Koffein? Vad kan man dricka?

J

jolly_jolly

Har tagit ett anonymt nick den här gången...
Jag undrar över koffeinintaget vid graviditet. Läste på livsmedelsverket att 300 mg/dag var max.
Jag dricker energidrycker och kaffe i vanliga fall och vad jag kunde utläsa så verkar det vara 32 mg koffein i en vanlig burk energidryck, om jag inte räknat fel? Kan det verkligen stämma att man då kan dricka närmare 9 burkar per dag?
Kaffe är jag inte sugen på ändå nu, men gärna en burk energidryck:). Är det ngt annat i de vanliga energidryckerna som är farligt för barnet? Det tsår ju faktiskt på burkarna att gravida avrådes använda drycken...

Sv: Koffein? Vad kan man dricka?

Det är ju lite andra tillsatser i energidryckerna, guarana och/eller taurin är väl vanligast. Hur dessa påverkar foster vet jag inte, men jag har inte varit beredd att chansa utan har slutat med energidryckerna när jag varit gravid.
Annars är jag (tyvärr
rolleyes.gif
) en storkonsument av just energidrycker, då jag inte dricker kaffe alls.

Googlar lite på guarana och det verkar generellt vara något man bör undvika som gravid.

Senast ändrad:

Jag har nämligen inte hittat nånstans vad som vore farligt i tillsatserna, som ex guarana... Vi får leta vidare.

Vad tror du om koffeinmängdsberäkningen då, verkar det inte som det är ok med ganska stor mängd koffein eller har jag räknat fel?

Är du beredd att låta ditt foster vara försökskanin? Man vet inte var gränsen går för vad som är farligt/skadligt och min egen ståndpunkt i såna lägen är att hellre låta bli helt än att chansa.
Jag avstår hellre från koffeinet också än att chansa.

guarana innehåller mer koffein än kaffe. Ett guaranafrö innehåller 3 till 5 ggr så mycket koffein som en kaffeböna. Om guarana överförs till extrakt kan extrakten koncentreras så att den slutliga koffeinhalten höjs avsevärt.

Rekommendationer
Det finns inte några kostrekommendationer för taurin. För energidrycker som bland annat innehåller taurin, koffein och kolhydrat är Livsmedelsverkets råd att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare, inte heller som vätskeersättning vid fysisk ansträngning samt att de inte är lämpliga att kombinera med alkohol.

Källa: www.slv.se

Jag förstår inte hur jag ska tolka det...Förstår du texten får du gärna förklara om det är ok eller ej...

TILL AMEO

Såklart vill jag inte att barnet ska vara försökskanin, därav jag ställer frågan:) Om det är safe så vore det bra, annars är det såklart jag avstår att dricka...

Häller du energidricka som innehåller guarana i en kopp, och kaffe i ett annat lika stor kopp, så innehåller koppen med energidrickan 3-5 ggr så mycket koffein. Är det guarana extrakt så är mängen ännu större.
1 kopp energidricka motsvarar alltså 3-5 koppar kaffe! Rekommendationen för gravida är högst 3 koppar kaffe/dag.

Energidricka som innehåller taurin ska man inte använda som törstsläckare eller dricka när man ansträngt sig fysiskt och man bör inte heller blanda grogg men jag förutsätter att du inte dricker alkohol.

Läser man vidare på www.slv.se står det såhär om graviditet:

Kaffe och svart te
I kaffe och svart te finns koffein.
För mycket koffein kan i värsta fall ge missfall.
Drick inte mer än 3 koppar kaffe eller 6 koppar svart te om dagen när du är gravid.
Coladrycker och energidrycker kan också innehålla koffein.

Känns väl dumt att förlora ett barn bara för man måste ha koffein?

Ok, då förstår jag varför det står som det gör på burkarna. Har alltid undrat o nu när jag tror att jag är gravid så ville jag veta säkert. Tyckte att det var konstigt att man enligt innehållsförteckningen (gällande koffeinhalten) kunde dricka så enorma mängder av drycken (om man kollar vad livsm.verket rekommenderar i mängd koffein/per dag) men att man ändå avråddes från att använda den på texten på burken.

Inga energidrycker alltså:(

Så är det väl med alla innehållsförteckningar? Kolla upp alla olika "E *siffror*" vad de igentligen är så blir man ganska avskräckt. Ta t.ex E472E som är smörarom och finns i pulverpotatismos, micropopcorn, vissa chips, gräddfil och keso. Smörarom ger dödliga lungskador

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 768
Senast: TinyWiny
·
L
Övr. Barn Ja, jag har skaffat ett anonymt nick. Även om jag inte är jättekänd här på Bukefalos är sambons båda systrar och mamma här inne och de...
2
Svar
29
· Visningar
9 785
Senast: mimmipigg
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 537
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar