Köpa ponny åt oerfaret barn?

Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Om du ser ut en lämplig mentor i stallet som ni skall stå på så går det säkert bra. Denna person måste vara någon med en gedigen kunskap och som också är snäll mot hästar och barn. De är inte helt enkla att hitta. Men hittar du någon sådan så... Denna person bör vara med och välja ut en lämplig ponny också, annars kan det bli väldigt fel. Din dotter skall ha en ponny som är lagom i storlek för henne NU, sen får man byta upp sig i storlek. Det bör vara en äldre ponny som inte håller på och bockar och har sig. Små ponnysar kan vara rätt busiga. Den skall heller inte ha alltför mycket egen motor utan det är bättre med en som är lite lätt småslö ur säkerhetssynpunkt.
En sak som man bör tänka på är att man kan inte ha en massa olika personer i ett stall som skall vara med och hjälpa till. Det blir bara en enda soppa av alltihop, ni behöver EN människa som hjälper er hela tiden. Att jag skriver "er" och inte "henne" beror på att detta är något som kommer att bli en familjeangelägenhet. Det är väldigt mycket jobb med att ha egen ponny/häst och det kostar väldigt mycket pengar. Dubbla det tilltänkta utgiftskontot så blir det mer verklighetsbaserat + att ni kommer inte att kunna göra det ni vill i framtiden hur som helst, först skall man fixa en hästvakt, vilket inte alltid är så lätt.
Det skall också till en utprovad sadel av sadelmakare, träns med lämpligt bett, hovslagare var 6:e vecka, snösulor o broddar på vintern, daglig visitation och rykt, en foderstat som är lämplig, daglig motion av ponnyn (ju äldre desto viktigare med daglig motion), sprutor mot A2 virus, ev sprutor mot Botulism, avmaskningar, mockning och inköp av spån eller dylikt, olika täcken för olika tillfällen, lämplig tränare, strykkappor o s v i oändlighet. Är du redo att ta ansvar för detta? För din dotter är för ung för att ta eget ansvar. Är du redo att köra i oändlighet, betala i oändlighet och att ta ansvar i oändlighet (det blir du som får åka och leda ponnyn när dottern inte vill åka till stallet), så köp en ponny. Det är inte bara en massa jobb, det är väldigt trevligt också! :)
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Med rätt intresse och bra hjälp så kommer man långt

Håller bara med :)

Hjälpen behöver inte finnas hos enb föräldrar, utan står man i ett stall med vettiga människor som kan guida en, är öppen och villig att ta hjälp, tränar för någon osv så går det oftast bra.

Jag gjorde nog alla misstag som fanns men det har funkat hur bra som helst i mina nio år som jag ägt min första egna häst trots det.

Jag hade just fyllt 13 när jag fick min häst, en outbildad varmblodstravare, varken hästintresserade eller hästkunniga föräldrar, i mångas ögon inte tillräckligt många år på ridskola, aldrig haft större ansvar av hästskötsel själv heller som tex medryttarhäst..men jag hade viljan och intresset för att lära mig allt som krävdes och kände att ridskola inte kunde ge mig vad jag ville ha.
Från dag 1 har jag ordnat allt själv, mina föräldrar har aldrig ens rört en grep eller vägt hö ens..hovslagare och allt sådant har jag ringt själv. Det enda jag fick hjälp med från dem var egentligen skjuts och hjälp med ekonomin.

Det jag tycker är viktigt är att kanske ställa sig i ett stall där man har mycket hjälp av andra..Ett stall där man kan skaffa sig god kunskap.
Jag själv läste på om mycket, frågade kunniga, tog en bra tränare osv.

Det var skittufft till en början..men jag hade aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under det första året, eller månaderna med egen häst om jag jämför mot 1 dag i veckan på ridskolan i några år, där i mina ögon det ligger för stort fokus på enbart ridning faktiskt..man får aldrig lära sig riktig hästvett i form av att kunna sköta en häst dagligen året om på ett bra sätt.

Så känner man att man kan få stöd och kunskap från någon och det behöver inte vara just föräldern så tror jag att det kan gå lika bra som för mig.
Som förälder däremot måste man trots det inse att man har det största ansvaret ändå, även om man inte är kunnig, så det är lika där att vara öppen för att ta emot kunskap mm..och såklart veta om att det tar tid, att man blir bunden, att det kostar pengar, att barnet ska ha skjuts etc.

Och som sagt..lyssna inte på vad ALLA säger..utan håll er till en, eller några få som verkligen är säkra på sin sak och har en stor kunskapsbank, möt upp det med källor kanske så att ni känner att det känns rätt. Man märker med tiden hur mycket man får sålla bort..magkänslan brukar säga mycket.

Alla som har häst har ju varit förstahästsägare, och någonstans måste man ju börja. så kände jag när jag fick kasta mig ut och ganska fort hoppade jag av ridskolan faktiskt för att det gav mig så mycket mer av det jag ville ha ut att ha egen än att harva runt i ett ridhus 1 gång i veckan á 45 min. Kunskap går alltid att skaffa sig, det behöver inte vara från enbart ett ställe, nara man har bra lärare. Gå på andras rekommendationer är också ett tips..i hästvärlden blir man lovordad från många ifall man är duktig och gör bra ifrån sig/har bra kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Men då måste man ju också vara säker på att det finns någon som vill ställa upp och hjälpa en, inte förlita sig på att någon gör det utan att ha blivit tillfrågad. Jag har själv inte blivit utsatt för det men känner de som blivit, där välmenande men okunniga föräldrar köpt häst till okunnigt barn och sen förlitat sig på att andra alltid vill ställa upp och hjälpa till. Vet det som oombedda och utan särskilt mycket tack fått det till nästan ett halvtidsjobb att hjälpa till i sådana situationer.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Precis, och att hjälpen blir varaktig. Grannens duktiga sjuttonåring kanske gör ett toppenjobb med att vara mentor åt barnet - men vips är hen nitton och ska plugga i en annan stad.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Exakt och precis. Jag har varit en sådan som periodvis haft minst 1,5 häst pga antingen okunniga föräldrars dåliga hästköp eller vuxna "börja om-are" som visst inte kom ihåg hur det var att ha egen häst eftersom de inte varit i ett stall på 15 år och de visst inte var som det var när man var ung.

Det handlar inte om att man inte vill hjälpa till om man kan, men det blir oerhört tröttsamt att minst 5 dagar i veckan mer eller mindre känna sig tvungen. Man har ju tillräckligt med egen häst och heltidssysselsättning...
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag fick min ponny när jag ridit tre år på ridskola, jag var elva. Utan all den hjälp jag fick hade det aldrig gått. Sen hade vi turen att hitta en perfekt ponny, som är otroligt snäll, både sköta och rida:)

Så med hjälp, går de!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag fick min ponny efter 6 år på ridskola, och jag har inga hästkunniga föräldrar. Dock hade jag många hästmänniskor kring mig i stallet som jag kunde vända mig till ifall jag undrade någonting. Man lär sig väldigt mycket medans man har häst, det kommer lite med tiden.

Hur gammal är din dotter? Har hon haft medryttarhästar tidigare? Att hjälpa någon med sin häst och delvis få ta ansvar är en bra början :)

Ifall ni köper häst, sluta inte rida för tränare! Och välj en tränare ni känner att ni kan lita på så man kan rådfråga om träning, tävling osv. :) Sen när ni väljer häst, välj inte bara efter ålder utan kolla efter individ. Har en 20-åring och en 19-åring i stallet och båda är riktigt vassa och hade inte passat som nybörjarhäst! Ta med en rutinerad och hästkunnig på provridningen som vet mycket och kan ställa de frågor ni själva kanske inte kommer på!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag har aldrig ridit på ridskola i hela mitt liv. Hade inte tagit en enda ridlektion när jag fick min första häst, hade inte ens tjatat om att få en. Lärde mig rida på min Shetlandsponny (som jag har kvar än idag) och tog inte lektioner förrän jag blev äldre. Då red jag privatlektioner ett bra tag och nu har jag 5 hästar och har inte ridit en enda lektion sedan jag hade min C-ponny för säkert 6-7 år sedan. Såklart var min mamma hästkunnig och vi har alltid haft egen gård. Men om man läser vad alla skriver så antar jag att det här måste sticka i folks ögon...

Så, köp häst åt din dotter om du känner för det, ingen har rätt till att säga gör si eller så. Jag menar, hade min mamma lyssnat på hur folk skriver i den här tråden hade jag ju aldrig fått min första häst och jag kan garantera att varken jag eller häst har tagit någon skada, snarare tvärtom!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag tvivlar inte på att det gått bra för dig. Men med tanke på hur många okunniga föstahästsägare som det går riktigt dåligt för, så tycker jag inte att man generellt kan komma med andra råd än att skaffa mkt kunskap innan, eller verkligen försäkra sig om att man har sådan kunskap inom räckhåll. Du hade ju din mamma, det är det inte alla som har.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Hej.
Min dotter har ridit tre år på ridskola. Jag funderar på att köpa en ponny åt henne. Är det möjligt? Vi har råd, mén är hon för oerfaren?

Ni kan inte hitta en foderhäst innan ni köper en egen på så sätt? :) Det förutsatt att det finns någon hästkunnig i närheten som kan komma med hjälp om det väl krävs :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 916
Senast: Strandad
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp