-lagret...
Nej, jag tror att det är väldigt olagligt med gasledningen. Vet någon något om detta? Har bostadsrättsföreningen någon skyldighet att avlägsna/dra om gasledningen eller skulle jag ha inspekterat detta innan jag köpte lägenheten. Bör man förmoda att det går en gasledning tvärs över ens golv?

Fråga HGF, dom om någon borde väl veta vad som gäller. Ang dina stinkande lager, vi bodde för längesedan i en lägenhet som..ja huset var väl 100 år gammalt..minst ;). NÄR dom väl renoverade där så fick dom slita bort 7 lager stinkande plastmattor ute i hallen. så det är nog hur vanligt som helst i gamla hus. dom la väl bara lager på lager hela tiden.

Ta reda på om gasledningar är föreningens ansvar. T.ex. våra radiatorer har föreningen ansvar för. Förutom att vi får lufta dem :) En gasledning borde väl vara samma? Annars får du anlita någon som kommer och drar om den.

Går det att bryta loss det mesta av limmet? Sen finns det ju starka grejjer att använda för att ta bort limrester.

Tack Brandgul och Vindvissla för era hoppingivande svar! Nej, en gasledning borde ju inte vara mitt ansvar men man vet aldrig. Blev så matt av uppgivenhet när jag såg den att jag inte brydde mig om att ta reda på det.
Tror inte att man kan bryta loss limmet. Är liksom fortfarande segt :eek:!
Vet du någonting om sådana kemikalier? Vi snackar liksom tjocka lager här... Hörde även någonting om en sorts maskin vissa golvslipningsfirmor hyr ut som vibrerar bort gamla fastklistrade plastmattor. Med tanke på husets allmänna skick låter det som om man först borde utrymma lägenheten undertill i sådana fall... ;)

det finns ju maskiner som hyvlar bort plastmattor och liknande, så det borde ju rimligtvis gå att hyvla bort limmet?¨
du kan ju alltid fråga på antingen en bygg eller färgaffär vad du kan ha för möjligheter att få bort skiten!

inte sjutton ska du väl behöva ha en plastmatta när det faktiskt finns ett trägolv nånstans under? :love:

När det gäller gamla golvmattor i äldre hus, så är det inte plastmattor utan linolium. De var väldigt fint att ha sånna då och de fernissades med jämna mellanrum för att skyddas. Det är väl allt det gamla som legat instängt med mattan ovanpå som luktar skulle jag tro.

Men jag tycker att du ska höra med någon firma som kan det där med golv, de kan säkert komma med något tips. Gasledningen måste bort i alla fall tycker jag oavsett hur du sedan gör. Konstigt att de dragit ledningen tvärs över golvet, låter både farligt och klantigt.

Jag tycker inte att du ska ge upp, det är värt allt slit att få fram ett golv av trä. Eller hur ;)

Precis vad jag tycker! Trägolv luktar så gott! Frågan är om hela det stackars existerande trägolvet är så impregnerat med stanken från kontaktlimmet så att det vore lika bra att byta ut det i alla fall.
Jag ska åka till en stor byggfirma i helgen och se vad de säger. Köket är litet; skulle tippa på att hela golvytan inte är större än 4 kvadrat så det lär ju inte bli alltför dyrt med nytt material i alla fall.

Innan du tänker på nytt trägolv så ska du titta på det gamla. Kan inte tro att brädorna tagit upp doften, men du måste kanske slipa det när allt gegga är borta.

Det finns inte lika bra trä idag som det fanns då. Var rädd om det gamla. Men är golvet väldigt förstört av olika anledningar så blir det till att byta. Men som sagt ha inte för bråttom, ett steg i taget. Vänta med planerna på nytt trägolv till du sett hur det gamla ser ut.

Med allra största sannolikhet är trägolvet ett undergolv (ganska smala plankor) som troligen inte är tänkt att se dagens ljus. På 40-talet slängde man inte in trägolv i köket, utan det var linoleum som gällde.

Att det går en gasledning tvärs över golvet talar också för det.

Gasledningen är nog ditt ansvar (variationer finns mellan olika brf), åtminstone så länge det är du som vill flytta på den. Så har vi det i vår förening. Om någon vill ta bort sin gasmätare eller dra om gasledningen vid renovering så får de bekosta detta själv.

Frågan är vad du kan göra. Det måste ju gå att lösa t.ex. genom att du lägger in ett nytt trägolv över det befintliga. Men då måste du ju jämna ut underlaget om jag förstår saken rätt. Risken finns ju också att golvet känns lite högt jämfört med trösklar. Klurigt. Själv skulle jag nog leta på en snygg linoleummatta.

I min lägenhet hade jag också linoliummatta klistrad direkt på golvet. Slet som ett djur för att få bort limmet. Fixade delar för hand med kniv (undersidan av mattan satt liksom kvar i golvet) resten hyrde jag in golvslipare som fixade. Har jättefina golv nu! Så klisterbiten ska nog gå att lösa..

Värre med gasledningen kanske. Han på golvliparfirman var nog med att poängtera att jag var tvungen att undersöka så man inte dragit rör över golvet vid stamrenoveringar eller att det gick gasledningar där. Misstänker att det finns risk att man måste betala själv om man vill flytta den (och det inte ligger i föreningens intresse också att det flyttas)

Aha, intressant - jag tänkte inte på att man inte hade trägolv utan linoleumgolv på 40-talet. Ja, jag kan lova att den understa fula bruna plastmattan inte är från 40-talet utan från 60-talet med tanke på medaljongmönstret ;) Och limmet är garanterat kontaktlim, med tanke på lukten :eek:.
Antagligen måste jag byta ut trägolvet även om jag lyckas få bort matta och lim eftersom jag tror att jag kommer att få problem med uppstickande spikar om jag försöket slipa ner det en bit. Jag menar lättare att byta ut det och bara slipa lite grann än att leta reda på alla spikar och försänka dem.
Intressant det nästa person skrev om att golvsliparen sagt till att kolla att rör inte var dragna över golvet. Har det varit praxis under en period? Och varför i hela friden då? Tänkte de inte att någon någonsin skulle vilja byta golvet? Eller att huset inte skulle stå kvar i framtiden?
Irriterande lättja då det försvårar oerhört idag!

Med allra största sannolikhet är trägolvet ett undergolv (ganska smala plankor) som troligen inte är tänkt att se dagens ljus. På 40-talet slängde man inte in trägolv i köket, utan det var linoleum som gällde.

Jag trodde också att det var ett undergolv i det andra köket (tvåfamiljs hus) som vi nu gör om till ett rum, men det var ett super fint golv visade sig. Det är ett gammalt hus men i början på 1900-talet, tror jag att det var, så blev det arbetarbostäder. Renovering av båda lägenheterna och modeniteter som indraget vatten, avlopp och toaletter kom in vid 1940-60 tal. Då lades golven om, så tyvärr försvann de gamla skurgolven då och in kom smalare trägolvsplank. I kök och hall + rum på övervåningen fick linolium över planken, därför trodde vi att det säker var av sämre kvalitet framförallt eftersom det var företaget som stod för kostnaderna att renovera för sina arbetare.

Men det har visat sig vara lika jättefina kvalitet på de golven som de utan linolium. Samma typ av golv lags i hallarna, så slitstarka är det. Där emot har de lagt skivor på trägolven fastspikade med milionersmilioners småspikar, men inget lim tack och lov. Fast plocka ur all spik kräver ett vist tålamod kan jag säga och försiktighet så att golvet inte blir skadade med stäfliser.

Nu kanske golven här hos mig tillhör undantaget, men jag vill i alla fall att du tittar på det befintliga golvet innan du tänker på nytt trägolv.

Motspänstigt köksgolv:rofl:
Ser framför mig ett golv som hoppar upp av sig själv när du lagt det.
PL

Alltså är det bara 4 kvm hade jag inte tvekat en enda sekund. Jag hade bänt loss skiten, kört till närmsta tipp och sedan till lämpligt varuhus och inhandlat nytt. Det går att få jättefina nya trägolv. Det måste inte vara fint för att det är gammalt.

Tror jag lutar åt ditt förslag... Tänk bara på all den smuts som måste ha samlats i golvspringorna sedan 40-talet... Och tänk på ett helt nytt fräscht trägolv... :love: Som man dessutom inte behöver slipa lika länge...

Precis. Och det är ju inte så att 40-talet är antikt eller unikt eller k-märkt heller. Nä ut med skiten och in med nytt snyggt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka