köpa "problemhäst" utan prövotid

Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Nej, du läser nog inte tråden rätt, du är nog till och med i fel tråd :D
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Fast nej, jag kan inte tycka att det är konstigt. Om du som köpare "noterar"/reagerar på att ägaren/säljaren inte sitter upp själv, så är det ju bara att fråga varför. Du skrev ju att de slutat rida för flera månader sedan. Är man t.ex. rädd, är det då inte "bara att hoppa upp" igen.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det låter snarare som det borde vara en prisfråga än en fråga om prövotid.
Du erbjuder säljaren ett pris du är villig att betala för hästen. Ditt prisförslag bör då spegla att du är medveten om att det är lite av ett chansartat köp.
Är säljaren överens med dig om att hästen är knepig är han/hon säkert villig att diskutera priset om han/hon anser att du är en lämplig köpare.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Öppet köp kan det vara en lösning?
Du köper alltså hästen och självklart med en veterinär besiktning.
Ni skriver ett vanligt köpeavtal med tillägg att köparen har öppet köp fram till x datum (exempelvis max 3 månader) under förutsättning att ny vet besiktning görs och inga fel upptäcks.
Då är hästen din och då har fullt ansvar/kostnader för honom, men OM det visar sig att du trots allt inte klarar av honom så köper säljaren tillbaks för samma summa om han är i samma skick (vet. besiktningen)
senast det datum ni skriver i kontraktet.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Följ magkänslan. Känns det inte helt 100 så sök vidare !
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det finns så många bra och trevliga hästar till salu idag utan den "problematiken" som du beskriver, så varför inte leta vidare och få en häst som du inte behöver vara tveksam till redan från början.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

KL

Om du verkligen vill ha hästen, fast den har dom här problemen, kan du inte stanna några dagar-en vecka och rida hästen? En kompis köpte häst i Skåne för flera år sen. Hon hade då sett film på hästen och åkte ner och bodde hos ägaren i en vecka för att känna på hästen ordentligt.
Annars få du nog leta en annan häst som du kan känna dig säkrare med.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Jag köpte en häst med exakt samma problematik för 2 år sedan, oftast medföljer även problematik i hanteringen. Ett starkt tips är att röntga hästen innan köp, speciellt rygg men gärna även benen. Min visade sig ha kissing spines så det plus ett speciellt och känsligt psyke är inte en topp kombination om man inte besitter kunskap och är säker på att man har tid, motivation och tålamod att satsa och lägga ner lång tid och mycket arbete. Får man fråga efter mer information om hästen? Stam, ras, ålder och utbildnings ståndpunkt? Vad ska den användas till?
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Jag blir inte klok på din beskrivning av hästen. "Perfekt" osv...

Hur gammal är den o vad har du för rutin?

Om jag skulle provrida en häst som inte gick att komma upp på skulle jag åka hem igen.
Sa de innan du åkte att det var ett problem?
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Problemhästar köper man inte, problemhästar får man gratis bara man hämtar dom och man kan tom. få dom "dumpade" hos sig gratis (hände mig) så att betala för problem, nää vet nån vad.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

KL

Varför köpa en häst som man själv känner sig osäker på?

Hästen kanske har MEGA ont någonstans ?
Har de vetbsk hästen?
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Tänk på att många hästar, även de lugnaste och mest problemfria, reagerar på en flytt till nytt hem, ny flock, ny miljö och ny ägare/ryttare. Risken är stor att du kommer att få ännu mer problembeteende från hästens sida än de som den redan har visat upp. Framförallt om den är en känslig individ, som den ju verkar vara.

I många fall kan de här problem dyka upp först efter en viss tid, min häst var tex hur cool som helst med flytten, men efter 1-2 månader började hon visa en del icke önskvärda beteenden (lyfta fram, bocka och bralla på uteritt, etc).
Så om en prövotid ska ha något värde krävs det att den sträcker sig över flera månader.

Jag hade inte köpt den - men jag är å andra sidan tämligen feg;-)
 
Senast ändrad:
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

När jag köpte häst sa alla att vänta tills han blir stallmodig! Och mycket riktigt, varje gång jag bytte stall så kom det. Nu tänker jag inte byta fler gånger.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Tänk på att många hästar, även de lugnaste och mest problemfria, reagerar på en flytt till nytt hem, ny flock, ny miljö och ny ägare/ryttare. Risken är stor att du kommer att få ännu mer problembeteende från hästens sida än de som den redan har visat upp. Framförallt om den är en känslig individ, som den ju verkar vara.

I många fall kan de här problem dyka upp först efter en viss tid, min häst var tex hur cool som helst med flytten, men efter 1-2 månader började hon visa en del icke önskvärda beteenden (lyfta fram, bocka och bralla på uteritt, etc).
Så om en prövotid ska ha något värde krävs det att den sträcker sig över flera månader.

Jag hade inte köpt den - men jag är å andra sidan tämligen feg;-)



Så blev min förra häst med... Dock fick ja har prövotid i en månad.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Om jag var du skulle jag fråga ägaren till hästen om man fick komma och prov rida några gånger om avståndet inte är för långt vill säga. Mest för att du ska få testa på hästen och kolla om du kan komma på bra lösningar till problemen. Om detta tyvärr inte går skulle jag tänka igenom det hela ordentligt ! Känns det bra, go for it men känns det så där skulle jag skita i det. Tänk på att det varje dags läggs ut nya hästar som ska säljas och chansen till en bättre häst är stor ! :)
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Jag förstår att säljaren nekar att låna ut den på prov. Jag skulle inte heller gjort det med en sådan häst.

Så det återstår två alternativ. Köp hästen eller leta vidare. Min erfarenhet är att när du hittar hästen med stort H så ser man inte fel och brister som ett problem.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Observera att tråden är ett halvår gammal, TS har säkert löst situationen redan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 630
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 661
Senast: Hermelin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 254
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp