köpa "problemhäst" utan prövotid

A

Angelisa

Hej! Ny på buke, så jag vet ej vart detta ska ligga. men iaf behöver lite råd. Jag är på jakt efter en ny häst. Har hittat en jätte fin häst precis min typ. Men det är lite av en problemhäst, när jag var och provred tog det typ 20 minuter att hoppa upp, eftersom han inte litar på nya människor och ville inte stå still. En väldigt känslig och osäker häst, men endå väldigt fin. Nu till saken. Jag vill ju såklart ha hästen på prov, men ägaren nekar detta. Är ju väldigt intresserad av denna häst, men såklart fundersam över hans osäkerhet. Hur får jag ägaren att gå med på en prövotid? Någon som varit i liknande situation? :)
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det enda du kan göra är att försöka övertala eller vänta ut henne/honom, du riskerar förståss att någon annan köper hästen. Det flesta lämnar inte på prov då det är betydnde risk med det.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Eller så ber du om att få komma flera gånger och rida hästen innan du bestämmer dig, jag som säljare skulle aldrig fundera på att lämna hästen på prov utan när hästen är såld så får man verkligen hoppas att köparen vet vad de givit sig in på.

Jag hade en liknade situation för flera år sedan där köparen ville ha hästen på prov, jag erbjöd dem att komma och rida precis när de ville och hur och med vem de ville. Så efter en månad så bestämde de sig för köp ändå.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Problemet är att hästen står ca 30 mil bort, annars hade jag åkt och provridit fler gånger. Jag får helt enkelt vänta och se om ägaren ändrar sig. Jag förstår ändå ägaren om riskerna att låna ut. Men hästen känns för osäker för att köpa efter andra provridningen. Nej jag får helt enkelt ligga lågt. tack för svar:-)
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det är en väldigt svårriden och osäker häst. Gick knappt att hoppa upp på honom, väl uppe gick han klockrent tills han ibland flyger iväg i galopp. Jag är väl lite rädd för att köpa på mig en problemhäst, som samtidigt kan bli hur bra som helst.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Förstår absolut att ägaren inte vill låna ut en problemhäst då risken är att den kommer tillbaka med ett ännu större eller befäst problem.

Om problemet endast är att den inte står still vid uppsittning och att den rusar iväg ibland men annars är trevlig och lätt att hantera så hade jag inte sett det som ett jättestort problem. (det finns bra ryttare som kan hjälpa dig med det också)
Du ska nog mer fundera på om du verkligen vill ha hästen och lägga ner jobbet på den än att vänta på att ägaren vill låna ut den på prov.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Problemet är att hästen står ca 30 mil bort, annars hade jag åkt och provridit fler gånger. Jag får helt enkelt vänta och se om ägaren ändrar sig. Jag förstår ändå ägaren om riskerna att låna ut. Men hästen känns för osäker för att köpa efter andra provridningen. Nej jag får helt enkelt ligga lågt. tack för svar:-)

Men du vill flytta hästen 30 mil "på prov"? Aldrig i livet jag skulle gå med på det när jag säljer häst.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det är en väldigt svårriden och osäker häst. Gick knappt att hoppa upp på honom, väl uppe gick han klockrent tills han ibland flyger iväg i galopp. Jag är väl lite rädd för att köpa på mig en problemhäst, som samtidigt kan bli hur bra som helst.

Utifrån detta tycker jag inte som att den aktuella hästen är rätt för dig, om hästen redan nu visar ett beteende som du är orolig över.
Att ägaren inte vill lämna på prov kan du inte göra något åt.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Prövotid kan du nog glömma. Vad skulle hästägaren vinna på det?

Men jag tycker inte precis att det låter som en problemhäst, däremot som om den är hanterad av människor utan kunskap ochledarskap. Det är busenkelt att lära en häst att stå still vid uppsittnig, det handlar bara om kunskap och konsekvens.

Förhoppningsvis köps hästen av en erfaren person som ser hästens potential.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Strunta i prövotid. De flesta kloka hästägare lämnar inte ut på prov, särskilt inte känsliga individer.

Däremot be att få komma och rida flera gånger - även om den finns långt borta
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Hej du.

Hur länge har ägaren haft hästen, hur fungerar det för dem?
Kan ägaren hantera hästen så den är lugn o trygg, o hoppa upp så hästen står still. Isåfall kan väl h-n visa dig. Det finns ju bra NH personer att ta hjälp av.
Det kan ju inte vara ngt stort problem.

Lycka till.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Det är en väldigt svårriden och osäker häst. Gick knappt att hoppa upp på honom, väl uppe gick han klockrent tills han ibland flyger iväg i galopp. Jag är väl lite rädd för att köpa på mig en problemhäst, som samtidigt kan bli hur bra som helst.

Du är osäker och orolig för ngt som JAG inte tycker är ett problem.
Leta efter en annan häst, denna hästen passar inte dig.
Hade den passat hade du resonerat typ såhär;
"Jaja hästen är lite oppfostrad å känslig men det fixar vi hemma så försvinner problemet"
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Jag hade inte lånat ut en osäker häst på prov. Dels bor du 30mil bort, så bestämmer du dig för att du inte vill ha hästen blir det en hel del åkande (kanske på kort tid) för hästens del. Dessutom innebär en flytt alltid ett miljöombyte, och när hästen säljs så blir det (i detta fall) bara nya människor omkring den. Det innebär stress för hästen, som uppenbarligen behöver tid att lära sig att lita på nya människor. En sådan häst skulle jag inte vilja flytta fler gånger än nödvändigt.

Tror du inte att du klarar av hästens problem, så köp inte. Tror du att du klarar av det, så köp den (om det är den du vill ha).
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Hästen är för övrigt perfekt, det är frågan om man vill och kan lägga pengar och tid på en häst som kanske inte kommer dit man önskar. Det kan handla om brist på ledarskap, och det är ju rätt så enkelt att göra något åt. Men samtidigt så är han väldigt rädd om sig, så ägarna tror att han blivit misshandlad någonstans.
Nuvarande ägarna har haft hästen sen i juli förra året. Ägaren slutade rida den för flera månader sedan och ville inte visa den riden. skumt..? För dom vid uppsittningen hade det varit problem, men som sedan blivit bättre.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Hinner inte skriva många rader nu, men måste ändå få fråga lite kort.

Hur vet du att hästens problem beror på brist på ledarskap? Är det ägaren som påstått det eller? Om hästen blivit misshandlad (som ägaren tror) är det väl mer sannolikt att det beror på rädsla, osäkerhet (och eventuellt smärta) än på att hästen inte ser ryttaren som ledare.

*springer till bussen*
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Varför måste det vara något skumt med det?
Nuvarande ägaren kanske är rädd för hästen? Kanske därför den ska säljas?
En häst måste faktiskt inte vara galen för att lyckas skrämma en människa, det kan ju räcka med en olycklig avramling.
Bara för att man ramlar av betyder det ju inte att hästen med vilje har skickat av ryttaren.
Annars kanske ägaren har fysiska problem som hindrar denne från att rida hästen på ett bra sätt.

BTW man måste väl alltid lägga en himla massa tid och pengar på en häst, det finns ändå inga garantier att det kommer att bli bra.
Även om utgångspunkten kan vara mer eller mindre bra.
Men jag vet en hel del fall där man kan tyckas att utgångspunkten varit bästa möjliga och ändå har det skitit sig stort...
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Nej det behöver det inte vara, det kan mycket väl vara dom skälen du skrev. Men jag som köpare noterar självklart detta. För han var ju inte omöjlig att rida, även för mig som inte är så väldans duktig enligt mig själv:-) Ja absolut måste man oavsett häst lägga ner tid, och i det här fallet är det verkligen det:-) men det är en sån fin häst med potential att bli bra, jag vill köpa men är endå osäker. krångligt med hästköp.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Vadå skumt? Den säljs ju uppenbarligen som problemhäst, och det kan ju uppstå betydligt mer problem med hästen när den väl flyttar.

Det är ju inte otroligt att ägaren blivit rädd för hästen om de inte klarat av den, och att då välja att inte visa den riden är ju i så fall en självklarhet.

Själv hade jag aldrig lånat ut en häst på prov, särskilt inte så långt iväg. Vill du chansa, go for it. Men eftersom du redan nu är tveksam verkar det snarare som ett gott råd att hoppa av.
 
Sv: köpa "problemhäst" utan prövotid

Om jag läser den här tråden rätt, kan ha missat något. Så kan du inte gå till Kronofogden för det är din häst fortfarande. Så länge det inte skett ägarbyte, vilket jag förstår inte ska ske förrän den är betald så är det din häst.
Så det hänger väldigt mycket på om ni har ett skrivet avtal och vad som står i det. Men risken finns att det fortfarande är din häst och då kan du hamna i den sitsen att fodervärden lämnar tillbaka den till dig alt bergär ersättning för sina kostnader för hästen om du inte kan hämta den.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 630
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 661
Senast: Hermelin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 254
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp