Köra med hästtransport när det blåser?

tictac

Trådstartare
Jag skall till veterinären på tisdag med hästen för hältundersökning. Inget akut, för just nu är hästen inte halt, men han har varit lite ojämn sen i september så jag vill ha det kollat.

Nu ska det blåsa på tisdag, just nu står det 8 m/s i medelvind och 17 m/s i byarna.

Hade ni kört? Vid vilken vindhastighet börjar det bli obehagligt att köra?

Förr körde jag mer med hästtransport, men de senaste fem åren har jag bara kört 2-3 gånger, senast för ett år sedan, så jag är inte så van just nu att köra med hästsläp.

Hästen har hittills stått lugnt när man kör.

Har ju bokat veterinärtid, släp, medhjälpare, tagit ledigt från jobbet etc så att boka om till annan dag är ju lite krångligt. Men jag vill ju inte heller riskera att något händer pga blåst.
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Med tanke på den stormen som var så hade jag ju inte gett mig ut när SMHI varnar för en klass 2-3.

Annars beror det på hur långt jag ska köra och hur vägen dit ser ut. Jag tycker det värsta är när vägen har omväxlande lä och öppna fält för då kan det blir obehagliga och farliga kastvindar.

Blåst (stark vind alltså) i samband med halka - ja då ska det gälla livet!
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Med tanke på den stormen som var så hade jag ju inte gett mig ut när SMHI varnar för en klass 2-3.

Annars beror det på hur långt jag ska köra och hur vägen dit ser ut. Jag tycker det värsta är när vägen har omväxlande lä och öppna fält för då kan det blir obehagliga och farliga kastvindar.

Blåst (stark vind alltså) i samband med halka - ja då ska det gälla livet!

Nej, om det är klass 2-3 varning då stannar jag hemma, likaså om det är halt (oavsett blåst). Jag ska till Helsingborg från mellanskåne så det är mest öppna fält.

Nu visar SMHI på något svagare vindar så jag hoppas att det håller sig så.
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Jag hade nog åkt ändå men det är jag det.
Man får anpassa hastigheten till vädret och väglaget. Hoppas det löser sig för dig ändå. :)
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Förutsatt att det inte är glans is på vägen och jag hade bra dragbil och stadigt släp med lite vikt i så hade jag kört om det var bökigt att byta tid. Man får anpassa hastighet efter väder och väglag helt enkelt! :)

Jag körde till tandläkaren tio mil bort för två vintrar sen när det var snöstorm 8 m/s och blixthalka. Det gör jag däremot inte om!
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Hej!

Jag hade nog kört, men ruskigt långsamt. Är det långt dit jag ska hade jag stannat hemma vid kraftig blåst.

För några år sen lovade jag att hjälpa en kompis köra hennes häst till kliniken, naturligtvis blev det snöstorm dagen innan (vi tog oss knappt ut till stallet för att förbereda allting). Dagen efter var det snorhalt och häststackarn var en sån där jättehäst. I rondellerna på väg till kliniken var jag på väg av vägen mer än en gång, trots att jag körde i typ 10 km/h om en det. DET gör jag inte om igen! Så sjukt obehagligt!

/Lavinia, kör helst inte alls vintertid.
 
Sv: Köra med hästtransport när det blåser?

Kl

Tack för alla svar.

Var iväg med hästen idag, det blåste inte, bara regnade så allt gick bra med körningen. Gick dock sämre med hästen, han var halt Hf och blev sprutad med kortison i kotled och hovled.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid innan anlitat transportörer som kör travhästar. Då har jag fått köra hästen till banan (i o försig inga problem då en...
Svar
12
· Visningar
1 463
Senast: knyttet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp