Köpa ponny åt oerfaret barn?

Varglyan

Trådstartare
Hej.
Min dotter har ridit tre år på ridskola. Jag funderar på att köpa en ponny åt henne. Är det möjligt? Vi har råd, mén är hon för oerfaren?
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Ja HON är för oerfaren att ha en ponny utan kvalificerad hjälp.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Är du själv hästkunnig?
Jag tycker man är väldigt oerfaren efter bara 3 år på ridskola.

Det är väldigt mycket mer till hästägande än det man lär sig på ridskola.
Hästar kan bli rädda, testa sin ryttare, skaffa ovanor osv, sånt får man inte lära sig hantera på ridskola (vanligtvis).

Låt henne istället bli medryttare på en utbildad läromästare och få känna på hur det är att sköta om en egen ponny.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Har själv "bara" hållit på med hästar i 10 år.
När jag ridit på ridskola i 3 år tyckte jag att kunde allt.
Nu har jag börjat hästutbildning i Tyskland och är tacksam för att jag inte fick nån häst av mina föräldrar, eftersom nu inser jag hur lite jag egentligen kunde!
Eller hur mycket det finns att lära kanske!
Efter denna utbildning kommer jag känna mig redo och trygg att ha egen häst!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Hur mycket kan du själv?

Är du själv inte hästkunnig ska du avstå för allas skull.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag fick en ponny som 14-åring efter tre år på ridskola, men med någon sommar- och medryttarhäst i bagaget. Med hjälp av kunniga människor, och en välmeriterad tränare som rekommenderade vilken ponny jag skulle ha så gick allt bra. Mina föräldrar kunde ingenting. Om man ser till att ha duktigt folk som hjälper en mycket och köper en ponny/häst som är trygg så kan det faktiskt bli jättebra :). Iaf om ett genuint intresse finns från både er och barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Beror helt på hur mycket du själv kan och hur mkt tid du kan lägga på att hjälpa henne.

Jag hade "egen" ponny som jag red på hemma utan att ha gått på ridskola överhuvdtaget. Samma med de flesta i min klubb (som inte har någon egen ridskola, alltså är det ju mest folk med egna hästar som samlats där).
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Äsch, lyssna inte alltför mycket på människor du inte känner. Prata med de du känner och som känner er istället. Tex har väl dottern någon ridlärare, vad säger ridläraren?

Hur är dottern med ansvar i övrigt? Skulle hon ta ansvar varje dag för en ponny eller tror du att hon hade tröttnat fort? En egen ponny innebär ju ändå att man offrar mycket annat. Det är sällan de som har egen häst har tid för en massa andra grejer utöver ponnyn. Hästar är en livsstil, mer än en enkel hobby. Vill man bara ha det som en hobby ska man fortsätta rida på ridskolan.

Jag känner människor som aldrig ridit på ridskola, men som klarat av att ha egen häst hur bra som helst. Och jag känner människor som ridit på ridskola hela sitt liv, är omgiven av duktiga människor men som ändå inte ror iland sitt hästägande.

Att äga en häst handlar mycket om sunt förnuft också. De behöver foder och vatten. Hur mycket mat de behöver är lätt att ta reda på. Som vilket annat djur som helst så behöver ponnyn också motion och träning. Dessutom ska ponnyn ha hästkompisar att umgås med. Ska man tävla blir det ju lite högre krav på hästhållningen, men så länge man ser vad som är rätt och fel och inte är rädd för att fråga andra eller ringa ut en veterinär så är det inte någon hjärnkirurgi att äga en ponny.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Du skriver inte hur gammalt ditt barn är och om du eller någon annan i familjen har hästkunskaper.
Hittar du ett bra stall, där det finns många backuper som kan ge råd och tips och hjälpa till så kan det ju visst funka. Men det är nog inget jag skulle rekommendera i första hand.
Ni kan ju hyra en ponny i början, på helfoder, och känna efter hur det funkar, och går allt bra så kan ni ju köpa en ponny efter det.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Hej.
Min dotter har ridit tre år på ridskola. Jag funderar på att köpa en ponny åt henne. Är det möjligt? Vi har råd, mén är hon för oerfaren?

Jag tycker det har med hennes ålder att göra också. Är hon 8 år eller 15 år?

Jag fick 2 egna ponnyer (behövde ju ett sällskap) som foderhästar när jag var 14, eget stall och oerfarna föräldrar (dock djurmänniskor). Då hade jag ridit på ridskola så länge jag kunde minnas. Jag fick sköta allt markjobb själv medans föräldrarna såklart hjälpte till med rent praktiska saker som att köpa in foder, köra transport osv. Men all mockning, fodring, in- och uttag osv fick jag göra själv.

Det gick bra, jag har fortfarande häst. Men jag hade Buke att läsa på, timvis/dag ibland och jag hade även 2 kompetenta tränare. Annars hade det nog inte gått så bra.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Som så många andra säger.
Med rätt intresse och bra hjälp så kommer man långt.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Hej.
Min dotter har ridit tre år på ridskola. Jag funderar på att köpa en ponny åt henne. Är det möjligt? Vi har råd, mén är hon för oerfaren?

Tycker inte du ska köpa någon häst än. Tycker du kanske borde tänka på en medryttarhäst eller ytligare gå på ridskola nåttnågra år till.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag tycker det har med hennes ålder att göra också. Är hon 8 år eller 15 år?

Jag fick 2 egna ponnyer (behövde ju ett sällskap) som foderhästar när jag var 14, eget stall och oerfarna föräldrar (dock djurmänniskor). Då hade jag ridit på ridskola så länge jag kunde minnas. Jag fick sköta allt markjobb själv medans föräldrarna såklart hjälpte till med rent praktiska saker som att köpa in foder, köra transport osv. Men all mockning, fodring, in- och uttag osv fick jag göra själv.

Det gick bra, jag har fortfarande häst. Men jag hade Buke att läsa på, timvis/dag ibland och jag hade även 2 kompetenta tränare. Annars hade det nog inte gått så bra.

Håller med dig. Beror ju också på tjejens ålder i fråga.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Efter ett halvår på ridskola fick jag min första ponny, mina föräldrar var helt oerfarna, MEN, vi stod uppstallade på ridskolan, med massor av kunnigt folk omkring oss och det var inga problem. Genom att erkänna att man inte alltid kan själv, vara ödmjuk och ha bra hjälp så tycker jag nog man kan köpa en häst även om man bara suttit på en häst en gång. Så länge hjälp och stöd alltid finns till hands, och man vågar fråga och vill lära.

Lycka till!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag har ridit 6 år på ridskola, haft sommmarhäst, varit på ridläger och varit medryttare i ett år för att i våras ha fått dessa två hästar (som jag känner väldigt väl) på foder, med kunnig hjälp. Jag tycker att det är lagom nu om ett år eller så att få min första egna häst. Det är väldigt mycket runt omkring. På ridskola får man mest lära sig ridning, kan hon fodring, skador, skötsel, transport träningsprogram m.m. m.m.?? Tycker att hon bör rida som medryttare ett eller två år först i alla fall, det lär man sig väldigt mycket på. :)
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Hon är tio år gammal. Vi har hittat ett stall där det finns massor av hästkunniga människor.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag funderar på att köpa en ponny åt henne.

Varför? Vad är det du tänker ska bli av det hela? En ponny köper du till hela familjen i så fall, är det det du vill? Att äga häst tar mycket tid, och det är mycket arbete varje dag i veckan. Även om det finns hästkunnigt folk i stallet så är det helt enkelt mycket skötsel och många timmar i veckan som någon vuxen i familjen behöver lägga ned. Har du den tiden och vill tillbringa den i stallet med ditt barn så har ni fantastiska år framför er, grattis! Hästsporten är underbar på många sätt och man kan umgås över åldersgränserna och lära av varann. Om du tror att din dotter ska kunna vara i stallet några dagar i veckan och sköta det mesta själv så är det här med egen ponny ingen bra idé, då är det bättre att hon får rida mer lektioner eller får bli halvfodervärd tills hon är redo att ta ansvaret själv för en egen häst.
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag skulle isåfall kolla på c- eller d-ponnyer på 17 år och äldre, som är fräscha och väl utbildade men för gamla för sina tävlingsryttare, hellre åt det lugna hållet som kräver lite drivning i ridningen än de pigga som lockar till bromsande. En sådan ponny bör vara relativt lätt att hantera och tacksam att utveckla sin ridning på samtidigt som den är rolig och trygg att rida ut på. Om fem år när dottern är 15 är det inte säkert att hon fortfarande har intresset kvar men har hon det lär ponnyn fortfarande räcka och någonstans där men senast vid 17 behöver hon hur som helst en stor häst istället om hennes intresse växer och hon vill satsa, och då kan det ju vara en god idé att köpa en lite yngre isåfall.

Hon bör också rida för tränare regelbundet. Hon behöver utveckla sin egen ridning men det är också faktiskt lättare att sälja en häst om dotter skulle tappa intresset medan ponnyn fortfarande är fräsch, om man har en tränare som känner till ponnyn och kan rekommendera den till andra.

Barnen växer upp så fort och man måste ha en plan för vad som händer sedan. Som andra häst/ponny kan man mycket väl satsa på något yngre och sedan förhoppningsvis sälja med vinst men en förstaponny är i princip bara pengar ut - fast mycket glädje in, om allt går som det är tänkt!
 
Sv: Köpa ponny åt oerfaret barn?

Jag skulle nog inte rekommendera någon att köpa en ponny till sin 10åriga dotter om man ej har kunskapen själv.

Hästar är stora djur som läser av oss blicksnabbt.
Det man bör kunna innan man köper häst är deras grundläggande behov & hur en häst egentligen fungerar (tyvärr något som brister hos många hästägare..)
Köper ni nu häst så får även du som förälder vara beredd på att ställa upp 100% och lära dig om hästar.
En häst är ett väldigt stort ansvar, -inte som att köpa hamster direkt. Det tar mycket tid och blir till en livsstil. Som någon skrev är det ingen "vanlig hobby" att äga häst. Även om ni har duktigt folk runt omkring er är det ändå du som får bära ansvaret för hästen.

Vet inte hur många gånger jag har gråtit, skrikit och verkligen bett om en häst som barn. Hittade "den perfekta ponnyn", och skrev tom. uppsatser och "häften" med allt jag kunde hitta på om hästar för att bevisa vad jag kunde. Men idag är jag glad och tackar mina föräldrar över att jag inte fick den där ponnyn, eftersom jag nu inser hur lite jag faktiskt kunde då (hade ridit ca 4år på ridskola då)..


Något jag starkt rekommenderar om din dotter är mer intresserad av hästar är att skaffa medryttarhäst. Man lär sig otroligt mycket! inte bara rida, utan även allt runt omkring och vad det innebär att ha en häst. Det bästa är att man kommer dit på "sina" dagar, har hand om hästen som om det vore ens egen, men sen när man åker hem igen ligger ansvaret på ägaren. Man slipper annat arbete runt omkring som man kanske inte tänker på: ex. om hästen blir sjuk och VAD man ska titta efter så man kan informera veterinären ordentligt (och om det ens är värt att ringa vet. eller om det kanske är en hovslagare man ska ha istället? som vid ex hovböld), vad man ska ha för försäkring, när hästen ska skos, räkna foderstat, planera hästens träning, osv.

Hade själv medryttarhäst som yngre och rekommenderar det verkligen! Hittade en super bra ägare och en perfekt häst :) ett äldre halvblod på 175cm, välutbildad och kunde lära mig massor.. (även om han var lite för stor just då)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 916
Senast: Strandad
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp