Koksaltlösning

Sv: Koksaltlösning

Min ena häst hade problem med irritation i ögonen pga flugor en sommar då sköljde vi med steril koksaltlösning från apoteket.

Men hon var inte så röd i ögonen vad jag minns.
Sen fick hon nya skydd huva som ej ramlade av.

Svårt att råda nån är ögonen väldigt röda har dom vart det länge
vet du vad det beror på ?

Kanske du får fler svar.

Saken är den att jag inte riktigt vet varför det är rött. Eller rött, det är lite mer mörkrosa än det andra ögat, och rinner lite grand.

Så, om jag sköljer det med koksaltlösning i några dagar, och det inte blir bättre, så ska jag ringa veterinären så de kan ta en titt. Men jag tänkte bara höra om det är OK att ha koksaltlösning i ögat ö.h.t eller om det är för starkt, men nu vet jag ju! :D

Det går säkert bra att skölja med koksalt.
Det finns även en bra salva på apoteket (för människor egentligen) som heter Noviform och är jättebra om ögat har blivit lite inflammerat. Det är veterinär som har rekommenderat det så det ska inte vara ngn fara att använda på häst!
Noviform+flughuva (beroende på vad ni har för väder såklart) brukar alltid hjälpa!

Måste vara bra att skölja men ring också och rådfråga en vetrinär. Hästar har väldigt känsliga ögon och det kan behövas någon form av behandling.

Koksaltlösningen gör ju ingen skada, så du kan nog lugnt prova.

Men ring och rådfråga en veterinär ändå!

När Elvira fick ögoninflammation förra året så ringde jag vet, och hon kom ut direkt på bästa jourtid (hade som tur var en självriskperiod påbörjad...:angel: ) med motiveringen att ögonskador är inte att leka med, skulle det vara en skada på hornhinnan eller liknande så kan man inte vänta. Nu var det som tur var bara en vanlig inflammation. :)

Jag sköljde min hästs ögon med koksaltlösning hela förra sommaren. Hon vägrar att ha flugskydd (tar av sig allt) och jag klarade henne genom sommaren utan alltför rinnande ögon.
Det jag använde var våra utgågna ögonsköjflaskor från jobbet av sprayflaske modell. De är mycket enklare att använda än apotekets flaskor.
För säkerhetsskull, jag får ta dem och det är inget fel på dem.

Jag skulle absolut ringa vet o fråga. Vet en vän till mig som hade en islandshäst som började med att få irriterat öga som sen visade sig vara hornhinneinflammation. Denna inflammation blev aldrig bra utan ögat fick tas bort.

Vill inte skrämma dig nu men när det gäller ögon skulle jag inte chansa med att behandla själv

Då gäller det verkligen att man är tillräckligt kunnig för att inte missa en hornhinneskada el dyligt.
PL

Jag är inte med på vad du menar. Är det inte OK att skölja ögat med koksaltlösning? Jag tror att jag har läst att det är bra att skölja just med koksalt i stället för med vanligt vatten för det liknar mer ögats vätskor. Av ngn anledning som jag tyvärr inte minns skulle man inte ta vanligt vatten. Jag hittar inte det just nu och det gällde människor men det kan väl inte vara ngn skillnad? Skadar man ögat ännu mer om det finns en hornhinneskada och man sköljer den? Det låter rimligt i när jag tänker efter men är det så du menar?

Nej jag menar att man skadar ögat genom att mixtra själv istället för att få en riktig behandling om det nu skulle vara ngt allvarligt som tex en hornhinneskada.
PL

vi brukar alltid skölja med koksaltlösning i ögonen om de rinner, funkar för det mesta!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka