Kokoslatte

Madick

Trådstartare
Häromdan åkte jag tåg och passade på att lyxa med en kokoslatte från en dyr kaffeshop. Men åååååh så gott det var! Nu vill jag ju göra själv. Vad är det för kokosdryck man bör använda som är lätt att skumma? Nån som har en sån där liten skummare som gör lagom till en kopp, kan ni rekommendera någon speciell eller varna för någon? Idag går kosan till ett shoppincentrum för att införskaffa nödvändigheter till denna lyxiga delikatess :-)

Vilka är annars era favoriter när det gäller lyxiga dyra kaffedrycker? Bara att stå och försöka välja är ju hopplöst svårt.

Vilka är annars era favoriter när det gäller lyxiga dyra kaffedrycker?
Jag är hopplöst svag för de där smaksatta lattes. Älskar hasselnötsirapen.

Fast nu när jag läst tantens tråd och bevisen att det räcker med 60 gram socker per dag för att ligga i riskzonen för psykisk ohälsa så får man ju lite dåligt samvete när man köper en smaksatt latte. En smaksatt latte innehåller typ 30 kcal.

Häromdan åkte jag tåg och passade på att lyxa med en kokoslatte från en dyr kaffeshop. Men åååååh så gott det var! Nu vill jag ju göra själv. Vad är det för kokosdryck man bör använda som är lätt att skumma? Nån som har en sån där liten skummare som gör lagom till en kopp, kan ni rekommendera någon speciell eller varna för någon? Idag går kosan till ett shoppincentrum för att införskaffa nödvändigheter till denna lyxiga delikatess :-)

Vilka är annars era favoriter när det gäller lyxiga dyra kaffedrycker? Bara att stå och försöka välja är ju hopplöst svårt.

Jag har en nespresso aeroccino, skummar och/eller värmer. Liten och smidig och fullt duglig tycker jag. Älskar den innerligt.

Jag har en simpel sån visp till en mugg, tror den är från IKEA. Den gör samma jobb som föräldrarnas lite dyrare visp. Det hänger mer på tekniken,. att få in tillräckligt mycket luft i skummet. Typ röra vispen uppåt, inte bara sticka ner den och ha på samma ställe.

På nätet hittade jag följande recept:
KOKOSLATTE
1 kopp kaffe eller espresso
0,5 dl kokosgrädde

Gör såhär:
Gör en espresso eller en kopp valigt kaffe. Värm kokosgrädden och vispa upp ett skum. Slå på kokosgrädden på kaffet.
---

Jag hade nog experimenterar lite hemma, det beror ju också på kaffet. Om det är bryggkaffe eller espresso, vattnet (hårt, mjukt). Det som smakade bra bort kan bli bättre hemma med annan produkt.

Det finns ju en rad smaksättare (sirap) men då blir det ju genast lite mer godis över det hela.

Finns inget som slår en dubbel espresso på riktigt bra bönor. Inga tillsatser .

(Tillsatser innehållande minsta lilla sockermolekyl gör kaffet omedelbart odrickbart, så de flesta lyxiga o dyra varianter är odrickbara)

Först nu ser jag att det står KOKOS! Jag har nu inspirerats att testa med mandelmjölk. Mandellatte. Mandelmjölk är vanligtvis något sötad, hur är detmed kokosmjölk/-grädde på den punkten?

På nätet hittade jag följande recept:
KOKOSLATTE
1 kopp kaffe eller espresso
0,5 dl kokosgrädde

Gör såhär:
Gör en espresso eller en kopp valigt kaffe. Värm kokosgrädden och vispa upp ett skum. Slå på kokosgrädden på kaffet.

---

Jag hade nog experimenterar lite hemma, det beror ju också på kaffet. Om det är bryggkaffe eller espresso, vattnet (hårt, mjukt). Det som smakade bra bort kan bli bättre hemma med annan produkt.

Det finns ju en rad smaksättare (sirap) men då blir det ju genast lite mer godis över det hela.
Kokosgrädde... hmm, nu köpte jag kokosdryck och provar med. Det får bli i morgon, annars kan jag inte sova.

Finns inget som slår en dubbel espresso på riktigt bra bönor. Inga tillsatser .

(Tillsatser innehållande minsta lilla sockermolekyl gör kaffet omedelbart odrickbart, så de flesta lyxiga o dyra varianter är odrickbara)
Det var just kokosen som lyfte kaffet. Annars, det bästa kaffet jag druckit var ett svindyrt som jag provade på en mässa.

Jag har en nespresso aeroccino, skummar och/eller värmer. Liten och smidig och fullt duglig tycker jag. Älskar den innerligt.
Tycker den skummar bättre än tex bara en liten lattevisp, skummet blir mycket mjukare på nåt sätt. Önskar dock att mjölk skummades lika bra som Oatlys Barista (kanske heter ikaffe i Sverige?), där kan vi snacka om fluffigt perfekt skum!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka