Koka upp torrfoder?

Sv: Koka upp torrfoder?

Härligt att höra!
Ang tuggmotstånd, serverar du kycklingdelarna frusna? Det tar lite längre tid för dem att glufsa i sig då.

Ja, de är halvfrusna. Folk blir som galna när de hör det, för "hundar får absolut inte äta frusna saker för dom kan döööö!":crazy:

Ja, de är halvfrusna. Folk blir som galna när de hör det, för "hundar får absolut inte äta frusna saker för dom kan döööö!":crazy:

Mina får direkt ur frysen, hemmafrysen, inte från grossisten. Förra vintern hade jag köpt en kartong kycklingskrov, ca 16 kg, de tinade aldrig tillräckligt för att jag skulle kunna sära på dem om paketera om för att stoppa i frysen. hunden hade matbar ute o åt när han ville, från det stenfrusna blocket.

Ah, nice! har nyss portionsförpackat några kilo kycklinghalsar med hunden dreglandes bakom mig:D Hon skulle nog gärna ha ätit rakt ur påsen:d

Nu har det ju löst sig för dig, och jag hoppas det kommer fortsätta att gå bra.

Men jag har en bekant som för något år sen fick rådet att koka sitt torrfoder under en kortare tid, ca 1 vecka eller om det var två, för att se om klådan lindrades, så det kan ju inte vara "livshotande" för hunden att äta kokt torrfoder?

Obs, nu kommer jag inte ihåg allt om cirkusen runt denna hund, mer än att hon blev rådd att koka fodret.

Ja men tillfälligt kan det ju knappast skada. Hunden får mättnadskänsla, men inte tillräckligt med näringsämnen. En så kort tid är det knappast skadligt.

Min hund får nästan alltid märgben mm direkt från fryssen, som sakt räker lite längre då.
Börjar bli mer interesserad av Barf, ska nog testa det i snar framtid.
Finns det några bra och lärorika hemsidor att läsa om barf?

KL Förrådskvalster överlever knappast tillverkningen av torrfoder. Foder som förvarats tätt o inte för länge borde räcka långt.
Frysta kvalster kan inte föröka sig o därmed ökar inte mängden allergen under frysförvaringen.
Allergenet kan mkt väl klara kokning.
PL

Jag som trodde kvalstren "hoppade på" fodret först efter tillverkningen? Fryser man då maten så dom dör, finns ju fortfarande saliv och avföring kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka