Koksaltlösning och Natriumklorid?

Sv: Koksaltlösning och Natriumklorid?

Om du menar som lösning så är det samma sak. Det är det eller vatten du ska använda som sårtvätt. Kraftigare lösningar krävs sällan.

Tack för era svar. Det är är nämligen så att jag ska tvätta pålles sår och då stod det i pappret från veterinären att jag skulle använda Koksaltlösning. Men apoteket hade bara små flaskor. Men hemma i stallet har jag en flaska med Natriumklorid (från Agrias Akutväska) och tänkte då kolla om jag kan använda den också.

Bara vatten är väl inte bra till ett sår?

Bara vatten är alldeles utmärkt, har aldrig tvättat med nåt annat, men jag har väl haft tur med en häst som inte fått stickskador eller värre.
Sist var en bit-eller broddskada i näsvingen, läkte utan nånting inte ens vatten. Sånt trams tyckte pålle om det :devil:.

Jag trodde att en av anledningarna till att man tvättar sår är att döda bakterier.
Det har jag alltid trott men är inte jätteinsatt i sjukvård.

Mycket klarar kroppen av själv. Annars skulle vi aldrig överleva.

De flesta sår är inte infekterade, utan vatten fungerar alldeles utmärkt. Inom humanvården används vatten till alla sår som inte är infekterade. Till de flesta infekterade sår räcker det att använda NaCl. De flesta andra medel är vävnadsretande och stör därmed sårläkningen.

delvis KL

OK jag inser att jag kanske ska tänka om lite. Jag är medveten om att många desinfektionsmedel förhindrar att vävnaden läker. Jag tror säkert också att kroppen klarar av det mesta. Men jag har ändå lite svårt för att tex en häst som får ett sår inte riskerar att få bakterier i det. Är det alltså bättre att vänta tills det ev har blivit en infektion?

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: Kristall10
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur